AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.049

BMW M3 E46 -03 Spacers?

Hej!
Min bisl framdäck fyller inte hjulhuset, jag har original fälgarna 19" (den uppdaterade) varianten.
Är spacers en lösning eller förstör det vad gäller bilens rullbana?

Vart kan man köpa ett par vettiga spacers, och hur mkt skall man ha?
Be
36
Benker
E46 M3 Coupe -02
Ska du endast fylla ut tex 3mm kan du köpa aluminium spacers på biltema. Dom har även 5mm. Men ska du upp mer än så bör du köpa spacers med centrering, finns tex på schmeidmann. Då du vill ha stödet från centreringen så inte all belastning ligger på hjulbultarna.

Finns även sånna man man bultar fast så man kan använda orginal hjulbultar men detta tycker jag inte behövs på under 15mm då man använder längre bultar bara + att dom sitter ändå kvar om man tar bort hjulet pga centreringen.

Glöm inte köpa längre bultar.
Be
36
Benker
E46 M3 Coupe -02
Länk
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Gäller det enbart bak fungerar det, bara som sagts tidigare, korrekt styrning finns på navcentrum. Fram bör man dock inte frångå orginal ET med mer än några få millimeter. Annars blir det lätt oroligt när man flyttar centrum på hjulbanan relativt spindelns vridpunkt för styrningen.
Be
36
Benker
E46 M3 Coupe -02
Det du säger låter inte alls orimligt i mina öron men har sett flera som har breda spacers fram utan problem. En bekant köpte KW steg 2 chassisats till sin Focus RS500 och där ingår 20mm spacers runtom. Den är stadig som ett hus enligt honom.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag säger inte att det är omöjligt, men man bör ha det i åtanke i.a.f. Ju bredare fram, desto mer noggrannt med hjulinställningen samt att bärarmsbussningarna är fräscha så att man inte får för mycket toe-out vid hård bromsning.
Be
36
Benker
E46 M3 Coupe -02
om inte annat är det jävligt snyggt med flushade hjulhus =)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kan jag hålla med om, men för mig går funktion före estetik. Och har man en M3:a vill man väl att den ligger kvar i rätt fil ;)
Tack för svar! Jag har skickat mail till annonsen här på autopower får se om man får svar. Det är viktigt att bilen behåller sin funktion. Jag vill absolut inte få en ostabil bil, då får det vara som det är. Är det omöjligt eller?
Om
215
Omegamannen
330d Touring -18
M2 Competition -20
Måste man göra ny hjulinstälning om man sätter spacers fram och bak? Dum fråga kanske?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Hjulinställningen påverkas inte av att man monterar spacers, men om man frångår orginal ET fram så kanske bilen blir mer känslig för en felaktig hjulinställning.
Bra navcentrering samt planparallella ytor skall man eftersträva på spacerplattor.
Om
215
Omegamannen
330d Touring -18
M2 Competition -20
Blir bilen mer direktstyrd med spacers?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.