|
|
|
|---|---|
|
När bilen startas har jag problem med att kopplingen hugger rejält. Den slirar dock inte. Efter en längre körning är problemet något bättre men fortfarande irriterande. Jag har trott att kopplingen var paj, ev hydrauliken el. stödlagret men har fått höra att huggningar brukar vara symptom på oljeläckage som når kopplingen. Bytte ventilkåpspackning då den såg ut att läcka lite vid närmare inspektion. Det hjälpte dock inte och någon annan läcka har jag inte kunnat se från motorn. Den är däremot lite blöt undertill just där blocket och växellådan går samman. En orsak skulle kunna vara läckage från bakre packboxen. Frågan är: Kan man byta denna utan att riva ut motorn? Nån som har lite tips om saker man bör tänka på? brum brum | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det brukar "räcka" med att plocka bort växellådan och kopplingen för att byta packbox på de flesta bilar. Byt även kopplingen och urtrampningslager när det ändå är nedrivet. Sedan finns det hokuspokus medel som ska täta till oljeläckage som man blandar i oljan , men dom har jag ingen uppfattning om och är väl inget att rekommendera. MVH Hasso |
|
Har du testat att "bränna" lite på kopplingen? Det kan va nån konstig beläggning på lamellerna som gör att den hackar iväg. Så va det på min bil och jag testade att slira rejält på kopplingen och problemet försvann!! Kolla in denna tråd. Länk apocalypsorödmetallic... |
|
|
Jorå, jag har "bränt" lite koppling men tycker inte att jag fått nån större effekt av det. Det blir lite bättre om man slirar LÄNGE på kopplingen men det kommer snart tillbaka igen. Mitt problem är som störst när bilen är kall och okörd. De nya bilarna verkar ha mer problem när de är varma. brum brum |
|
-BeeMWe- |
är det svårt att få ihop allt sen när man väl plockat bort lådan ? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.