AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
4.535

Z4 Coupé 3.0si tillbehör

fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
Har just slagit till på en superfin Z4 Coupé 3.0si med få mil på mätaren :D Provkörde även en M Coupé men tror att denna kommer att "räcka till" och passa mina behov mycket bättre. Har inte ens hämtat bilen ännu men funderar redan på ett par små justeringar.

Njurar...
Har Z4 M svarta ribbor med kromad kant som orginal? Tror det är något sånt jag är ute efter. Köpa från BMW eller andra tips?
Finns det några snygga i kolfiber? (bilen har en liten liten BMW orginal vinge i kolfiber)

Ljud...
Tror inte stereon har ingång för AUX eller USB som jag vill ha. Hur fixar man det bäst? Tillbehör från BMW (säljaren sa att det finns) eller tredjepart? (Dension?)
Skulle gärna vilja ha trådlös ljudingång via bluetooth men det antar jag blir lite svårare?

Andra tips till en nybliven Z4-ägare?

Tack på förhand! :)
fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
När det gäller försäkring så verkade Trygg-Hansa klart billigast. Någon med andra erfarenheter?
Mitt nuvarande bolag Moderna (fd Vesta) ville inte ens sälja något mer än trafikförsäkring till Z4 :s

Förresten, om du eller någon du känner är ute efter en fin 320Ci -04 med M-paket, 18", m.m. så hör av dig ;)
upp med bilder på pärlan och grattis förresten :P .. z4m har svarta ribbor med kromad kant som orginal.. kolla på modbargains.com där finns det en massa godis till helt ok priser
Grattis till en fin bil!
För mig har trygg-hansa alltid varit billigast på z4or :D
Ett tips är att leta tillbehör på tyska eBay
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Grattis ten en enormt fin snygg bil just i coupe!! Färg? Stereon..tilbehör den är väl inte det viktigaste eller??...Njurarna vet ej om de finns i kolfiberlook. Hur är det med chassiet..alla Z4 mår bra att få en sänkning, väldigt höga original tycker jag. Lycka till.
fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
Tack tack :) Bilder kommer!

Jag hittade dessa njurar i kolfiber Länk men undrar om jag inte ska satsa på orginal från M Coupé/Roadster istället...

Det får bli T-H då :)

Den är silvergrå metallic, samma färg som min nuvarande E46... Förutom nämnda "justeringar" så är jag väldigt nöjd med den som den är, iaf just nu.
Motor/avgassystem låter nice så jag kommer nog lyssna på det ett tag, men sen vill jag kunna koppla in min Android-telefon och/eller ett USB-minne. Den är utustad med BMW hifisystem som jag tror kommer räcka bra (har dock inte lyssnat alls mycket på det ännu).
Med M-sportchassi tycker jag den är ganska lagom låg. Och tycker det är absolut snyggast när hjulen sitter centrerade mitt i hjulhusen om du förstår vad jag menar? Tanken med en 3.0si istället för en M är att den ska vara hyfsat ok som vardagsbil, och det gäller markfrigången också.
Det är alltid värt att ringa runt till ett par olika bolag och lyssna. Har Z4 M hos BMW Originalförsäkring och Z4 utan M hos Länsförsäkringar. T-H försökte för ett tag sedan förmå en att byta till dem genom att matcha priset hos BMW Originalförsäkring men räknade då inte med BMW Club Schweden-rabatten.
fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
Jodå, jag har kollat med ett par olika bolag. Och sen testade jag även compricer utan att hitta något bättre än T-H. Men jag ska kolla LF också då för dem har inte pratat med ännu (och kan inte minnas att de dök upp hos compricer)...

Ingen som har eftermonterat AUX och/eller USB och har några goda råd? Pratade med BMW och de har en "AUX kompletteringssats" för 665 kr (nr 65 12 0 153 502). Men vill gärna ha USB-stöd också :)
Är T-H billigare för dig även om du räknar på BMW Originalförsäkring + medlemskap i BMW Club Schweden med den rabatt som då följer? Det är värt att räkna på.

