|
Sida 4 av 44
|
|
|---|---|
|
Bjerser: Det är bara här i Sverige herrgårdsvagnarna är så populära säger du. Ja då är det ju desto viktigare ATT DOM LANSERAR KOMBIN FÖRE CABEN! Därför att Sverige är en av SAABs största marknader. Det var ett idiotiskt beslut att senarelägga kombin till fördel för en cabriolet, som endast står för några futtiga procent av den totala försäljningen. Visst borde Investor gjort mer för SAAB på sin tid men GM, med alla sina muskler i ryggen, gjorde fasen inte så mycket mer. Det går alldeles utmärkt att skylla på GM för dom hade 20 år på sig att lyfta SAAB men gjorde på tok för lite. |
|
| Är 20 år på tok för lite? Se vad VAG har gjort med Skoda. Dom har varit inom VAG sedan 1992. Och då ska jag nog vilja säga att GM hade ett bättre utgångsläge med SAAB... | |
|
Henke: Ditt användarnamn eller ditt bilval ger inga ledtrådar men med tanke på hur energiskt du försvarar Saab antar jag att du är glad i märket? Du borde du ha full koll på hur mycket känslor har med märket att göra? Visst en kombi 2003 hade kanske gjort att Saab sålt något tusental mer bilar men med tanke på att Saab har en mycket liten vinst eller enligt vissa källor en förlust per såld bil hade dessa tusen bilar inte gjort så mycket för märket. En cabriolet´s effekt går däremot inte att mäta i försäljningssiffror, det är en varumärkesboost på samma sätt som att Audi´s rallyframgångar med Quattro resulterat/resulterade i ett enormt intresse för märket (Och därmed både PR och fler sålda bilar på sikt). Cabriolet är en känslobil, Saab är ett märke vars entusiaster går mycket på känsla och jag är övertygad om att en cab var ett måste för att hålla intresset för märket uppe och för att locka spekulanter till Saab-handlarna (Som sedan kanske köpte en sedan eller kombi istället? Ofta är det så) Vad som hänt om kombin släppts först vet vi inte men jag tror inte det gjort någon större skillnad av ovan skrivna anledning, däremot tror jag cabrioleten var något Saab behövde för att intresset inte skulle dött ut. Och oavsett så tycker jag inte det var något idiotiskt beslut att släppa cabrioleten först från ett märke i desperat behov av PR där cab är ett centralt begrepp i varumärket. //Bjersér |
|
|
Bra inlägg Bjerser. Mitt intresse för Audi vaknade i samband med Ur-quttrons intåg. Därför känns det extra spännande att snart få provköra RS3an med den raka 5an och se om den ger samma känsla som den gamla. Intresset för Saab som cabriolet har väl alltid funnits bland entusiasterna. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Bjerser: Med facit i hand så var det en flopp att lansera cabben före kombin. Varumärkesboosteffekten var nog ytterst marginell, åtminstone i Sverige. Det hade varit en långt häftigare varumärkesboost om SAAB hade släppt en 9-3 med säg minst 350hk och 4wd. SAAB hade cabtillverkning sen 80-talet så det var ingen världsnyhet att SAAB lanserade en cab. Och 9-3 kombin står för långt långt mer än tusen sålda bilar årligen, dom exakta siffrorna känner jag inte till men det torde vara minst hälften av alla tillverkade SAABar sen 2003. Och jo jag är glad i märket SAAB men har själv aldrig ägt någon. Det som gör mig mest upprörd är all mobbning som SAAB får utstå i svensk media. Jag kan för mitt liv inte fatta varför det skulle vara en bra affär att lägga ner SAAB och skicka ut tusentals människor i arbetslöshet. SAAB har goda förutsättningar för att bli lönsamt. Det är inget fel på bilarna SAAB bygger, det enda felet är att dom har för få modeller. Amli: Jag håller med dig till 100%. VAG gjorde ett otroligt bättre jobb med Skoda än vad GM gjorde med SAAB. |
|
|
Henke: Eftersom Saab gör förlust snarare än vinst per såld bil måste alltså även fördelen med att släppa kombin först blivit marginell eller obefintlig? But let´s agree to disagree. :) //Bjersér |
|
|
Jag ser det snarare som att SAAB binder upp allmänna resurser och förlänger plågan. Bättre att det går i konkurs och att alla problem kommer upp till ytan. Hela SAAB-härvan påminner på sätt och vis om 70-talets varvskris där vänsterfalanger hårdnackat såg till att pumpa in miljarder i ett förlorat koncept. Just nu är det enda positiva att staten inte på samma sätt har gått i fällan, men å andra sidan har de ingen plan B. Att det skulle vara en "bra affär" att hålla kvar SAAB anser jag vara rent önsketänkande. |
|
|
