|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Körde nyss en dagtur på 72 mil, dessutom inte långsamt precis (snittfart 82,5 km/h). Detta inkluderade 4 färjeköer, c:a 45 min övrig kökörning typ start/stopp osv. De som brukar kolla sin snittfart på färddatorn vet vad som behövs då för att "få upp" snittet. Resultat: 0,79 l/mil, då med 98 i tanken, men tidigare tester med 95 visar på rätt små skillnader. 98 sänker dock förbrukningen fullt mätbart tycker jag. Kommer att köra samma sträcka flera gånger, skall testa med 95. Håller med Hasso helt, skillnaden på aut/man är liten, i vissa fall t.o.m. till automatens fördel. I synnerhet med lite hyfsad motorstyrka, motorsvaga bilar får säkert en mera markant höjning med aut. Harmonin på 528:an med steptroniclådan är sällsynt god. I stan kommer jag upp i runt 0,9 l/mil, snittet sett över ung. en vecka ligger då runt 34 km/h. Tidigare Wobbler 850 sög i sig c:a 1,25 vid exakt samma förhållanden och vid ren landsvägskörning som lägst c:a 0,88. Något lättare bil, c:a 25 hk mindre. Vilken vagn skulle Ni välja?? FP |
|
|
DZ: Du kan räkna snitt på 1.3-1.35 blandad körning. vintern och kortkörningar gör att den ökar:) Det kostar att åka åtta men känslan är obetalbar. folke: Skulle välja Wobbler 850 med steptronic:)) Mvh Asken *540-lös ett par dagar* |
|
|
1.7 liter milen blandad dryga litern landsväg (90-120kmh) 2+ liter i stan chippad bmw 745ia TIC Gasglad körstil laddar nog ca 0.9 bar (har ingen mätare) 350 hk+ (hoppas jag iaf) |
|
| 10.3 liter/100km, snabb landsväg/motorväg 120-130 km/h, 12.5 liter/100km blandad. Bra för en så tung bil (nästan 2 ton) med ganska mycket motor. | |
|
ny rapport (hehe): körde lite extra snålt på nästa omgång (21 liter). Denna gång rullade den 26 mil innan lampan började lysa = 0,80 i snitt. inte illa för en 18 år gammal 320i. jag är väldigt nöjd. under vinderhalvåret då bilen ICKE var optimerad drog den 1,0 i snitt. |
|
| 41,4 liter 98 oktan på 289km ger 14,3l/100km hård körning:) Rätt ok tycker jag. | |
|
Asken: tycker det låter lite dyrt det... men å andra sidan är det nästan 400hk bilen utvecklar, eller? Danne: mmmm säger jag bara... provkörde en sån och måste säga att den imponera. En ny milstolpe för dieselbilarna helt klart. |
|
|
5l/mil på Ringen med M5:an förra sommaren. Har snittat 1,65l/mil sedan jag köpte den, tycker det är helt OK med tanke på min körstil,att jag kört den rätt mkt på Autobahn i HÖGA farter och att jag kör mkt i stan eftersom jag bor där. |
|
|
johann: det var minsann inga fattigbilar du hade precis... heh kör hårt |
|
|
handyman, Fast M5:an är numera såld. *SNYFT* |
|
|
Diesel OK, men jag körde utan farthållare men med automat, AC, snabb körning med en och annan tjurrusning, även en del kökörning osv. Har testat med farthållaren på en 11 mil sträcka, 0,73 tror jag det blev, vid 110-130, lite omkörningar osv. För lite sträcka men ändå en fingervisning, minst lika imponerande eller? FP |
|
|
Jag nollställer alltid datorn när jag tankar min e39:a, och den hamnar nästan alltid på 0,81 l/mil och en snitthastighet på 65 km/h. Samma resultat både sommar och vinter, men jag kör med 235:or på sommaren så det är säkert därför. CHS |
|
|
Jag kör också på 235/45/17, och Fulda Carat Extremo men tidigare 225/60/15 (Continental) var inte märkbart snålare. Har nog lite att göra med olika däcksfabrikat osv, förutom storleken. Omkretsen skall ju inte ändras om man följer efter med rätt profilhöjd, då borde ju inte nån större skillnad märkas. Lite extra luftmotstånd blir det ju klart med riktigt breda svålar. FP |
|
| Mitt resultat senaste 100 milen blev 0,66 l/mil. Det var 70 mil(ganska laglig) motorvägskörning och 30 mil kortkörning (3-20 km). 215-45-17 runt om, 3 pers i bilen och klimatanläggningen påslagen hela tiden. | |
| M5 E28: 1,27 l/mil vid blandad ganska hård körning. | |
|
Lägg av nu pojkar... Jag kommer ner i 0,5 l/mil om jag kör lugnt ;) ///Tomas M Länk BMW E28 registret #001 |
|
| Jag hamnar hittills (9 ggr av 10) på 1.07 med min M Roadster varje gång jag tankar. Det är faktiskt förbrukning, har ingen färddator ju. Rätt OK tycker jag....det är med ganska hård körning eftersom jag gillar jag lider av blyfot. En del är stadskörning och en del landsväg. Hur ligger ni andra till med 3.2 liters motorn?? | |
|
wolv: 1.07l/mil låter otroligt bra! Min tidigare Roadster (2.8) låg runt 1.15l/mil (också ganska hård körning). Du kanske har en del landsvägsmil ibland som sänker förbrukningen? roadZter |
|
|
DanneZeta: Ja, jag är helnöjd. Det är lustigt att det blir just 1.07 varje gång! Men det är som du säger, ganska många av milen brukar bli landsvägsmil. Även om jag nöjeskör (vilket jag gör för det mesta) så tar jag hellre ut henne på lite mindre landsvägar än att skada njurarna och nacken på kullerstenarna i stan :) 1.15 l/mil med Z3:an och 1.52 med 540:n...lider du oxo av blyfot, DanneZeta? ;) |
|
|
530IA -95 BSR chip: Tankande 62,31 liter på 52,73 mil=> 1,18 l/mil. Kör med 235/40-18 och mestadels korta sträckor och diverse stadskörning samt 1,5 mil motorvägskörning/dag (160-180km/h). Korkat jag vet men hur sen är man inte på morgonen när man ska till jobbet..... BMW CS 3909/530iA+chip(BSR) Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.