|
|
|
|---|---|
| Jag har en BMW som jag köpt ny för 6,5 år sen. Allt är hittils servat på märkesverkstad. Det är ca ett halv år kvar till oljebyte och jag kunde byta olja nu själv utan stämpel. Det hade varit bra för bilen. Jag har köpt Castrol olja från Tyskland. Ska jag lämna oljan till en märkesversktad bara för att få en stämpel? När det gäller mikrofilter och bromsvätska borde det inte vara så viktigt? Eller? | |
| Om du haft bilen sedan den var ny, skulle jag tro att en spekulant som köper bilen i andra hand litar till att du skött den. Tror inte du får igen pengarna för service på märkesverkstad. Ny olja då och då är väl bra för bilen, men den struntar i om det är du som skriver, eller BMW som stämplar i boken ;) På märkesverkstad stoppar dom i en slang och fyller. Kommer man med egna dunkar gissar jag att dom bara saltar arbetsnotan lite för att de inte får sälja sin olja. Microfilter som blir gamla gör ju att luftfödet blir sämre, men det skadar ju inte bilen. Byta bromsvätska bör man ibland (enl. BMW varannat år) då den absorberar fukt. En verkstad kan mäta konditionen på bromsvätska. Fukt ställer i längden till problem med bromssystemet. | |
|
Jag tror inte heller att ett oljebyte utan stämpel ska fördärva värdet på bilen. Därimot vill man nog att tex Inspektion II ska va utförd av fackman, gärna auktoriserad. |
|
|
En liten stilla undran, vad säger att killen som utför servicen på den auktoriserade verkstaden skulle göra ett bättre jobb än en annan mekaniker?? Huvudsaken är väl att han vet vad han gör och har rätt utrustning. Båda två är väl förmodligen själva tillverkade på samma sätt :-) Dessutom finns det ju numera andra verkstäder som enligt direktiv gör ett lika gott jobb och som på samma sätt som BMW måste lämna garantier osv. Tänker på bl a MECA och Mekonomen. Dessa har ju samma utrustning och utbildning och deras stämpel ska ju vara lika mycket värd. I slutet hänger det mest på VEM som gör jobbet inte VAR han eller för all del hon jobbar. Tycker jag då. Men ett extra oljebyte mellan de ordinarie servicetillfällena kan inte försämra din bil. Sen beror det ju på den som ska köpa den av dig en dag om han värderat det till nåt extra eller inte. Niklas Fransosen |
|
|
Håller fullständigt med dig fransosen! Många går på det där med att garantier upphör att gälla när en obunden verkstad gör servicen o dylikt. kompetensen finns på andra verkstäder t.e.x. mekonomen, meka autoexperten, man behöver ej vara en hjärnkirurg för att utföra en service. Många tycker att auktoriserade verkstäder tar ut en saftig nota. Det kommer dom fortsätta med om man fortsätter serva bilen där. Detta EU direktiv att garantier ska gälla om arbetet har utförts fackmannamässigt är bra för konsumenten för att priserna pressas neråt. Det positiva med auktoriserade verkstäder är att man lättare kan kolla service historiken på t.e.x. importbilar samt goodwill ärenden, men det brukar inte BMW vara särskilt frikostliga med. Jag betalar hellre ca. hälften för en service på mekonomen och sparar resten av pengarna till nyttigare ändamål! |
|
| Jag har dock köpt olja från Mapodo i Tyskland och tänkte byta själv ett halvt år innan man ska byta enligt planen. | |
Roffa1 |
Tom i norr: Jag skulle helt tveklöst vända mig till BMW för att även denna gången få den "värdefulla stämpeln" som sedan berättigar dig till eventuella goodwill åtaganden från tillverkarens sida. iochmed att du vänder BMW ryggen genom att serva bilen hos Mekonomen, så gör BMW exakt detsamma mot dig när du en gång behöver deras värdefulla stöd. Se din servicebok som en värdehandling i vilken du redan har investerat tusentals kronor, varför göra den helt värdelös bara genom att spara in någon ynka tusenlapp på att göra servicen någon annanstans. Dumheter... |
| Man får ingen goodwill på en snart sju år gammal bil. | |
| Roffa, du är ju missnöjd med bemötandet från BMW trots att din bil är bara ett år. Är det någon idé att göda märkesverkstäderna efter 6 år? | |
| Verkstäderna i Göteborg tar hutlösa priser. Jag har börjat gå till BMW Jocke och hans kompanjon. Sen har dom nog sämre kompetens ï allmänhet, men det finns undantag. | |
| Alltså BMW Göteborg och Wölkes. | |
Roffa1 |
Jag kommer att anlita BMW för service så länge jag äger bilen. |
|
Tom i norr: Hur länge har du tänkt behålla bilen? //Stenback |
|
| Det vet jag inte. Skulle nog köpa en ny F10 om dom gav fem års garanti som många andra. | |
|
Jag lämnar alltid mina bilar till Jocke i Partille, och har gjort så i många år. En mer kompetent BMW-mekaniker är nog svårt att hitta. Jag har aldrig under alla år behövt återkomma för att något inte är rätt utfört. BMW CS #5206 |
|
| Fast jag behöver inte Jocke för att lossa en skruv och byta filter *s* | |
| På många BMW är det oerhört lätt att göra standardservicen. Spara pengarna och lämna bilen till märkesversktaden när det behövs istället, dvs då något måste repareras som kanske är krångligt och kräver både kompetens och specialverktyg. Perfekt uppdrag för märkesverkstaden. | |
|
Tror inte BMW får neka dig nåt så länge bilen är servad enligt boken även om det skulle vara på en annan verkstad. Är arbetet fackmannamässigt utfört av en verkstad så borde nog BMW inte kunna hävda nåt. Även BMW måste inse att vem som helst kan byta olja, det är ju inte så svårt eller hur? Även en stor service, inspektion II, är ju knappast rocket science!! Byta några tändstift, hur svårt kan det vara? Har faktist lyckats själv ;-) Väljer hellre en mekaniker som jobbat med bilar i 25 år som har egen låda med rätt utrustning än en nyutexaminerad datakille på 19 år att mecka med min bil även om 19-åringen jobbar på BMW. Vi har alltför många trådar här på AP där den auktoriserade verkstaden med sina fina datorer inte hittar felet men när bilen hamnar hos en gammal räv så hittas felet bums och lagas till en bråkdel av vad BMW tagit för att kolla mot datorn. DET talar sitt tydliga språk för mig i alla fall. Alla stora märkesverkstäder behöver konkurrens, så är det bara. Idag lever dom mer eller mindre på tjänstebilarna och kan ta hutlöst betalt eftersom föraren av den bilen inte behöver bry sig om vad notan landar på. Men alla gör som dom själva vill. Däremot tycker jag det är lite skumt att Roffa hänvisar till BMW som verkar vara väldigt isa öns med deras bemötande ang hans egna bil som ju haft lite otur med rosten, eller vad det nu var, på bakluckan. Hoppas f ö det löst sig för dig Roffa! Niklas Fransosen |
|
|
Isa öns ska vara missnöjd, inget annat. Det är synd att det inte finns EDIT på AP!! Niklas Fransosen |
|
|
Tom! Jag får ju stämpel i boken dessutom. BMW CS #5206 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.