|
|
|
|---|---|
|
Jag har läst lite om versioner på programvaran till navienheterna. Vad jag har förstått så är 4-1/00 den senaste? Jag har 4-1/30.. Är den inte uppgraderad sen 1984 eller vad? Min navi funkar inte, den hittar inte skivan. Kan de bero på de? | |
|
Det har kommit tiotalet uppgraderingar sedan /30 som var V23. Leta efter V31 eller V32 som uppgraderingsversion. Problemet kan bero på dålig skiva, dålig läsare eller att det är en DL-skiva. Med DL behöver du nyare mjukvara än V23. |
|
|
Ok! Vad brukar en uppgradering kosta? Jag beställde en ny laserläsare som jag skulle byta idag, dock så hade jag fått hem fel så jag har beställt en annan.. Grejen är den att Navin funkade när jag köpte bilen för ett par månader sedan.. TMC började lysa rött och "please wait" kom upp med en svart bakgrund. Sen stod det error reading cd/dvd så jag antar att det är läsaren. Men de kan väl inte skada att uppgradera version heller för den delen.. |
|
| Du hittar säkert nyare mjukvara på nätet. | |
|
Ok gött mos! Har du någon länk på lager? Hur går jag till väga för att installera den? Känner mig som en 5 åring med alla frågor.. |
|
|
Här Länk finns det mesta man behöver veta samt även länkar till att ladda ner mjukvara. ___ //Ulf |
|
|
Tack för svaret! Jag lyckades nyss få ner version v31 och även installerat den i bilen. Dock så lyser TMC fortfarande rött, men däremot så lade jag märke till felmeddelandet som uppstod på skärmen när jag satte i dvd skivan igen. Det var inte samma felmeddelande som innan. Den skiva jag använt innan uppgraderingen heter 2004-2 tror jag.. Kan det va så att den inte är kompatibel med den nya uppdateringen? |
|
|
Att du lyckades uppgradera mjukvaran tyder väl på att läsaren fungerar åtminstone hjälpligt. Kan det inte vara så enkelt att din 2004-navi-skiva har gett upp? Har du provat med en annan skiva? För teständamål kan man ju tänka sig att ladda ner en skivimage från bukten där de enögda härjar. ;) Bränn den i så fall med låg fart på en kvalitetsskiva! |
|
|
Jo, dock så laddade jag ner mjukvaran på en CD och jag har läst att dvd enheten har en förmåga att läsa CD men inte DVD innan den ger upp. Men jag ska göra ett försök att byta skiva senare under dagen! Jag återkommer med resultat! |
|
|
Har du kört med 2004-2 så kan det ju vara idé att skaffa en lite mer färsk verson. ___ //Ulf |
|
|
De va som jag trodde.. Tog hem en version idag 2007 nånting och la in den på en CD skiva och vips så funkade gps och TMC lyser grönt igen. =) Då är det laser läsaren som börjar bli dålig då med andra ord. Det va kartor för skandinavien och jag har inga planer på att åka längre än så iår ändå =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.