|
|
|
|---|---|
|
Har tänkt att köpa en uppsättning fälgar, 17" som är 8,5" (et20) breda fram och 10" (et15) bak. Jag är lite osäker på om det kommer funka dock. Jag antar att jag kommer behöva valsa bakskärmarna en aning men hur går det om jag har baken sänkt en sådär 30mm? | |
| Länk <- 10" med 265mm däck och 30mm sänkning. Tror iofs jag hade ET20. | |
|
Det där såg ju riktigt bra ut om det nu är 10". Är det någon skillnad på sedan/kombi? Aldrig riktigt förstått detta med ET heller, hur mäts det? |
|
![]() 13.407 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
ET står beskrivet på otaliga websidor, men det är ett mått på hur långt ifrån centrumlinjen som fälgens infästning mot hjulnavet är. Här är några bilder jag ritade för att förklara hur man med hjälp av spacers kan fixa till ett felaktigt ET. Bilderna är ritade som att du ser ett däck uppifrån och den röda lilla skivan är hjulnavet, det röda sträcket är drivaxeln och den röda fyrkanten är differentialen. De två röda pilarna är endast för att markera var i hjulhuset däcket är placerat. Låt oss anta en bil som har original ET0. Det betyder att infästningen sitter EXAKT mitt i fälgen. Allt frid och fröjd - däcket sitter mitt i hjulhuset. Länk Nu går Kalle och köpet fälgar med ET20. Det betyder att fälgens infästning är 20 mm förskjutet från centrum. Om han monterar dessa fälgar kommet däcket att sitta på tok för långt in i hjulhuset (och troligtvis slå emot något). Länk Därför köper Kalle 20 mm spacers (det gröna blocket) och monterar mellan hjulnavet och fälgen. Vips så sitter däcket rätt i hjulhuset igen! Länk |
|
Är de verkligen ET15 bak ET20 fram, det är inte tvärt om då? Det brukar det nämligen vara, 10" ET15 bak är nog fan knapert. 10" funkar men det är verkligen i bredaste laget. Kör man mer än 255 brukar man få valsa en aning. Jag kör 19x9½ET20 bak 255/35 och det finns 4-5mm kvar till bärarmen. Dessutom tar det i skärmkanten (innan jag valsade den) Har man 17" får man iofs lite mer frigång iom lutningen. |
|
|
bmw-slangen: Tack för den fina förklaringen! Det förstod till och med en dumbom som jag själv :) Japmax: Det var så det var sagt i alla fall men det kan ju mycket väl ha blandats ihop, tydligen ska det dock komma med spacers för att passa e34. Det beror väl lite på däcken också men vad borde man ha för mått på däck för att stämma bäst överens med original? |
|
|
Har 18" y rondell på min e34 touring med 10" 255/35 bak och 235/40 fram och det funkar kanon , bilen är sänkt 55/20 med och det är perfekt , är riktigt tight där bak man får inte in fingret , ingen valsning. ET måtten är som ovan beskrivna 15 fram och 20 bak om jag inte minns fel...och 265 bak funkar fint med. Mvh Niklas |
|
|
Du behöver inga spacer för att få fälgarna du beskriver att passa på E34. 255/40 samt 235/45 17" är standarddimension på en M5 fälg. De passar bra även på dina fälgar. Personligen tycker jag 255/45-17 (255/30-19) är för lite bak på en E34, det fyller inte ut hjulhuset. Speciellt med 70/30 sänkningen/stuket jag har på min bil. Fram fyller det ut kanon men bak ser det litet ut, därför behöll jag profilen men gick upp i bredd vilket ökade totaldian med 14mm. Kanske inte jättelämpligt på 17" dock då man redan har nog med däckprofil som det är :) |
|
|
Tack för de betryggade svaren nikke25 och Japmax! Du har rätt, det verkar som jag inte behöver spacers då. Men jag borde alltså köra 255/40 för att det ska hålla sig så nära standarddimension som möjligt? Jag tänker främst på det här med att hastighetsmätarn ska stämma bra och att bränsleförbrukningen inte ska behöva lida. Fast detta kanske bara är trams? Om så är fallet så kör jag ju givetvis på det som ser bäst ut istället. |
|
| Förresten vad menas med "direct 72.6cb"?? | |
![]() 13.407 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
CB 72.6 betyder att "Centre Bore" dvs diametern på navhål/styrhål är 72.6 mm |
|
Aha! Tack för svaret :) Jag sökte på det och det verkar ju som måtten stämmer överens! Nu vågar jag beställa fälgarna. Tack alla för hjälpen, är ni i närheten av Skövde så bjuder jag på tårta! :D |
|
|
Om man utgår från att din hastighetsmätare är kalibrerad med 225/60-15 vilket den troligen är så blir 255/40-17 2.3% mindre omkrets, medens 255/45 blir 1.6% större. Så teoretiskt skulle de större ge mer exakt värde. Dessutom visar E34 (och alla andra bilar) något högre hastighet än verklig, vilket gör 255/45 än mer exakt. Oavsätt pratar vi om några km/h hit eller dit, bilprovningen godkänner ±5% på omkretsen. Bränsleförbrukningen lider inte av att du har på större hjul, tvärt om. Jag ska säga att 255/40-17 är det absolut vanligaste valet, däcken är troligen billigare i den dimensionen också. Dessutom har Bmw valt att ha den dimensionen. Men räknar man på det så är det inte det logiska valet. Plus att det är snyggare att fylla ut hjulhusen, tycker jag :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.