Mixtus: Jag tycker du pratar strunt om du jämför SAAB med den svenska varvsindustrin på 70-talet. Det finns inga likheter alls, om det skulle vara så då skulle även Volvo PV, Volvo lastvagnar och Scania vara en del av "härvan" som du uttrycker det. Är all fordonsindustri i Sverige bara till besvär och det är lika bra om "härvan" läggs ner? Och när du säger att "SAAB binder upp allmänna resurser" då blir jag förvånad, hur menar du då? Vilka "allmänna resurser" är det som SAAB binder upp? Och vad gäller varvskrisen på 70-talet så pumpade även en borgerlig regering in åtskilliga miljarder. Angående "vänsterfalanger" så antar jag att du syftar på socialdemokraterna. Och det är visst en bra affär att hålla SAAB kvar. Det finns ingenting som säger att SAAB aldrig kommer bli lönsamt, SAAB kan bli lönsamt och det även inom en snar framtid. Det är lika mycket, eller tom mer, önsketänkande att leka domedagsprofet och vara absolut tvärsäker om att SAAB inte har någon framtid som biltillverkare. Anser du tex att länder som Frankrike, Tyskland och USA gjorde fel som stöttade sin bilindustri under finanskrisen? Pengarna som dom lånade ut har dom fått tillbaka från bilföretagen som numer går med vinst och, tiotusentals kanske rentav hundratusentals, anställda slapp bli av med sina jobb. |
|
|
Det är givetvis helt korrekt att hävda att Saabs bristande lönsamhet i det förflutna inte med någon vetenskaplighet innebär att man inte skulle kuuna bli lönsamt i framtiden. Allt talar dock mot Saab, Gms bottenlöst dåliga kvalité vilken kostat skattebetalare 500miljarder (Sabb är ju fortfarande helt beroende av GM-teknologi), varumärket vilket är nästan okänt globalt sett, Mullers minst sagt märkliga beteende med osanningar, överdrifter etc., förlorat kundförtroende efter alla skandaler, personal som nu överger Saab, återförsäljare som tröttnar eller går i konkurs. Sista chansen är väl att BMW förlägger viss miniproduktion till Trollhättan, men även där kanske man tappar intresse. BMW nyanställer nu 2000 - 3000 personer så nu är väl ett bra tillfälle att någon månar om jobben och får ihop en sådan lösning. |
|
|
Henke: Det finns likheter, problemet är att du inte vill se dem. Dessutom försöker du blanda bort korten. Hur man än vänder och vrider på hela frågeställningen så kvarstår fakta: - SAAB säljer knappt några bilar. - SAAB som biltillverkare är en marginell företeelse. - SAAB har aldrig haft volymer. - SAAB är en liten biltillverkare. Jämförelsen med Frankrike, Tyskland och USA är helt irrelevant eftersom de är stormakter och deras biltillverkare har helt andra volymer. Dröm vidare, men var beredd på att verkligheten tar dig på sängen. |
|
|
Dessutom, att jämföra mellan lågkonjunktur och en enda livslång kris är en halt jämförelse. De andra kan betala tillbaka för att de går med vinst mellan kriserna - det gör inte saab. De andra får ingen hjälp nu när det inte är finanskris, varför skulle då det lilla obetydliga märket saab få det? Ska man driva ett företag får man också stå på egna ben. Nej, det är nu det är meningen aktieägare ska pumpa in pengar och göra skäl för sina vinster, inte snylta på skattebetalarna. Då är det billigare att de blir arbetslösa och skattepengarna får betala deras uppehälle den vägen för då sparar vi genom att skattepengarna inte går till giriga aktieägare samt chefernas bonusar och fallskärmar. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Mixtus: Jag försöker inte blanda bort korten. Du tog upp jämförelsen med varvskrisen på 70-talet, och den haltar minst sagt anser jag. Sen svarar du inte på frågan om hur SAAB, enligt dig, binder upp allmänna resurser. Vad som ofta inte tas upp i debatten är att SAAB mer eller mindre fick börja om mer eller mindre från noll. SAAB Automobile har bara haft lite drygt ett år på sig som självständigt företag. Innan återstarten låg all tillverkning nere under 8-9 månader och återförsäljarnätet var kraftigt försvagat. Ingen har sagt att SAAB från dag ett sen återstarten ska gå med miljarder eller ens miljoner med vinst. Det tog en lång tid att få fart på tillverkning och försäljning, och det kommer ta ännu längre tid att återskapa förtroendet hos kunderna. Om man tar det i åtanke så tycker jag att det är lite magstarkt att kräva att SAAB i dagsläget måste sälja stora volymer för att ha ett existensberättigande. 332: Det är bara skitsnack att SAAB bygger dåliga bilar med undermålig kvalitet. Det är inget fel på SAAB:s bilar, men däremot har SAAB för få modeller och det är GM:s fel. För att få SAAB på fötter krävs det resurser och det har inte Spyker. Jag tycker inte att någon skugga ska falla över Viktor Müller. Han försöker med alla medel hålla SAAB flytande, men Spykers tid som ägare till SAAB är på väg att rinna ut. Hoppas bara då att en ny ägare tar vid med resurser som krävs för att få fart på SAAB. esadh: Du har fel. Den franska staten är delägare i Renault sen flera årtionden och en tysk delstat är delägare till Opel. I dom länderna fattar man hur stor betydelse dessa företag har. Men i Sverige skiter man i ett viktigt industriföretag som SAAB men kastar bokstavligt talat miljarder årligen i sjön för ett ruttet flygbolag (SAS). Det skulle kosta en bråkdel av pengarna som SAS har fått genom åren för att SAAB skulle gå med vinst. Ett stort industriföretag som SAAB som går med vinst har en enormt mycket större betydelse för Sveriges ekonomi än vad ett flygbolag har. |
