AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.891

Reservdelsbil eller skroten direkt?

Hej jag har en 96a 750 ial som gått 29000 mil å som helt tappat komprision på 2 st cylindrar, då jag förstått det är svindyrt å laga dom undrar jag om man kan sälja den som reserdelsbil och om 10 000 är rimligt att ta ut, förövrigt är det inga större fel på bilen

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Om du gillar bilen och den i övrigt är fin borde det väl vara värt att byta en topplockspackning tycker jag. Så fruktansvärt komplicerat är det ju inte.

Vad gäller pris som reservdelsbil/ren objekt, så beror även det på skicket. Men det borde väl gå att få 10' tycker jag (men jag är inte så påläst på E38)

/Mats J
jag älskar fan bilen å kan man vara säker på att det bara är packningen så å inte nån ventil eller nått så kanske...jag har varken tid eller kunskap eller plats för den delen heller å skruva själv så den måste lämnas in någonstanns för att få det gjort isf..

Th
593
Theobald
750ial -88
Hej Johan! Får jag fråga dig, hur uttrycker sig felet när kompen försvinner från två cylindrar? Bluddrar eller smäller det, försvinner det kylarvatten, är oljan "gräddig" etc...???

Jag har nämligen ett problem med min M70, ett "durrande" läte och vibrationer vid c:a 1200 - 1300 varv? Jag har inte testat kompet på min än!
Den behåller dock kylarvatten och oljan är fin!

Jag vill gärna tro det är insugspackningarna som det är väldigt mycket småsprickor i. Har inte fått tummen ur än och monterat dit de nya packningarna!
ke
172
kenneth.64
750 IL 88,7000 mil ,bmw 750 IE38 -95,honda kombi 2004,bruksbil,

första frågan är de på samma cylinder bank ?är de det så ,är de värt jobbet att byta packning och plana anser jag,håller med mats att de är inte så himla svårt,är bilen fin för övrigt så är de värt de

bromsen är fartens värste fiende
Th
593
Theobald
750ial -88
Måste det vara packningen? Kan inte kärvande hydraliska lyftare också göra att motorn tappar kompression?
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jo det kan vara många olika fel, tom hål i kolvar. Men är det två cylindrar bredvid varandra så luktar det blåst toppackning.
Kompressionsprov/leak down test bör ge bra indikering. Kör man leak downtest i en cylinder och det väser ur tändstiftshålet på cylindern bredvid så bör det vara toppackningen.

Mitt tips är att isåfall bara byta packning på den dåliga sidan. Rör inte det som inte är trasigt, för det kan generera mer skada än nytta.

/Mats J
ja det är 9an å 10an som är noll komp i, jag märkte inget när jag körde utan det var på tomgång den gick ojämt så jag bytte alla stifft å några tändkablar å insugningsmembranen på verkstad innan dom kom på att ta ett komp-prov...låter på er som det enbart är packningen då eftersom det är samma sida å cylindrarna efter varandra...
Om det är en trasig topplockspackning är det ju onödigt att skrota bilen.
Har du inga bekanta eller bekantas bekanta som kan göra det åt dig?
Den som är händig och har mekplats fixar det jobbet.
grejjen är ju att jag inte har konstaterat att det bara är det, bättre å sälja den till nån som har tid å lust att fixa iordning den då=)
Jo men det är inte så förfärligt komplicerat eller dyrt att lämna in för en felsökning.
10 tusen är inget överpris om bilen är fin i övrigt.
jag hade den inne på bmw i uppsala å bytte massa grejjer för ca 10 000 innan dom tog kompprov..då kände jag det var lika bra att ta hem bilen därifrån=)
54
212
540 :D
M5 -99
Porsche 924 -79
Hej!

Byt motor till en konstaterat fungerande. Låter mest ekonomiskt försvarbart. Hör med t.ex. Geschwinds...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.