AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.731

Verkstadsbesök Kalmar vs Växjö

aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Har alltid haft inne mina seriösa bilar på märkesverkstäder. Har ägt bla. BMW, Jaguar och Porsche.
Även Fiat, Citroen och WV

Porsche var fantastiska vad som gällde vad som var gjort på bilen.
Fick en lista på vad Porsche begärde att verkstaden ville göra på
bilen och i samma lista stog vad som var gjort.

Jaguar vet i fasiken vad dom höll på med i Växjö.
Lämnade in bilen för service och montering av kupe och motorvärmare.
Dom satte i en liten motorvärmare och kollade bara upp bilen lite lätt.

BMW i Växjö
Telefonkontakt med en väldigt okunnig person och tystlåten person i mottagningen. Talade om vad problemet gällde och han visste då absolut ingeting om något. Lämnade dock in bilen där för "fix" av problem.
Dagen för hämtning så kommer jag in och ska hämta 7án. Bemöts av en
den tråkigaste kundmottagningen jag har vart med om. -Jaha, vad vill du då?..
-Hämta ut e65án, 745án du vet som var inne för elfel.
-Jaha, ett ögonblick, 9000kr(ca) tack.
- Jag ska ha bromsar med. det är beställt.
-Ja just det, ska se., det blir (ca)10000kr tack. sätt in ditt kort där och godkänn. Sen kan du hämta bilen på bakgården, den står där någonstans...
-Visst.. På bakgården... Tack
Bilen hade dock exakt samma problem som förut efter hämtning.

BMW -Kalmar
Ringde dagen efter till Autogruppen och Lars som har hängt med BMW sedan tidigare(Automax).
Beskrev problemet och han visste genast vad Vi pratade om. Mitt problem med bilens Sleepmode.
Han frågade också genast vad jag skulle göra under tiden som de underökte bilen. Om de kunde bjuda på lunch, visa mig runt på BMW eller om jag ville hänga med och inspektera bredvid verkstadskillarna.

Nu har bilen inte vart inne på BMW i Kalmar ännu men jag litar på Lars. Han och hans team brukar hitta rätt.

Har någon annanvart inne på BMW Växjö eller Kalmar och upplevt något liknande?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Mysko. Jag har mycket bra erfarenhet av både Peter och Henrik på Autopartner. Även Anders och hans kollegor i verkstaden brukar göra bra jobb.
ArProPro-medlem
83
Armand
530xD Touring -17
Har tyvärr ingen erfarenhet av Autopartner i Växjö, så där kan jag inte yttra mig, men det var ju kul att höra att Lars på Autogruppen i Kalmar lärt sig något med åren.

Jag lämnade mina bilar under hans tid som servicemottagare på Automax för många år sedan och upplevde tyvärr att han ofta var arrogant, nonchalant och inte alls på något sett mån om sina kunder. Efter en förbesiktning hos Automax av en av mina bilar (E32 1989 730i) fick jag ett kostnadsförslag på 19500kr för åtgärder som var tvungen att åtgärda för att undvika besiktninganmärkningar. Jag besiktade bilen på Svensk Bilprovning ett par dagar efter denna förbesiktning utan att åtgärda något av det han föreslog, och bilen gick igenom utan anmärkning, besiktningsmannen berömde dessutom bilen för den var i så gott skick, "inte en enda led i framvagnen var glapp", vilket Lars på Automax påstod. Besiktningsmannen bara skrattade när han fick läsa förbesiktningsprotokollet, och sa att "nu kan du ju köpa något roligt för de 19500kr" som Automax ville ha. När jag påtalade detta för Lars på Automax, blev jag totalt nonchalerad/idiotförklarad. Bilen besiktigades minst 8 ggr till i min ägo utan en enda anmärkning, bara vanliga oljeservicar & insp1&2 emellan, samt byten av bromskivor och klossar. Men aldrig någon anmärkning på någon av de punkter som Automax ville åtgärda. Jag lämnade givetvis aldrig min bil hos Automax efter detta, och Autogruppen kommer aldrig få se min nuvarande bil hos sig heller. Jag har en mindre verkstad med två "Bmw-proffs" som fixar allt jag behöver hjälp med, och där känner man sig aldrig lurad, dessutom blir man fantastiskt bemött i alla lägen. De har utan tvekan hittat, fixat alla problem, som jag tyvärr har haft ett antal på min E38:a. De fixar visserligen ingen lunch, men den är ju säkert inbakad i priset hos Autogruppen

Kör man E65:a är man väl tyvärr ganska låst till BMW-aukt. verkstad på grund av att inte så många andra verkstäder fixar elektroniken i dessa skulle jag tro?
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Antar att BMW i Växjö är rätt br ändå, bara att dom inte känner till min bil så bra.. Eller något.

Angående Lars Som tidigare jobbade på Automax och nu har fått följa med BMW till Autogruppen Sydost.
De erfarenheter jag har av honom är att han är ärlig, vare sig du vill eller inte så får du veta vad du bör om din bil.
Att bilprovningen godkänner din bil åtta gånger till betyder inte så mycket kanske. Jag har en skoda som jag bara har gett ny olja i många år, Den går igenom men är i förskräckigt skick.
En förbesiktning hos BMW är nog en aning noggrannare än hos bilprovningen.
Får jag verkligen hoppas.
Förbesiktning måste vara den meningslösaste utgiften på en bil, man får ju reda på ev fel hos bilprovn. till en bråkdel av kostnaden =ev ombesavg. Ser det som ett sätt att göra lättförtjänta pengar av märkesverkstäder samt snygga till statistiken hos bilprovn. Bättre att spara pengarna till verkliga fel efter bes./ Snåljåpen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.