AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.492

Köpråd BMW 330, vad tror ni?

Sn
22
Snoozer
330ix -00
Går rakt på sak. Vad tror ni om denna bilen?
Länk

Jag har fixat så att jag kan få den för 55.000
Skall jag slå till eller tycker ni att utrustningen + miltalet är för "dåligt" ?
Jag ska bara köra med bilen på sommaren/hösten, ej vinter.

Vad tycker ni?

Tack
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Sålde min 330i som var förbluffande lik denna för tre veckor sedan, samma miltal och i princip samma utrustning (Min hade dock utökad skinnklädsel, Nappa-skinn och ett par M3-fälgar). Det som skiljde var att min var manuell och en Touring, men den fick jag runt 75.000:- för.

Får du bilen i annons för 55.000:- och den är i det skicket som beskrivs, så tycker jag den verkar vara ett klipp. Väldigt mycket körglädje för pengarna! :)

//Bjersér
Spring och köp! Fantastiskt bra pris för en 330i.

RBiH for life!
Sn
22
Snoozer
330ix -00
Tack för svaren!

Vad tycker ni om milen då? Den har snart gått 21.000 mil, blir det inte svårt att sälja den sen då svenskar generellt sätt verkar vara rädda för att köpa en bil med ett miltal runt 20.000 och över?

Jag har också kollat på denna Länk

Den kostar dock en aning mer, men den har "bara" rullat runt 15.000 mil och denna är manuell. Vad säger ni, är denna värd priset jämfört med den andra?

Tack för svar. :)
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Ser fräsch ut. Lite tråkiga fälgar i min smak men det kanske är vinterfälgar? Den i första länken alltså.

Priset verkar väl OK, beror ju på skick och sånt när du kommer fram till bilen. Servicehistorik och annat är ju även en del i avgörandet.

Framtida försäljning och miltal är svårt. För somliga är många mil skitläskigt, för andra kvittar det. Bilen är trots allt tio år i nuläget så med åldern borde rädslan för många mil klinga av. Den har gått 2000mil/år. Mycket eller lite? Beror på vad man jämför med eller hur?

Är det som behöver bytas bytt och bilen är välskött i övrigt spelar det ju mindre roll hur långt den gått i mina ögon. Är nog svårt att hitta en relativt vanlig bruksbil med 10+ år på nacken som gått mindre än 15 000 mil. Visst finns dom så om låga miltal känns viktigt får man leta tills den dyker upp.

Niklas

Fransosen
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Kollade lite på den andra bilen med.

Tycker själv att du jämför päron med äpplen lite :-)

En kombi mot en sedan och en manuell mot automat.

Beror ju helt på vad du behöver? Varför åka runt med ett "skåp" om inte behöver plats för barnvagnar eller annat skrymmande liksom :-)

Manuell är ju så mycket roligare i alla fall i en 330 som har lite klös. Men det beror ju även på personlig smak.

Själv skulle jag välja sedanen alla dagar i veckan!

Oavsett vilken det nu än blir i slutet så lycka till!

Niklas

Fransosen
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Min 325i E46 hade rullat några över 40.000mil när den såldes, så modellen klarar 20.000mil utan problem. Visst är vanliga Svensson tveksamma till ett högt miltal, men de som vet vad en Bmw är och går för vet också att lite mil är ingen fara på en Bmw så länge den bara skötts korrekt!

//Bjersér
tb
17
tboy
330 ci-01
Men varför ska du ha automatat på en sån rolig bil?
Och varför inte en coupe...:-)

Länk

/Tommy

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Om automat inte är något hinder så är den i första länken ingenting att tveka på, mycket bil för pengarna.
Förutsätter ju som sagt att den är som den beskrivits. Att det kommit några skönhetsfel under 21t mil är ju svårt att komma ifrån.

Om jag ska tycka personligen hade jag valt en manuell i stället, grymt mycket roligare dom dagarna höger foten är tung :-)
Sn
22
Snoozer
330ix -00
Jag finner ingen mening med att ha en manuell, lika så en automat.
Därför kvittar det. :)
Jag ska åka och kolla på den i nästa vecka.

Är där skillnad i acceleration mellan en automat samt manuell? Och kommer man åt den manuella känslan med tiptonic?
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
En 330i automat är ungefär en halv sekund efter till 100km/h som en referens, troligen ingen skillnad du märker i praktiken eftersom automatlådan "alltid" växlar på samma vis medan du samtidigt inte pressar bilen fullt ut genom att kasta i växlar och så vidare om du köper en manuell. Så troligen ingen märkbar skillnad.

Däremot är steptronic något jag tror du kommer tröttna på väldigt snabbt. :)

//Bjersér
Sn
22
Snoozer
330ix -00
Ja, en manuell kan man ju pressa fullt ut. Men hur är det med en automatare, vid vilket varvtal växlar den upp trots att man har fullt gaspådrag? Är där en "smärtgräns" på hur mycket man kan varva upp, exempelvis max 5000 varv?

Jag är inte så kunnig angående automatare, men jag antar att gaspådrag har en viss skillnad på när den bestämmer sig för att växla upp?
En BMW ska väl varvas då motorn går igång fint på höga varvtal, så den biten vill man ju inte missa...

16.556
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Den varvar hela vägen om det behövs. Oroa dig inte ;)

-------
//Lövet
tb
17
tboy
330 ci-01
Automat är för handikappade och lata.
Om du vill köra (inte bara åka) är det manuell som gäller på 330

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.