|
|
|
|---|---|
|
Hilfe Bitte !! Vid gaspådrag, acceleration, så uppstår ett litet men snabbt och irriterande ljud från min växelspak. Ljudet försvinner om jag lägger lite tyngd på spaken, dvs placerar handen på den medans jag gasar på.. Det låter "Brrrrrrrr" och är jävligt irriterande.. Någon som vet vad det kan bero på och hur man åtgärdar det ? Jag är helt novis vad gäller bilar. Tack på förhand. Vrooom ! | |
|
Samma skit på min! Irriterande värre!! Det beror dock inte på något fel på växellådan el nåt annat "farligt"..Det brukar till 99% vara den genomskinliga lilla plastkåpan längst upp på spaken el själva knoppen som låter. Funderar oxå på hur man ska fixa det på bästa sätt? Tycker nån fler borde ha haft samma problem, och kanske fixat det på ett smart sätt? Har haft i tankarna att det kanske går att lägga en tunn lim fog runt kanterna vid plastbrickan, då kanske det blir tyst. |
|
|
Fan va skönt att höra att det inte är något allvarligt fel.. *ta i trä*.. Men det är som du säger, någon mer borde ju ha upplevt samma sak med sin växelspak. Vrooom ! |
|
|
Hade samma problem på min gamla (ursäkta svordomen) Ford en gång i tiden... Jag satte en tejp bit över plast bits jäv**n.. Lite synd att göra det på en e-36 kanske.. |
|
|
Ja, nån tejp blir det nog inte iaf =) Hoppas nån annan har ett bättre förslag på en lösning. Min bil är i det närmaste nyskick både utvändigt och invändigt så man vill ju ha det snyggt! |
|
|
Hur kan plastbiten längst upp på växelspaken skorra? Den sitter fastkilad rätt bra i skinnet. Om det nu mot förmodan skulle vara detta problem är det bara att pilla loss den och sätta lite lim på undersidan och trycka tillbaka den. Jag tror att det är växellänkaget som har börjat bli slitet och glappar i en bussning. Mvh |
|
|
Till Johan B Tror du det ? Det räcker men några grams tryck för att få den att sluta skorra.. *förtränger* Har du belägg eller erfarenhet av liknande problem ? |
|
| håller med Urax. Låter långsökt med länkaget...räcker ju att man sätter ett finger lite lätt på spaken så blir den ju tyst. | |
|
Växelspaksknoppen i sig sitter som berget, plastbiten med växellägena sitter också bra fast. Inte troligt att någon av dessa orsakar skrammel! Växellänkaget består av ett antal leder med bussningar mellan dem. Dessa kan börja glappa eftehand som de blir slitna. På E36 är det bland annat en plastkula som ibland börjar glappa. Ryck upp och ner i växelspaken och känn om det är något glapp, du skall inte känna att den rör sig upp och ner! (plastkulan) Gå in under bilen och kolla och försök att komma åt länkaget för att kolla glapp. Det sitter rätt långt upp och är inte lätt att komma åt! Här finns det bra bilder på hur länkaget ser ut: Länk Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.