|
|
|
|---|---|
|
Har köpt nya däck Michelin Energy Saver (inte till BMW'n) dimension 195/55 R15 85H. Däckfirman som levererade här i min hemstad hade i gas istället för luft, eftersom detta tydligen skulla vara till fördel. Dom hade i 2,3 kilos tryck i däcken. Så långt allt väl. Idag fick jag dessvärre punka när jag var i Stockholm, hade fått en lång jäkla skruv som borrat in sig i mitten av däcket. Åkte in till en däckverkstad där dom tog sig an reparationen direkt. Killen som äger firman och som lagade däcket hade tidigare haft en chefsposition för ett större däckmärke i Sverige och förklarade vissa saker som förbryllade mig lite. För det första sa han att gas i däcken var helt onödigt. Dels ett försäljarknep från däcktillverkare och verkstäder för att tjäna mera pengar, men han nämnde också nånting om att luft var bättre av nån anledning som hade med däckets "arbetstempratur" att göra och att gasen här gjorde att däcket inte fick rätt arbetstemp (om jag fattade det rätt). Sen sa han att 2,3 kg var alldeles för lågt tryck. Det var enligt honom det tryck som däcktillverkaren rekommenderade till denna bilen. Han menade att enligt hans erfarenhet skulle trycket ligga på 2,6 kg. Såg en kommentar från ett däcktest ute på nätet att man där rekommenderade ett däcktryck 10-15% högre än tillverkarens rekommendationer. 2,3 kg + 15% blir ju ganska exakt 2,6 kg och stämmer då bra överens med hans påstående! Vad säger ni som "kan däck", angånde gas och tryck!? Är 2,6 ok eller kommer dom att bli slitna på mitten nu??? Mvh | |
|
Han har nog helt rätt. Gas eller luft kan nog kvitta. Och 2,3 är för lite. Mellan 2,5 och 2,6 blir lagom. |
|
|
Bmw har i princip inga förhoppningar om att ditt däck ska hålla länge. Bmw hoppas att du ska åka så bekvämt som möjligt. I princip alla däckhandlare brukar rekommendera högre tryck och jag är en av dom som kör enligt deras rekommendation. |
|
| Det där med kväve i däcken var en "fluga" för några år sedan. Jag trodde man hade slutat med detta eftersom det inte spelar någon som helst roll. Att öka däcktrycket med 10 % är helt rätt och brukar rekommenderas i olika sammanhang. | |
| De flesta däck reagerar faktiskt tvärtom vad gäller slitage i mitten. D.v.s. för lågt tryck = sliten mittbana. 2,6 låter bättre i detta fall. Vad man ska med kväve till vet jag faktiskt inte. | |
|
Jag håller med däckkillen, lite högre tryck än i instruktionsboken och hoppa över kvävefyllning. Fördelen med kvävefyllning är att trycket inte ändras lika mycket vid olika temperaturer pga av att man tryckt in fuktig luft. Rent kväve påverkar inte gummit vilket syre gör (men försumbart i sammanhanget). Detta har ingen betydelse för normalbilisten (eller någon annan bilist heller för den delen) Min åsikt är att det helt enkelt är ett lätt sätt för däckbranschen att tjäna pengar på naiva, icke insatta personer. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Från ny teknik 2006: Personbilsdäck kan numera fyllas med kväve i stället för med luft. Det läcker ut långsammare och behåller rätt tryck längre tid, vilket gör bensinförbrukningen lägre. Men den effekten uppnås lika bra med vanlig luft om trycket kollas ofta. Verktyg * Tipsa * Skriv ut * Större text * Digg * Del.icio.us Flygbolagen har kväve i flygplansdäcken. Kvävgas används också i däcken på stora lastare i gruvor och i bilarna som kör formel 1. Gasen är inte brännbar, som syret i luften vilket ökar säkerheten. Kväve innehåller inte heller vatten och det är viktigt på höga höjder med sträng kyla. Nu har kvävgas börjat säljas också för vanliga personbilar för omkring 50 kronor per personbilsdäck, med diverse argument. Vissa däckhandlare hävdar till exempel att kväve ger ett mer konstant lufttryck oavsett yttertemperatur och värmeutveckling (vilket inte stämmer med sambandet i den allmänna gaslagen). - Det viktiga är rätt tryck i däcken, säger Jens Marquardt vid Aga som i decennier levererat kvävgas till SAS och nu säljer gasen till 80 vanliga däckverkstäder i Sverige. Rätt tryck ger miljöfördelar. Om lufttrycket sjunker ökar rullmotståndet, slitaget på däcken och bränsleförbrukningen. Är lufttrycket 20 procent för lågt ökar bränsleförbrukningen med i genomsnitt tre procent enligt en undersökning som Bilprovningen gjort. Men egentligen behöver man inte kväve i däcken för att uppnå miljöfördelarna. Effekten blir densamma om däcken fylls med torr luft och lufttrycket sedan kontrolleras ofta och fylls på när det krävs. - För en vanlig privatbilist är kväve i däcken lika viktigt som lättmetallfälgar eller kromad ventilhatt. Det finns fördelar men du behöver det inte, säger Torsten Johansson vid branschorganisationen STRO, The Scandinavian Tire & Rim Organization. - Däck fyllda med vanlig luft ska kontrolleras var 14 dag. Om man fyller med kväve blir däcket tätare och lufttrycket behöver inte kontrolleras mer än ett par gånger om året, fortsätter Torsten Johansson. Luft är en blandning av omkring 78 procent kväve, 21 procent syre, lite vatten, koldioxid och ädelgaser. Syret och vattnet i luften läcker ut ur däcket snabbare än kväve. Diffusionshastigheten påverkas bland annat av molekylens egenskaper och storlek. - Det som avgör är ofta var elektronerna finns i molekylen, säger Jens Marquardt. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Då kanske man skall ta och skaffa luftkollande ventilhattar istället.. //Anders |