|
| Det råder knappast något tvivel om att staten med artificiella medel inte kan hålla igång en dödsdömd industri. Känns resonemanget igen? Just det, varvskrisen. Svårare än så är det inte. Solen lyser på dagen - på natten är det mörkt. För SAAB är det nattsvart. | |
|
Fordonsindustrin i Sverige är inte dödsdömd, den som påstår dylikt lever i ett helt eget universum. Inte än i alla fall, för den borgerliga regeringen tänker inte lyfta ett finger för en viktig industrigren det är en sak som är säker. Om borgarna får styra och ställa tillräckligt länge kanske Mixtus önskedröm slår in. Är det stora mängder med arbetslösa som är en allmän resurs? |
|
|
VARFÖR skulle staten "lyfta ett finger"? Jag tycker inte staten ska hjälpa något bolag alls, vare sig det heter SAS, SAAB eller annat. SAAB får göra precis som de vill, bara de inte lånar pengar med mig som skattebetalare som garant eller får ens 1 kr i subvention. Om SAAB är ett bra bolag (som vissa hävdar) ska de lyfta enligt marknadens alla regler (och konkurrens), annars föreslår jag att skrota bolaget och alla underleverantörer omgående. Ju snabbare dess bättre. Argument som att "det kommer drabba många" och "massarbetslöshet" är oundvikligt om man inte kan stå på egna ben. Det som kanske retar mig mest är den här vänster-sosse-mentaliteten att en arbetare som jobbat på <valfritt stort bolag> i 15+ år har "ställt upp" och ska minsann räddas av någon annan (staten). Sluta gnäll och gör något själv istället! Starta eget bolag! Prova en idé. Lev inte endast på andras meriter som inte längre håller. |
|
|
Haha, ni som tror er kunna leva utan statens inblandning har inte läst ngt tjockare än en kvällstidning. Ni vet alltså inte vad som hände 2009? Även i Sverige och i Tyskland. Marknaden är till viss del ff manipulerad och dopad. Rta är artificiellt låg för att kunna få igång ekonomierna. Och för att ni skall kunna ha kvar er jobb och kunna köpa bilar och bränsle. Även om ni inte stödjer fordonsindustrin i Sverige så finns ett stort värde av att ha den kvar. Den blir ännu bättre med två stora bolag. Även om Saab kunde kommunicera tydligare så har bolaget intressanta produkter och är visst en volymtillverkare, om än med ett tillfälligt produktionsstopp. |
|
|
Vet inte riktigt vad du vill ha sagt med ditt inlägg, turbo4ever. Att leva utan statens inblandning är inte riktigt samma sak som att staten går som garant åt privata bolag eller lånar ut pengar till privata bolag. Tolkar ditt inlägg som att du tycker detta är OK? |
|
|
Att franska och tyska staten är delägare i bolag innebär inte att jag har fel. Det är inte så att de skjuter till pengar när det går bra - de ser till att kamma in lite vinst från företagen istället. Helt rättvist, för övrigt. Så de får inte alls hjälp nu när det går bra. Det man borde fokusera på är istället alla aktieägare i saab som borde betala 2/3 av förlusterna när de ska kamma hem 2/3 av vinsterna när det går bra. Så borde det gå till i alla aktiebolag om det ska vara någon rim och reson. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Nu har dom en ny kineskompis på gång... Länk |
|
|
Jag kanske sätter för stor tilltro till marknadsekonomin men jag tycker det är konstigt att det finns så mycket diskussionsämne i om Saab är en bra bil eller inte: -Hade Saab varit en lika bra eller bättre bil än konkurrenterna så hade de sålt många gånger fler bilar än vad de som bäst presterat (Toppnotering, runt 100.000st.) Saab´s modeller är dock som en helhet markant sämre än konkurrenterna, även om de åtminstone historiskt varit lika duktiga (eller bättre) inom något enstaka område. som tex. säkerhet. -Att Saab´s modeller håller som medelbilen eller i vissa fall något sämre finns det mängder av statistik på. Saab 9000 var i mitten av 90-talet på sista plats när det gällde antalet fel per bil, markant sämre än Alfa Romeo 164. Och gamla klassiker som turbohaveri, växellådshaveri, elfel, "Saab-dörrar" (Rostiga dörrar i nederkant) med mera behöver jag nog inte ens dra upp: Men man skall komma ihåg att de ofta är lite orättvisa då inget märke är felfritt, vilka "standardfel" de flesta BMW´s kan ha är vi på Autopower troligtvis väl medvetna om. Men jag tycker det är helt uppenbart, Saab-bilen är inte lika bra och inte lika pålitlig som alternativen. Och det i kombination med ett klent modellutbud är anledningen till att Saab har problem... //Bjersér |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.