|
|
|
|---|---|
|
Hej jo jag har bytt till 18" idag och när jag börja rulla hjulet tar däcket lite i fjäderbenet dedär "svarta" som skyddar fjädern. Fast på ena sidan "vänster" kanske lite på höger men märks inget tycker jag! Men jag testa köra lite och det har släppt lite från mycket ljud till mindre ljud när man hör däcket tar i... Fälgarna är 18" ET 38 225/40 däck, det borde ju funka perfekt för bilen är inte ens sänkt något typ? Kan det ha med att jag inte har pumpat mer luft i däcken? för jag vet att jag borde ha runt 3.0 och när jag kolla så var det 2.3-2.4 från när jag fick dom Men om jag pumpa mer luft i hjulen blir inte däcken mer "svulla" och tar i ännu mer då? Tacksam för svar | |
|
Verkar väldigt konstigt. Hur breda är fälgarna? T ex anger BMW att style 44 som är 8x17" med ET47 ska passa på E36. Om dina är 8" breda så hamnar dom ju 9 mm längre ut än dessa. De flesta originalfälgar verka ju ligga på ET 41-47 men de flesta är ju max 7,5" breda där fram. ___ //Ulf |
|
| ET 41-47 är orginal på E36. Skulle räcka med en tunn 3mm spacerplatta så att fälgen fortfarande styr på navet. Är det gummiringen som fjädern ligger på som tar i? I så fall föreslår jag Frosts eminenta morakniv ;) | |
|
Sorry, nu räknade jag åt galet håll. Har aldrig hänt förut... ;) Som programmer säger verkar det konstigt att det tar i då. Har du flygit med bilen? (krökta fjäderben) ;) |
|
|
Fälgarna är Oxxo Lux 18" 8,5" breda med ET 38 däck: 225/40/18 runt om. Jag tog bort hjulet nyss och såg att fjäderbenets "kant" de svarta den "formade" lite kantiga delen tar i däcket på kanten där.. Innan jag körde för första gången gick hjulet knappt att rulla pga de tog i men nu efter lite körning så rullar däcket runt bra när det är i luften med domkraft osv. Så jag antar att när jag svänger så kommer det ta i men rakt fram går nu bra.. såg på däcket att de hade blivit ett tunt spår på kanten där. lite nött |
|
| Då ska du inte åka vidare med det montaget! En sönderskuren däcksida på ett framdäck är inte kul för varken dig eller medtrafikanterna. Du borde prova med en 3mm spacer eller byta till något smalare fälgar. | |
| Jag kör 8,5" och et 35 runt om med 225/40 utan att det tar i någon stans. Vet inte om det är olika på en M3 och vanlig e36 men tycker det borde fungera, minns inte att det är så tight på min. Annars är det som tidigare nämnts en tunn spacer som gäller. | |
|
Okej. Jo jag har iallafall kört nu ett bra tag runt i olika väglag guppigt o sväningt , rakt osv. Och sedan har jag kollat på plats om de har blivit värre på däckets kant och det har det inte iallafall! Jag tänker hålla kolla varje gång jag kör om de blir värre, jag har pratat med far och han tyckte sålänge de inte blir värre så kunde jag köra.. Men det låter väll bra om jag ser att de blir värre så får de helt enkelt bli spacers eller andra fälgar då? För jag är ung och studerar så alla pengar gick åt direkt med hjulpaketet jag köpte! |
|
| Det känns som att de rullar mycket bättre för varje gång jag kör utan att däckets kant slits mera.. | |
|
Vad kostar 3mm spacer på biltema?? 50 kr kanske, inte speciellt bra spacer men dom fyllar sin funktion. Köp! |
|
|
Passar dessa till e36 då? Länk |
|
| Ja. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.