|
|
|
|---|---|
|
Hej! Går de justera tändningen lite på en 528 E39? Är de svårt? Går de göra manuellt eller måste man koplla in en dator? Inte så haj på motorer. Mvh Robban | |
|
Det sköter motorstyrningen alldeles själv med hjälp av vevaxellägesgivaren, knacksensorer (reglerar för olika oktantal). Vad är problemet? |
|
|
Okej! Varvtalet ökar mellan växlingarna med ca 500 varv så fort man kopplar å motorn har ett litet konstigt ljud. små sjunger lite när den går ner i varv När man t.ex står vid ett rödljus å står på tomgång då sjunger den lite runt 1000 varv å när den når typ 500varv låter den normalt så de ligger mellan 500 - 1000 varv som ljudet finns. Kan de vara vattenpumpen som tjuter eller nått sånt? |
|
|
Eller kan de vara servopumpen? |
|
|
Så varvtalet ökar trots att du kopplar ur och släpper gasen? Mycket som kan låta. Gummibälgen mellan spjällhuset och luftmassemätaren kan ibland spricka och det blir ett visslande ljud när det drar tjuvluft där. Kan härröras till div. problem med motorns gång. Remmar, vattenpump, servopump, generator, spännhjul, AC-kompressor, kylfläktkoppling. Svårt att säga när man inte hört ljudet. |
|
| Ja den går upp lite i varv med ca 500 när jag har släpt gasen å trampat ner koppling å sen går den ner sakta igen:( men jag ska kolla de där med gunnit vid luftmassemätaren. Får kolla lite i helgen men de är inte alltid den låter. | |
|
Får väl säga att jag har samma problem och har inte hittat det ännu... Men det sker bara när man växlar på lägre varv, Ger man full ös o växlar efter 4k så är problemet borta. Eller så får man släppa av gasen en liten stund innan man trampar ner kopplingen på lägre varv... |
|
|
Stigande varvtal vid obelastad motor låter väldigt likt tjuvluft tycker jag. kolla bälgen ser du inget uppenbart så prova lite lätt med startgas runt bälgen,ändras varvtalet då du sprayar på ett visst ställe så har du hittat läckan. Obs! tänk på att startgas är lättantändligt så spraya med förstånd. Mvh Andreas |
|
| Ska kolla om den Läcker luft:) tack för alla svar:) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.