AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.998

Fälglås - BMW orignal eller annat?

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Behöver köpa fälglås till E61:an och frågan är om man ska köpa original från BMW eller satsa på någon annan sort som är bättre?

___
//Ulf
Ser egentligen inget direkt skäl att välja original vad gäller fälglås. Det är lite som med billarm, avskräcker kanske småpojkar men det biter troligen inte på proffsen.

Senast jag köpte fälglås var till min dåvarande 328. I sammanhanget var det något dyrare än originallåset men skulle i gengäld vara av mycket hög kvalitet. Bodde i lägenhet och hade bilen på gatan och det gav mig inga överraskningar eller problem under den tiden jag hade bilen.
Jag har fyra individuella lås på varje hjul. BMW Original, varav 3 är den nya hylsmodellen. Har inte haft några problem under flera månader i östeuropa. :)
Får väl snart se hur det ser ut på Arlandas långtidsparkering efter 3v.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Bapelsin: så du har bara en vanlig hjulbult per hjul...Jag kör med två per hjul på min 530 och första gången på däckfirman tittade dom lite konstigt på mig.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ska givetvis vara att jag kör med två fälglås (och tre vanliga bultar) per hjul...

___
//Ulf
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Var det inte fälglås original?

Har inte haft en BMW som inte haft det som standard!

BMWs är nu varken bättre eller sämre än andras så det kvittar väl egentligen men dom passar definitivt och själva "nyckeln" passar ju dessutom i verktygslådan :-)

Vill dom åt fälgarna så löser dom det!

Hade på en tidigare bil 3 olika lås per fälg och det var dom första bultarna som åkte när dom försökte sista gången. Satt bara en vanligt bult löst kvar när dom stuckit. Anledningen till att dom inte fick med sig hjulen denna tredje gången var att nivålarmet löste ut. På den bilen hade jag f ö även 3 larm, original, CarGuard och ett DEFA. Det blinkade rött i bilen som ett tivoli till grannarnas stora förundran :-)

Så lås, oavsett märke, avskräcker amatören, medan larm och liknande stoppar de lite mer proffsiga.

Niklas

Fransosen
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag har haft lås original på alla tidigare BMW men på min senaste E61 sitter det inget. Kan ju varit att förra ägaren tagit bort dom vad vet jag. Bilen bodde i alla fall i en liten ort på landet i Bayern så behovet av fälglås kanske var mindre där.

___
//Ulf
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Originallåset kan vem som helst få tag en nyckel till. Jag kör på 2 olika per fälg, det ställer till det lite mer för tjuven.
Orka lägga 4 låsbultar på varje :) Hade jag haft fälgar för 50-60 tusen så hade jag nog gjort det också men inte för 15.ooo :)

"Riktiga män kör diesel"
Roffa1
I samband med den senaste servicen behövde hjulen plockas bort, och när mekanikern hissat upp bilen på liften så kom han på att fälglåsnyckeln låg kvar i bagagen. istället för att hissa ned bilen, så tog han fram en liten plastbytta som innehöll tjugotalet olika BMW fälglås och redan på det första försöket hittade han en passande nyckel. Tror ej att dessa fälglås förhindrar stöld av fälgarna, möjligen att de fördröjer stölden med några få minuter.
3M
718
3MW
E36 Ti
Jag är emot fälg lås. De strular till det bara. De som snor fälgar är inga barn så de har oftast rätt utrustning när de kommer dit. Men om du fortfarande ska ha låsning så köp BMW:s gamla modell, de nya är ren skit! Ser ut som Volvos o då går sönder efter två däck byten i snitt.
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
jag gjorde lite research innan jag köpte låsbultar till min kärra. verkar som att mcgard var bästa alternativet. intera Länk i stockholm modifierar dom så att dom fyller upp hela bulthålet. jag har dock bara den vanliga versionen. tror att man behöver göra allt för att hålla borta tjyven. särskilt om man bor i fjollträsk.

BMW - Allt annat orsakar illamående.
Interas variant verkar inte helt fel, har tidigare ratat låsbultar eftersom tjuvarna ändå bara gängar utsidan av bultskallen vilket gör själva låsmekanismen tämligen värdelös. Att det skulle cirkulera nycklar till olika låsbultar är inget att oroa sig över för det är ändå inte så de som är mer organiserade arbetar. Verktyget som gör alla vanliga låsbultar helt värdelösa kostar inte många kronor och fanns att köpa på Biltema så sent som förra året,

En bult som fyller hela hålet låter inte helt fel och om Intera har några som är tillräckligt långa för mina fälgar så kan det vara en bra lösning. När det börjar bli dags att ställa på blir det till att slå dem en signal och höra vad kalaset går loss på, om priset inte är helt uppåt väggarna kan det vara en vettig investering.
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Apropå låsen. Jag kommer precis in från garaget där jag tänkte lägga på sommarhjulen. Upptäckte att det satt låsbultar i, och jag som inte fick nån nyckel med från firman jag köpte bilen från.
Tog fram en nyckel från min gamla bil och se på tusan, den passade. Slumpen eller vad?

Men sen gick jag ändå bet på att byta hjulen, idioterna som bytt hjul förra gången hade dragit skruvarna så inihelvete att dom inte går att lossa med vanliga verktyg. Blir att ta en tur till Biltema i morron.
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Finns saker på Biltema att ta bort fälglås Länk
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Om man kan köpa utrustning för att kringå fälglåsen på Feltema är det ju inte mycket bevänt med att alls ha lås.

De som sälj av Intera är bra eftersom man inte kommer åt attt få en hylsa över låset så deras produkt torde vara den bästa på marknaden.

Sen beror det som sagt på vad fälgarna/hjulen kostade och lite var man bor.

Men vill tjuven prompt ha just dina fälgar tar han dom oavsett. Tyvärr är det så det ser ut i vårt samhälle idag. Det stora problemet är ju att vissa enheter i vårt samhälle har så förtvivlat svårt att skilja på mitt och inte hans!!!

Kanske bättre låta han ta dom än att han förstör annat på bilen???? Det

Fransosen
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Man skulle ta och glasfiberspackla och finspackla bultförsänkningarna och maskera och lackera fälgarna på plats. Bara för att få se minen på kräken ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.