|
|
|
|---|---|
|
Har sökt överallt men inte hittat. OM jag måste bort med toningen på framrutorna som är proffstonade. Går alls detta? Ser verkligen inte ut så då man kollar på rutorna. | |
|
Prova bara. Vill du ha bort den så är det bara att köra. Har både ryckt egenmonterad film och som glasmästare monterat och har aldrig stött på något problem förutom en bil som det var sån där riktigt gammal och billig film som är mer lilablå än svart. Den var så torr, typ, så den fick jag inte bort i ett helt stycke utan fick dra bort den bitvis. Kör med fönsterputs efteråt om det blir skit kvar från filmen, brukar kunna bli lite flammigt, vet inte om det är filmen som lämnar efter sig eller om det är lim. |
|
| Varm försiktigt med en värmepistol och dra sakta bort filmen medan du värmer. Första rutan värmde jag fel i början men när man väl kommer på hur man gör så följer filmen och klistret med fint. | |
|
Jag hade en bil för ett par år sedan som hade proffstonade rutor när jag köpte den. När det var dags för besiktning så fick jag en tvåa så det var bara att försöka få toningen. Körde in till närmsta Ditec och dom ville ha ett par hundra lappar för att fixa detta. Det tog dock typ 2,5 timme för dom att få bort det så det var tur man fått ett fast pris. ___ //Ulf |
|
|
Tog det DITEC 2,5 timme att få bort en film på två framrutor??? Ett par hundra för det jobbet också??? Du skämtar?! Va e de för fel på er gott folk?! Ge mig 2 minuter så sliter jag ut skiten på ett nafs. Det har jag gjort på 3 bilar nu, inga som helst konstigheter. Ta ett rakblad, dra ner rutan liten bit, nån centimeter, sen trär du rakbladet så du får den mellan filmen och rutan. "Lirka" ut en flik som du kan nypa tag i med tumme och pekfinger. Värm sedan med en hårfön eller nåt så filmen och rutan blir lite uppvärmd, och dra diagonalt. Klart! Mer än så är det inte. Proffstoning eller ej, spelar ingen roll, filmen är klistrad på rutan och du får ut den bara genom att få ut en flik med ett rakblad och dra ut den. Tro inte att dem gör annorlundare på glasfirmor. Ena gången gjorde jag en tabbe genom att låta bli uppvärmningen då blev det limrester kvar på rutan och jag fick skrapa som en dåre. Det är det enda som man kan göra fel. "Riktiga män kör diesel" |
|
|
När man på den tiden inte hade tillgång till någonstans att vara med bilen inomhus med strömuttag och det var mitt i vintern så var det enklaste och snabbaste sättet att fixa det på en firma typ Ditec. Med tanke på det priset dom gav mig så antog dom väl också att det skulle vara lika enkelt som Herr.Bayer beskriver men så var inte fallet. Då jag inte stod bredvid när dom jobbade så vet jag inte vad problmet var. Där jag lämnade bilen så tonar dom ju själva så jag har svårt att tro att dom inte har koll på att dom behöver värma för att få bort det. ___ //Ulf |
|
|
Ett par hundra är inte så mycket, men att det skulle ta ditec 2,5 timmar, vilket innebär en timpenning på 80:- ,snackar ditec skit om. De tar snarare 8-900:-/h. en helrekond går på ca 4000:- går på kanske 3-4 timmar. För övrigt kan jag säga att jag tog bort plastfilm på en hel bil, en svart taxi som hade plastats gul, för en kompis på 1,5 timme, ditec ville ha 2,500:-. |
|
| Jag gjorde också misstaget att inte värma solfilmen som jag skulle ha bort. Jäklar va limrester jag fick städa upp på rutan sen. | |
|
Då detta var för över 5 år sedan så blev jag lite osäker på detaljerna men vet att jag skrivit om detta tidigare. Hittade ett inlägg från 2007-01 där jag skrev följande: "Om dom är proffstonade så kan det vara rätt så mycket jobb att få bort dom själv. Jag lämnade in min till Ditec i Lund och dom höll på en bra stund och då har dom ändå kunskap, erfarenhet, verktyg och kemikalier. Priset på 300kr fick jag som tur var innan jobbet gjordes för det täckte knappast de 1,5-2 timmar dom höll på." Det jag i alla fall kommer ihåg var att jag lämnade bilen och när jag kom tillbaka då bilen skulle vara klar så fick jag vänta ca en halvtimme då det hade varit problem med att for bort dom. Om detta var en vit lögn för att täcka upp för en fikapaus eller att personen som gjorde jobbet inte visste vad han sysslade med eller dom helt enkelt satt som berget vet jag inte. Däremot så var toningen väldigt snyggt gjord. ___ //Ulf |
|
|
Aragon5: en helrekond gör man inte på 3-4 timmar. Snarare 6-8 timmar. Anyway. En proffstonad bil är det lättare att få bort toningen ifrån, än från en hemmatonad bil. Detta pga att proffsfilmerna håller högre kvalitet. Värmer du filmen så den blir VARM (inte bara ljummen) så kan du ganska lätt skrapa bort uppe i hörnet med en kniv, för att sedan succesivt dra bort filmen. Var noga med att det är varmt. Det limmet som är kvar använder du lämpligast ett medel från biltema som är en limlösare som luktar citron.. Annars kan man använda både förtunning, thinner eller t-röd. Men limlösaren gör sitt jobb på bästa sätt. Lycka till! |
|
|
Hej på er! Jag har jobbat med solfilm, och det enklaste sättet för att få bort film och att undvika limrester är att värma med värmepistol/hårfön på UTSIDAN av rutan samt ra försiktigt! Lycka till! |
|
|
Lyfter denna tråd lite, köpt en bil igår och det verkar ha suttit toning men limresterna sitter kvar..insidorna är klibbiga. Enklaste att värma med hårtork ( har ingen värmepistol ) på utsidan och sen skrapa bort med rakblad och grönsåpa typ? |
|
|
Tommyv6: Använd T-Röd. Bästa medel för att få bort klister. _ __ _ _ mvh vinyl |
|
|
Eller så testa med 5-56. Det brukar ta det mesta i limväg. Låt verka ett par minuter bara. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.