AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.122

Bmw 535 turbo E34 Kylarslang sugs ihop.

/a
5
/aG
Bmw 535 E34 turbo - 90
Hejsan!

Har sökt men har inte lyckats hittat något vettigt svar
så jag tänkte göra ett nytt inlägg.

Som sagt Bilen är en: BMW 535i E34 M30B35 med kärlet på torpedväggen.

Kylarslangen mellan vattenpumpen och termostat huset sugs ihop när jag trycker på gasen och bubblar i expansionskärlet , Men den sögs inte ihop när motorn var kall efter att jag har stått och luftat systemet.

Ny Vattenpump
Ny Termostat

Tacksam för svar!

/MVH aG!
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
kylarn är vell igensatt troligtvis
/a
5
/aG
Bmw 535 E34 turbo - 90
Har blåst igenom kylaren och har inte kännt något motstånd(med munnen) , har även blåst igenom motorn.. jag får prova med kylar rengörning ?

Och det rinner över i expansionskärlet men jag tycker att jag har fått ut all luft men kanske finns kvar.

Tack för snabbt svar!
//aG!
mo
49
morbidfinn
525 touring -07
Bubblar i expansionskärlet? Med andra ord kokar det va.... Fel på övertrycksventilen på locket till expansionskärlet kanske?
Kylsystemet behöver övertryck för att få högre kokpunkt. Men att slangen suger ihop sig. humm
mo
49
morbidfinn
525 touring -07
Hände detta efter eller före byte av pump å thermostat? Så de inte blivit nått fel där med monteringen ev. luft i systemet.. bara utesluta de :)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Den ska inte sugas ihop även om kylaren är igensatt. När termostaten är stängd cirkulerar inget vatten i kylarkretsen. Verkar som det är en luftblåsa. Är det inte luftskruv även på termostathuset med?
/a
5
/aG
Bmw 535 E34 turbo - 90
Morbidfinn: Nej den kokar inte, har inget lock på när jag gasar. nedå har monterat termostaten rätt :)..

Anders-72: okey, men lyckas inte få ut nå mer luft så jag får väl prova att köra en sväng och stanna och lufta då, japp det sitter en luftskruv där. bara att fortsätta lufta som en tok då ! :)

Tack snabba svar!

//aG
Pa
60
Patrik_85
320 e30 Twin-Turbo -88
toppackning gången? gör ett komptest! suger den in vatten så suger den rejält, de är ju lätt att skrota packningen när man lägger laddtryck på å inte har 100 koll på mappningen.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Borde bli tryck i systemet istället om toppackningen är blåst. Övertrycket vid kompression och förbränningstakt överstiger vida undertrycket vid insugningstakten. Och det överstiger systemtrycket i kylsystemet med.
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Hur mycket har du luftat? Har allt vart helt tomt så brukar de ta en go stund o få ur luften... Har termostaten öppnat så vattnet cirkulerar?

/a
5
/aG
Bmw 535 E34 turbo - 90
Patrik_85: har komptestat och ser bra ut kör med arp bult sen mappningen har jag koll på.

TheMan: luftade en bra stund hissa upp och ner bilen ifram. japp den har öppnats men jag vet inte om jag har råkat fått in luft i systemet igen när man stänger av motorn när den suger in vatten igen.. :/ så ska ta och börja om från början och se om det går lite bättre..

//aG
/a
5
/aG
Bmw 535 E34 turbo - 90
Patrik_85: har komptestat och ser bra ut kör med arp bult sen mappningen har jag koll på.

TheMan: luftade en bra stund hissa upp och ner bilen ifram. japp den har öppnats men jag vet inte om jag har råkat fått in luft i systemet igen när man stänger av motorn när den suger in vatten igen.. :/ så ska ta och börja om från början och se om det går lite bättre..

//aG
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Ett jävla pill med dedär... Det verkar som det bästa är o ha tålamod, fyll på ytterst lite vatten åt gången och låt de bubbla och gurgla med motorn avstängd, sen när de slutat är de bara o på med locket o låta den stå på tomgång så termostaten öppnar. DU lär behöva ha locket på för o få ur all luft.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.