AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.983

Problem med Smg låda på 330, är det någon som vet vad det kan vara?

Mr
9
Mrpowwer
330I Smg -02
Hej!
Det är så att min låda krånglar lite i bland, tror i alla fall att det är lådan. Problemet är att när bilen har ståt ute i några minus grader eller runt nollgradigt typ på natten så när man ska starta den och vrider på nycklen så liksom kuggar det till och så lyser det ett kugghjul i displayen jämte där växelindikatorn sitter. I bland räcker det att vrida av och på igen efter som man har vridit för snabbt på nycklen innan lådan har ställt in sig men i bland får jag hålla på att lägga den i baken och sen i ettan och hålla på så ett antal gånger. Är det någon som känner igen detta problem eller vet vad det kan vara så snälla hjälp mig att hitta felet. Själv funderar jag på om det är någon givare som är lite glapp i men samtidigt har det hänt när bilen ståt ute på natten eller en dag på jobbet med en 10 minus. Jätte tacksam för all hjälp jag kan få. Tack på förhand!
Mvh Jonas

Vet inget om detta, men kanske en på Gatbilar kan hjälpa dig. Hans har också klabbat.

Gå in på gatbilar.se och sök på användare carbon loader. Du hittar han under projekttrådar.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Förlåt. Blev fel.

Schmiedmann ska det vara på gatbilar.

Länk

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Det är jag som är Schmiedmann på Gatbilar.se.
Mitt problem är "tyvärr" inte riktigt likadant men det stämmer att jag har lite problem med min SMG II låda.
Jag har eventuellt hittat felet men bilen är helt nedplockad så har inte kunnat testa det än.
Det kan vara samma problem på din SMG men det är svårt att säga bara sådär.

Har du kollat om det finns några felkoder?

Ibland kan det hjälpa att bara kalibrera lådans växellägen m.m.

Mvh
Viktor Örtegren
E-post: viktor@schmiedmann.se

WWW.SCHMIEDMANN.SE
Vi har ALLT till BMW!
Mr
9
Mrpowwer
330I Smg -02
Ja felkoder och det visar inga fel, min låda växlar kanon bra mellan växlarna annars och det går fint att smyga iväg mjukt på 1 växel. Det va det som va problem med din bil Victor eller?
Mvh Jonas

Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Nej mitt problem är/var att den släpper kopplingen för tidigt mellan 3'an och 4'an endast.
Det händer väldigt sällan och oberoende på om man kör hårt eller mjukt.

Har haft isär lådan så vi får se om det funkar bättre i år =)

Mvh
Viktor Örtegren
E-post: viktor@schmiedmann.se

WWW.SCHMIEDMANN.SE
Vi har ALLT till BMW!
Mr
9
Mrpowwer
330I Smg -02
Okej, tack ändå, jag får leta vidare!
Mvh Jonas

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.