|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Den är typad för 400 Nm, sen hur mycket den klarar beror nog på hur den används och hur man kör. Vad som står klart är att livslängden förmodligen kortas livslängden men det kanske inte spelar nuvarande ägare någon roll. Hur som, det kan vara värt att tänka på. Det är alltid en viss risk när man trimmar. |
|
|
Min erfarenhet har inte varit särskilt positiv, se andra trådar. Har till slut fått det jag alltid efterfrågade, med en del möda dock. Kanske jag haft otur. Har du möjlighet att få din bil bänkad och trimmad på plats av en V-tech ÅF, så är det säkert en bra val med hänvisning till nöjda användare här. Men ska du bara trimma på avstånd med en handenhet, så skulle jag titta på andra också, servicen är detsamma och oftast billigare. T.ex. engelska Superchips (bluefin) och Evolve som är riktigt proffsiga och etablerade med helt egna utvecklingsmöjligheter. Även svenska BSR ser intressant ut och verkar mera seriös och öppna som företag som helhet. Ser nu att de erbjuder en skriven supportavtal. Tydligt, jag gillar sånt och betalar gärna lite extra för den tryggheten. Pratar man om andra firmor, så kommer man ju in på de höga effekt- och vridnivåer som V-tech erbjuder. Jag är fortsatt kritisk till det. Motorn skyddas av överhettning av de moderna motorstyrenheter - gränsvärden som V-tech har möjlighet att flytta på. Om det är bra eller inte får ni tänka ut själva. Sen finns ingen skydd mot för högt vrid som påfrestar hela motorn+drivlinan extra. Har jag redan skrivit några ggr. om. Sist hörde jag om en 330d med 700Nm som förstörde sina motorfästen och därmed styrhuset o lite annat. Men så vitt jag vet rapporterar han inte tillbaks på trimforum om sina problem, nej han byter bil istället efter han lyckas få de mesta bytt på garanti. Vem betalar det i slutändan? Men men, har klagar iaf inte och vet att han tog en risk. Och visst han hade kört hårt, men varför trimmar man annars, väl för att kunna utnyttja det man har? En annan som jag har kontakt med kör också hård (bana) med sin 120d '06. Och byter turbo lite då och då. Inget konstig. Klart är att man ska vara beredda på att öka marginalen på plånboken ju mer du minskar dem på motor/drivlinan. Och var noga med att värma upp motorn, och byt olja/filter ofta. Själv trimmar jag hellre konservativt och kör 100% än att vinna några tiondelar och riskera mer än jag egentligen vill. Jag får ganska ofta intrycket att en del som trimmar både vill äta kakan och behålla den. Lycka till. Tråkigast är nog när man som senare ägare får ta notan om de visar sig att föregående ägare har påfrestat grejerna lite mer än de skulle, utan att tala om. Gör man så, så förlorar man rätten att klaga på andra... man ska stå för sina handlingar. Man får ju hoppas... Ha det |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.