AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.678

Byta bromsbelägg. Biltema vs Greenstuff.

hi
118
highwon
BMW 320i Coupe -94
Nu är det god tid för nya belägg. Jag undrar om man ska köra på biltemas belägg, BMW org eller om man ska sattsa på något lite bättre. Har för mig att Greenstuff skall vara bra. Någon som vet något annat och kanske priser?
Ma
80
Marcus Källstrand
M3 -94 Banbil
330i xdrive touring M-sport -17
Jag har Greenstuff på min ena M3 och tycker dom suger rent ut sagt. Dålig känsla i bromsarna och tål ingen värme att tala om.
Men valet beror ju på vad man vill ha ut av bromsarna... Är bromsdam och vardagskörning det man prioriterar är säkert Greenstuff ett utmärkt val.
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Mina upplevelser på bromsklossfronten:

Biltemas = dynga, slits fort och gnisslar gärna, inte prisvärd trots det låga priset.

Orginal = Bra till hyfsat pris

Mekonomen = Bra men ofta jäkligt dyr av nån anledning

Motornord (om man råkar bo i närheten) = Bra och jävligt billig
Ma
80
Marcus Källstrand
M3 -94 Banbil
Det man ska fundera på är vad man vill ha ut av bromsarna. Hur man kör, vad man prioriterar och hur mycket man vill lägga ut. När man gjort det finns det helt plötsligt inte lika mycket att välja på :)
Belägg är gjorda för att klara vissa speciella användningsområden, inget är bäst på allt.
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Inget är bäst på allt, men biltemas bromsklossar är bäst på inget! ;)
Ma
80
Marcus Källstrand
M3 -94 Banbil
Kanske på att vara billiga ;)
Roffa1
Använder Biltemas bromsklossar på samtliga mina andra bilar och det finns inget att anmärka på hitintills. Vad det sedan gäller BMW orig klossar, så bromsar dessa verkligen upp bilen vid minsta lilla pedaltryck, men en nackdel är att det booolmar ut bromsdamm på fälgarna. Misstänker att orig beläggen slits ut ganska snabbt.

Såg att det kommit ut keramiska bromsbelägg hos ebay.de (helt damm-fria)
Någon som testat dem...
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Min bil har gått ca 8000 mil med originalbeläggen fram. Är helnöjd med dem och kommer montera original igen. Visst dammar de lite, men bra tar de.

Mvh H
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Marcus Källstrand : GreenStuff är just till vardagskörning! Och dessutom till bilar med liten till medelstor motoreffekt (EBC nämner under 200 hk).

GreenStuff är de vanligaste och snällaste gatbeläggen.
RedStuff är nästa steg som tål lite mer värme.
YellowStuff är sedan nästa steg och tål ännu mer värme och lämpliga även för bankörning.

Nu dammar YelloStuff ganska rejält, men RedStuff dammar inte lika mycket men har lite sämre prestanda.

Jag tror du skulle blivit lite nöjdare med RedStuff, och kanske även YellowStuff också.

Varför valde du GreenStuff framför RedStuff eller YellowStuff?

GreenStuff
Länk

RedStuff
Länk

YellowStuff
Länk
Roffa1
Det vart mycket: Stuff-Stuff-Stuff;-)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Som Micke Dubois sa: Kan jag inte bli bäst på nåt, så ska jag bli bäst på att vara sämst!
Ma
80
Marcus Källstrand
M3 -94 Banbil
Är medveten om Greenstuffs användningsområden, men de satt på bilen när jag köpte den. Eftersom jag har en till bil som jag kör bana med prioriterar jag inte byte av belägg på gatbilen. De får helt enkelt gå tills dom tar slut.

Kör 355 skivor, 6-kolvsok och carbotech xp10 på banbilen, inga bromsar som är bra på gatan (pga slitage m.m.) men satan vad dom tar när man får upp temp.

Söker man efter det där lilla extra i bromsväg skulle jag ringt till Pean Sweden. Kan allt i bromsväg från gatkörning till lastbilar.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Närmare bestämt 14 "stuffningar" :-)

Marcus Källstrand : Aha, då förstår jag. Lät precis som du hade förväntat tokprestanda från GreenStuff, men nu förstår jag. Precis, CarboTech har ett mycket bra rykte om sig! Ferodo och Pagid har också belägg med väldigt bra bett.

Själv har jag Mintex belägg från Mekonomen monterade på min 535i E34 brukis. Fungerar alldeles utmärkt till vardags, just bromsdamm har jag inte bedömt ännu då vinterdäcken sitter kvar fortfarande - men till helgen åker finfälgarna på så då kanske det kan vara läge att påbörja en bromsdammundersökning.
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Ställer mig i skaran som tycker biltema-belägg är skit. Däremot har jag hört en del positivt om deras skivor, som lär vara prisvärda. Många kör tom bana med dessa utan problem. Så för vettig budget så kanske en biltema-skiva ihop med original belägg kan vara en bra kombination.

En detalj jag noterat när jag haft biltema skivor samt belägg är att skivan inte fått den där rena fina "silvriga" ytan. Skivan blev mer grådaskig.
Ls
443
LseBeemmer
Audi SQ5 8R

Tidigare ägt:
BMW 328i -99
VW Golf R32 -04
VW Golf VR6 Syncro -97
BMW 330i M-Touring -04
Audi 1,8 TSQ BSR -00
BMW 320i STCC -05
BMW 320d -09
BMW 340i -17
kör på original, antingen från bmw lr typ mekonomen. är du beredd att betala mer så gå på redstuff belägg lr yellowstuff. finns fler märken men det är dom som jag provat och är mkt nöjd.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk Länk

Mvh
hi
118
highwon
BMW 320i Coupe -94
STORT tack för svaren och visat intresse det uppskattas :))
Alltid skönt att få flera perspektiv på saker!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.