|
|
|
|---|---|
|
Jag har sett att många V12 har bytt dessa men hur är symptomen så att man vet när det är dax? jag har sett att bilen ibland inte får upp rätt temp på mätaren och då fundrar jag om det kan vara så att det är dax? Tempgivaren är i kylaren så det tyder ju på att någor är på gång. //Per Per | |
|
Min förra 735i ville inte gå upp helt till det mittersta sträcket på temeraturvisaren. Bytte då termostaten och efter det så låg den helt perfekt på mittensträcket. Men du kanske inte har samma problem. Var noga med att lufta systemet om du byter termostat, annars kommer den nog att spotta ut kylvattnet. Det gjorde min tills jag luftade systemet, efter det så var det bra. //Schnitzer |
|
|
Tjena. Det som är skumt är att det kom helt plötsligt och det kan ha varit lite för lite vatten i expansions burken så det kan ju ha blivit lite luft i systemet. Hur luftade du det lättast? //Per Per |
|
|
På min 735:a så började jag först med att lossa lite på skruven som sitter där på termostathuset. Sedan fyllde jag på vatten tills det rann ut vid luftningsskruven. När det började kommer ut vatten där så skruvade jag igen den och såg till att vattennivån vid expansionkärlet låg precis i kant innan det skulle börja rinna över. Det gjorde jag för att det skulle bli lättare att se när det kom luftbubblor. Man måste inte ha nivån exakt upp tills det ska rinna över, men det kan vara bra eftersom man ser lättare då. Efter det så startade jag bilen och höll 1800-2500 varv/minut. Då började det komma luftbubblor ur systemet som jag hade räknat med. Sedan var det barta att sitta där med lite gas tills det inte bubblade så mycket, nästan ingenting alls efter ett tag. Då hade systemet blivit luftat och den spottade aldrig ut något mer kylvatten för mig. Så gjorde jag i alla fall och det funkade perfekt. //Schnitzer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.