AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.127

Dags för nya sommardäck

fr
57
fredwal
118d, -08
Så var det dags att slänga rft-däcken och sätta på vanliga sommardäck. Behöver 1) låg ljudnivå, b) ingen vattenplaning, c) bra livstid. Hyfsad kvalitet, inga kinadäck.

Tips?

This is not the end
Däckdimension?
Continental.
gillar att de är 1) b) c) ^^
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Jag kör med Nokian Z på våran 1:a och 5:a och tycker dom fungerar perfekt. Vilken skillnad det blev efter att kört med Gislaved Frost som vinter däck som inte lämpar sig speciellt bra på 1 serien. Bilen var vinglig som attans och betedde sig allmänt konstigt.

Nu kan jag äntligen njuta av att köra 1-serien igen. Känns som en helt annan bil :)

Länk

//Kristoffer
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Om det inte är sportiga lågprofil utan mer standarddäck du är ute efter så vann Conti Premium Contact 2 överlägset i den test som kom ut i Aftonbladet häromdagen. I princip bäst i samtliga moment och ett genomsnittsbetyg på 9,5 av 10. Tvåa var Nokian Hakka V med betyget 8,5.

Testad dimension var 205/55-16

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Rättelse: Nokian Hakka V fick betyget 8,8.

___
//Ulf
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Köpte nya conti premium contact 2 förra våren till vår Audi. Däcken är halvslut efter en säsong med ca 900 mil avverkade. Däcken är reklamerade via continental utan problem. Däckgubben kallade dem för "radergummi". Däremot är greppet jättebra, balansen perfekt, det enda är att jag tycker de är lite bullriga. Jag trodde det var fel på bilen... Men hjulinställning är kontrollerad utan anmärkan, men i och med att reklamationen gick igenom så lätt så kanske det var nåt känt tillverkningsfel på någon serie??

Mvh Martin
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Edit: ca 3 mm kvar av mönstret så det kanske är att betrakta som något mer slitet än halvslut... Slitaget är het jämt.

Mvh Martin
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Glömde säga, Kör med dimmensionerna:

225/45 - 17" Bak

205/50 -17" Fram

:)
Vill man ha skapliga egenskaper i regn och en viss okänslighet för vattenplaning, då ska man betrakta 3mm kvar som HELT slut (motsvarande för friktionsdäck och bra vinteregenskaper = min. 5mm)

Ingen vattenplaning finns inte, V-mönstrade däck som är bäst på det är tyvärr också bullrigast, så ingen vattenplaning och tyst är lite motsatta krav. Numera är tysta däck allt viktigare så V-mönstrade däck är på väg ut...

Några däck jag skulle kolla på:
- Ett bra däck är Pirelli P7 Cinturato, mycket tysta och bekväma med bra grepp. Livslängd kan jag inte säga så mycket om, bytte dem i förtid då jag hade hoppats på lite sportigare egenskaper som jag saknade.
- Ett annat däck som är tyst och med känd bra livsläng är Michelin Primacy HP - dock lite dyrare som vanligt med Michelin.
- Och så skulle jag kolla på koreanska Hankook däck, deras senaste modeller gör mycket bra ifrån sig i de olika däcktester och de kostar inte så mycket. Får det vara lite åt det sportiga hållet, så funkar s1 evo mycket bra - gör en sökning här på AP så hittar du många nöjda ägare.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Onehp: Du har rätt så klart, 3 mm är däck som är slut. Märkliga är att det var däckgubben som uttryckte att de var "halvslut" efter en okulär besiktning.... och däckgubbar brukar väl dömma ut däck snabbt för att få sälja nya antar jag.

Mvh Martin
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Uniroyal Rainsport skulle nog passa dig, tysta, komfortabla och riktiga regndäck som har utmärkt Uniroyal i årtionden..
Sex sommarsäsonger 3,5mm kvar så byttes dom i höstas mot Hankook Ventus V12 bara för att jag ville prova nått annat. De är riktigt tysta kan jag konstatera dessutom topptestade i flertalet tester världen över,
Uniroyal är mycket bra däck och Contis andra märke, dessutom prisvärdare.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Sommardäckstest 2011, samma som Aftonbladet tar betalt för: Länk

På svenska Länk
Hankook ventus k107 kan få vilken liten skramlig bil som helst att bli tyst. Jag hade en civic type r -05 och man trodde knappt att ljudkomforten kunde bli så bra som det blev med dom. Kostar lagom oxå.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.