Vad beträffar USB så får du nog titta på eftermarknadsprylar, det har cirkulerat ett par olika lösningar genom åren med varierande funktionalitet. På eBay fanns någon av dem till salu nu och det verkar gå att komma undan med <1000kr.
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Här är några länkar att grotta ner dig i.
Inkoppling iphån o.dyl via aux, usb eller blåtand: Länk
Askkoppsombyggnadskit endast med aux: Länk (part# 82 11 0 142 174) Denna funderar jag på att skaffa. Monteringsinstruktion: Länk

T-H var 3000 kr billigare i år för min M än B-O-F (inkl klubbrabatt)
Förra året var det tvärt om!
fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
Tack för länkarna Yeddheng!

Den där Mediabridge-produkten verkar vara alldeles för mycket inriktad på iPod/iPhone för min smak...
Men den andra länken gillar jag! Den stämmer bättre överens med bilhandlarens beskrivning av hur det skulle se ut. Är det en BMW orginalpryl? På BMW Group Gbg kunde de inte få fram något som såg ut så (den de hittade hade bara en liten platta med AUX-kontakt och två skruvhål).
Så nu väljer jag mellan detta kit och en Dension Gateway 300 (för USB)... Någon mer erfarenhet från den sistnämnda?

Kollade på Brodit's Proclip telefonhållare för Z4 och insåg till min fasa att alla deras varianter sitter alldeles för lågt ner :/ Jag vill ha den högre upp och närmare ratten eftersom jag då och då använder den som gps. T.ex. mitt emellan ventilationsgallren ovanför radion. Finns det någon sådan hållare?
Z4
482
Z4-pirayaN
BMW Z4 3.0 Roadster -2003
VW Passat -2013
Det finns mobilhållare man sätter i ventilationsgallret, tror Clas Ohlson har universal modell.
fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
Efter jag hämtat ut bilen upptäckte jag att den faktiskt har en orginal AUX-ingång :) Den sitter ju ganska dold där på "undersidan" av instumentpanelen så bilfirman hade nog inte sett den.

Mobilhållare har jag inte hittat någon bra ännu :s
Den måste sitta så att det går att använda den som gps. Och sitter den i ventilationsgallret så får den ju inte skymma stereon nedanför. Helst ska den gå att vrida 90 grader också... Vägrar ha en som fästs i rutan...
Clas Ohlsons hållare Länk ser lite klumpig ut och verkar inte passa större mobiler pga bredden (min nuvarande HTC Desire får plats precis med sina 60mm, men inte om jag byter till en lite större).
Fler tips?

Bilder finns nu på min profil! Länk
(inkl några som togs av en kompis igår kväll vid Kvibergs Kaserner)
Colafant
Satan va läcker bil, härligt utrustad med!
Kör försiktigt =)
fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
Tack =)

Två av bilderna i lite bättre kvalité...
Länk
Länk
fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
Nu är Z4 M-njurarna och BMW "dachantenne sport" på plats :)
Bilder Länk

Njurarnas svart+krom är tänkt att matcha fälgarna ;)

Även bluetooth och handsfree är fixat m.h.a. en Belkin AirCast Auto som jag är väldigt nöjd med! Länk

Allt som saknas, för tillfället, är en bra mobilhållare (se ovan) :-( Är det ingen som har några schysta tips?
Har du funderat på att sätta i riktig diff? En ynka bil vet jag om i Sverige som har satt i en i efterhand och det vore intressant om fler gjorde samma sak. Det var en trackday-rustad 3.0Si Coupé på Rejsa som även fick Aero-paketet i samma veva. Är klart nyfiken på input även om M har LSD från fabrik. Vill minnas att diffen bara kostade ett par tusenlappar? Var inte BMW själva som gjorde den som passade i 3.0Si utan något annat företag.

Har själv funderat på att eftermontera bluetooth med OEM-delar men det verkar rent ut sagt vara ett sjujäkla projekt vilket är trist. Mer eller mindre halva bilen måste ju isär...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.