|
|
|
|---|---|
|
Ska snart äntligen få ta fram pärlan igen! Inte många dagar kvar nu! Jag har bara ett par funderingar kring det här med att man startar upp bilen igen efter att den har fått stå helt stilla sen i Oktober. Har inte haft möjlighet att varmköra den någon gång under vintern. Men det ska väl inte vara något problem? Hur kommer motorn att reagera egentligen? Vad kan jag vänta mig? Visst borde det väl bara vara att tuta och köra? Eller hur beter sig oljan när den får stå så pass länge? Har tänkt att byta oljan så fort jag får ur den ur garaget som den just nu står parkerad i. Detta är väl en rätt så bra ide? Ursäkta alla dessa frågor, men första gången jag har en bil som får vila under vintern! Tack på förhand! //Sigge | |
| Kolla alla vätskenivåer. Sen så ska det inte vara några problem. Tror rätt många oroar sig i onödan. Största risken är nog att batteriet laddar ur sig själv och blir kass, om man inte underhållsladdar. | |
| Okej, så det finns ingen risk att motorn får problem med att bygga upp trycket eller något sådant? Utan oljan håller sig där den ska så att säga :P ? | |
|
Jag är i samma sits som du. Ska börja sommarköra min E34 efter vinterdvalan. Den har stått hela vintern. Det här blir 7:de påställningen efter en lång avställning och den andra eller tredje då jag inte rört bilen alls under vintern. Jag brukar mest ta det lugnt och köra med måtliga varvtal den första tiden efter avställningen precis som vid en inkörning av en ny bil. Annars använder jag bilen precis som vanligt. Olja byter jag innan avställning så det känns onödigt att byta ny ren kvalitetsolja som stått mindre än ett år. Har funkat hittills, bilen mår bra och till och med AC:n funkar klockrent. Aldrig renoverad eller fylld sen jag köpte bilen -03. BMW 4 Life |
|
| Ja jag gjorde service på bilen bara ett par hundra mil innan jag ställde av den, så jag ansåg att det inte var nödvändigt just då. Utan tänker som sagt byta när jag när ställer på den. Eftersom det är första gången jag ställer av den, och jag tror inte att den varit avställd så många gånger innan så har jag ingen aning om hur den kommer bete sig. Men jag hoppas att allt kommer funka som det ska, inkl AC:n. Det är väl inte så ovanligt att man kanske åker på att fylla på nytt media i den i värsta fall? | |
Roffa1 |
Tar ut min nyvaxade pärla imorgon den 1:e april (om det ej regnar) har startat motorn ett par gånger under vinterhalvåret så att ac kompressorn fått tillfälle att motioneras. Ansvaret att underhållsladda batteriet har överlämnats åt cteken, får se om den startar imorgon. Det finns väl risk för att det blivit SULA på däcken då den stått avställd sedan Okt 2010. Tur att man har möjlighet att ställa av bilen under vintern så nyskicket bibehålls i det längsta. Har flera bekanta som är djupt besvikna på hur illa denna lååångdragna extremvinter gjort deras bilar, salt o grus har satt sina fula spår i både lack o vindrutor. |
|
Ställde på E34:an idag och njöt av en lugn åktur. Det var riktigt härligt allt funkar klockrent, AC:n också trots att den inte gått sedan i höstas. Fick byta en glödlampa till halvljuset annars är check controlen lugn. Skrapande missljudet från bromsarna försvann efter ett par inbromsningar så nu är allt helt perfekt. :-) BMW 4 Life |
|
| Vad härligt det låter! Jag håller tummarna för att min kommer brumma igång lika fint som den alltid gjort. | |
|
Jag ställde på min cab idag efter mer än fem månaders vila. Det var bara att tuta å köra, inget konstigt alls. Sulor på däcken märktes liite men det gick bort efter nån kilometer. Oljan och sånt var kollat under tiden så det var heller inget bekymmer och CTEK hade sett till att batteriet mådde bra. Se bara till att kolla lufttrycket omedelvips! Fick fylla på runt om. Verkar som det läcker mer när bilen står än när den rullar. Ang oljan så frågade jag en meck på BMW för ett tag sen. Svaret var: byt när bilen säger ifrån, mellan dess behövs det egentligen inte. Jag gör som han sa och har inte märkt nåt märkligt med min bil, den går som ett skott och drar inget mer olja eller beter sig skumt på något sätt. Tror att det var viktigare förr när motorerna inte var så bra och inte heller oljan, nu förtiden spelar det nog mindre roll. Niklas Fransosen |
|
|
Vad gäller däck så pumpar jag alltid upp dom till ca 3 bar innan avställning så slipper de bli tillplattade. Det första jag gjorde var att köra till macken och tömma på luft, de hade bara gått ner till 2,9 över vintern. Blev perfekt att köra när jag sänkte till 2,3. När det gäller oljan tycker jag det är minst lika viktigt om inte viktigare att byta ofta eftersom toleranserna i nya motorer är mycket mindre än i äldre. De är heller inte lika överdimensionerade som förr. De långa serviceintervallerna är en kompromiss mellan ekonomi/hållbarhet. Vill man att grejerna håller mycket längre än normalt och behåller optimalt skick och prestanda byter man oftare än de långa serviceintervallerna. Men vi som ställer av behöver ju aldrig tänka på intervaller då oljan ska bytas en gång om året enligt serviceboken och den hinner inte bli skitig på de få mil som görs på den korta svenska sommaren. BMW 4 Life |
|
| Vilken bil är serviceboken som säger att oljan ska bytas varje år till? I boken till min bil står det att man ska byta varannat år om man kör väldigt lite. | |
|
Samtidigt är ju även oljorna mycket bättre så det är väl en smaksak om man byter stup i ett så att säga :-) BMW killen sa att jag skulle följa serviceindiaktorn och inte bry mig om 1årsregeln... Han borde rimligtvis vara angelägen om att få mina pengar och skulle väl säga att komma varje år om det var så menar jag? Om bilen rullar 60-70 tusen mil kanske det märks om man bytt olja varje år eller inte men i min takt kommer det att ta mer än 60 år innan jag kommer upp i dom miltalen och då misstänker jag att bilen inte finns kvar av andra orsaker. Jag kommer definitivt inte att göra det :-) Niklas Fransosen |
|
|
Hade jag däremot en M-bil skulle jag nog vara petigare faktiskt men på mina normala bilar så tror jag att det kvittar med oljebyten varje år eller varje 500 mil eller så. Men alla får så klart göra som dom vill :-) Niklas Fransosen |
|
| Ja det råder så många delade meningar ang. de där med oljebytena. Anledningen till att jag tänkte byta nu när jag ställer på den är att jag har läst att "skiten" i oljan sjukner till botten av tråget nu när den stått stilla så länge, och då kan de ju vara bra att passa på att tömma. Men om det är som du säger Ctech så borde ju det inte vara nödvändigt, med tanke på att jag lämnade in bilen på service i början på Maj, och körde ganska sparsamt, fram till oktober? | |
|
På de 5-6 måanderna med sparsamma mil som du säger borde ju oljan vara i princip som ny tycker man?!?! Dra upp oljestickan och kolla hur den ser ut vet ja! Svart och läskig = byt! (vilket knappast är troligt) Ljus och fin = strunta i bytet och kör en säsong till :-) Niklas Detta måste nog kvala in i kategorin i-landsproblem tror jag va... Fransosen |
|
| Haha, ja det känns nästan lite så ;-) ! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.