AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.431

E61 545 M-sport - hur ovanliga?

Visa användare
148
Swensson
BMW E61 545i M-sport -05
Carbonschwarz
Efter över ett års kräset letande efter en E61 M-sport till rätt pris och med rätt spec så hittade jag äntligen rätt förra helgen.

Det blev affär på en svensksåld (2 brukare 12080 mil) E61 545i M-sport (Tillverkad 2005-01-26)
*Carbonsvart
*Svart skinn
*Komfortstolar
*Alu cube
*Panoramatak
*Steptronic
etc

Egentligen var jag ute efter en 525i/530i, men det dök aldrig upp någon som var 100% efter min spec (vilken är enligt ovan) och inom min budget.

Hursomhelst, under dena tid kan jag inte dra mig till minnes att jag någonsin stött på en 545 med äkta M-sport - dock ett antal med eftermonterad plast.

Någon som har siffror på hur många E61 545 M-sport som tillverkats?

Hur lång var tidsrymden från det att M-sport paketet gick att kryssa för i beställningen tills dess att 545 ersattes av 550?

Eftersom det inte finns några att jämföra med på blocket - vad skulle ni uppskatta "marknadspriset" till? Jag vet ju vad jag betalade för min - men det är ju ett klent underlag för att skattera en generell prisbild.

Det är iaf en riktigt mysig bil!!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

545 med M-sport fanns enbart under modellåret 2005, dvs bilar tillverkade 1/9 2004 - 31/8 2005. Sen är det ju svårt att säga om 545 tillverkade hela augusti ut då den skulle ersättas med 550.

Jag har också kollat på E61 under en längre tid och även om 545 med äkta M-sportpaket är ovanliga så finns dom. Tittar man på mobile.de så brukar det ligga ett par där dock är det inte ovanligt att dom rullat långt då det nu handlar om bilar som är ca. 6 år gamla.

När det gäller värderingen så är det svårt. Bilpriser säger (om jag nu angivit alla parametrar rätt) 185-196' privat och 212' hos handlare. Jag skulle kunna tänka mig att den är värd något mer för M-sportutrustade E61 är lättsålda och ligger ganska högt i pris.

___
//Ulf
Visa användare
148
Swensson
BMW E61 545i M-sport -05
Carbonschwarz
OK, så det är ett helt modellår det rör sig om iaf!

Jag fick pris på en nästan identisk, och med samma mil, som den jag köpte. Stod hos handlare i Tyskland och skulle vara hemma och klar i Sverige för 222´ via en mellanhand.

Bilpriser.se är ju lite lustigt - jag printade in regnumret men då värderas inte M-paketet in efter vad jag kan se.

Men du kanske matade in det "manuellt" ?

Här är lite bilder på min fusktvättade bil med vinterdäck på:
Länk

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag gick in på Bilpriser via Dagens Industris hemsida. När man matar in regnummer eller väljer modell och sedan trycker ok så kommer det upp nya val på nästa sida och där kan man kryssa i M-sport.

Nu med ditt regnummer så var det någon 1000-lapp högre eftersom den var i trafik lite senare än jag angav. Sen beror det på om den har Navi eller ej. Verkar vara värt ca. 3000kr i deras värdering. Så någonstans 184-198 privat och 211-214 hos handlare säger dom.

Hade du köpt bilen i Tyskland utan mellanhand hade du väl kommit ner en del i pris antar jag. Vad var den annonserad till? Ta det priset - lite prut och gånga med 9 och lägg sedan på 10.000 SEK så har du ungefär vad det kostar att ha den hemma och du gör det själv.

___
//Ulf
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Kom M-sport paketet som original redan 040901 med MY -05? Jag har för mig att det kom först våren -05 när jag letade min bil. Men jag minns kanske fel.
M Sportpaket kom sep-2004, har man utrustningsfrågor eller undrar när något kom rekommenderar jag www.schwacke.de

Stephan
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Mats: jag var tidigare också inne på att det kom 03/2005 men efter att ha sett för många till synes originalutrustade med M-sport som var i trafik innan dess så insåg jag att det måste ha kommit redan vid modellårets start. Det som däremot kom 03/2005 var 530i som Touring samt nya motorer i bl a 525i och 530i.

___
//Ulf
Visa användare
148
Swensson
BMW E61 545i M-sport -05
Carbonschwarz
Tackar för info!

Programmer - jag fick bilen direkt från mellanhanden per mail, sökte efter annons på bilen både hos firman den stod på samt hela mobile utan att hitta den, därför vet jag ej vad den kostade innan påslag.

Här har det dykt in en E61 545 som bör vara rätt sällsynt - manuell och med M-sport paket!

Länk

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Frågan är varför de kallar den för iA i annonsen :)
Personligen älskar jag M-Paketet på BMW, men när man ser en svart, i ditt fall Carbonsvart så försvinner alla snygga linje i fronten som M-paketet har. Här är ett exempel. Jag valde en bild på din bil Swensson och en från blocket. Håll med om att silver/grå är snyggare?

Carbonsvart:Länk
Grå: Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag håller med dig Vinyl men jag är kanske lite partisk i frågan ;)

___
//Ulf
Carbonschwarz är klart snyggaste färgen. Skiftningen mellan svart och mörkblått är underbart. Mörka färger gör sig på E60/E61 med M Sportpaket.

Stephan
Smaken som baken ; )
Visa användare
148
Swensson
BMW E61 545i M-sport -05
Carbonschwarz
Men du Vinyl, nu jämför du äpplen och päron - du lägger in den mest underexponerade bild du kan hitta på en carbonsvart och jämför med en grå som är fotad under optimala ljusförhållanden :)

Men det är ju en sak att sitta och blänga på bilder än att se bilen i verkligheten. Du skulle ha varit med när jag backade ut bilen ur garaget i soluppgången i morse istället :)

Nej men E61 M-sport är riktigt fina bilar som klär i de flesta färger, själv har jag fastnat för Carbonsvart - dels är det en snygg och effektfull färg, dels är det en unik färg vikt åt M-sportpaketet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.