|
|
Trevligt att läsa era inlägg! Ni verkar ha samma åsikt de flesta av er att högre däcktryck är att föredra, så jag kommer därför att i fortsättningen skippa gasen samt köra med 2,6 kg däcktrck i fortsättningen! Anders-72> Det att lågprofildäck inte slits på mitten vid högre däcktryck låter lugnande nu när jag ska väljer 2,6 istället för 2.3! Hasso> I ditt inlägg säger du att man ska kolla däcktrycket (med luft, ej gas) var 14:e dag. Men hur ska man göra ifall det blir värmebölja (+35 till +40 grader) en vecka på sommaren med stekande sol = het asfalt. Antar att lufttrycket ökar med ökad värme i vägbanan. Ska man kolla trycket extra vid såna tillfällen eller är tryckökningen försumbar!? Hur mycket får trycket i däcken variera om man som jag nu kör med 2,6 kg. Amullo> Det där med luftkollande ventilhattar måste vara ett tidigt aprilskämt! Men idén är inte dum!!! :D |
|
| Theobald: Det finns faktiskt på riktigt :) Fast det är då ventilerna med byter ut, inte bara hattarna. | |
| Jag kör på rek. tryck enligt bmw då jag prioriterar komfort före allt annat. Är allergisk mot dålig komfort nu när man passerat 30. När jag var 18 skulle det vara lågprofil och sankt bil men inte nu längre;-). | |
|
Du behöver inte kolla däcktrycket var 14:e dag.. Kanske den första månaden. Men minskar inte trycket då, så räcker det med en gång varannan månad.. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Theobald: det skiljer en hel del på lufttrycket i däcken på en 20 gradig tempskillnad från tex 0-+25 0,5-0,7 bar har jag noterat. Så det kan vara bra att hålla koll. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Enligt ideala gaslagen som är: p x V = m x R x T p = tryck V = Volym m= massa R= Beroende på gasen. (Tror det är 8313,3/Molmassan) T = Temperatur i Kelvin. Om vi ändrar temperaturen så är fortfarande massa, volymen och R konstanta. Vilket betyder att en temperaturökning direkt påverkar trycket. Så om temperaturen går upp från 20 grader C till 40 grader C ökar temperaturen i Kelvin från 293 K till 313 K, vilket är en ökning på 6,8 %. Det betyder då att trycket ökar med 6,8 % också om vid denna temperaturökning, så 2,6 bar vid 20 grader C blir 2,78 bar vid 40 grader C. Inget jag skulle varit orolig över. __________ Mvh Grelle |
|
| Mycket troligt är väl också att om man parkerar en solig dag har 25-30°C på skuggsidan och 50-60°C på solsidanvilket jämkar till sig efter en stunds körning. | |
|
Hasso> Skadar nog inte att kolla trycket oftare på sommaren om det är varmt! Snajdaren> Efter du pratat om tryck-kontrollerande ventilhattar så hittade jag en tråd där dom diskussionsämnet var ventilhattar med inbyggda radiosändare som skickar signaler om däcktrycket till en mottagare inne i bilen! Är kanske såna du menade!? Ang. tryckkontroll av däck, har inte "Hummer" en inbyggd funktion där man kan ändra däcktrycket medans man kör!? Nån som vet hur dom lyckats lösa det tekniska problemet runt detta? Hur sker själva tillförseln av luft här? Hjulen snurrar ju? En lösning vore att ha en mindre kompressor monterat på varje hjul och ansluten till ventilen, samtidigt som den snurrar med hjulet. |
|
|
Man får passa sig så man inte sliter upp gängan i ventilskaftet om man skall skruva där var 14:e dag... Det är nog som så att har man inte noterat några förändringar de första 4-6 veckorna så sker det inget senare heller, dvs det är tätt. Många bilar har idag elektronisk däckstryckskontroll med sensorer i fälgen som sänder trådlöst till transponder i hjulhuset osv. I vissa fall används bilens befintliga ABS-system (med förhöjd känslighet) som varnare för avvikande däckstryck, dock mäter man ju då inte det absoluta trycket, endast skillnaden inbördes mellan hjulen. Rätt tryck är nog så viktigt men inte fasiken kan man reglera manuellt varenda gång vädret ändrar sig från sol till moln eller regn och vice versa. Man kör ju ibland från full middagssol till sena kvällen på en och samma resa, hur man än vänder sig så blir det ju lite fel nån gång under resan eller hur? Att reglera trycket upp/ner under färd är inget speciellt nytt påfund. Roterande svivlar för överföring av luft, hydraulik osv är en vanlig industriell komponent. Hummer må gärna påstå att de är pionjärer på detta, fast de är långt därifrån. Tjeckiska Tatra t.ex bygger en del gedigna terrängfordon, upp till 12x12 t.ex, och de hade reglerbart däckstryck långt tidigare. Det sägs ju ibland att Tatra käkar Hummer till frukost...) För den som vill grotta ner sig lite i olika typer av roterande överföringar för olika media: Länk Lite Tatrabilder för den som är intresserad av teränggående fordon i den högre klassen: Länk FP |
|
|
Den här diskussionen är ju nästan absurd.. Självklart behöver du inte släppa ut luft bara för att det råkar vara sol nån dag. Se bara till så att du inte har under 2,5 när du kollar, och tänk inte så mycket!! |
|
|
Nej naturligtvis ska däcktryck-kontroll inte överdrivas. Simon76> Naturligtvis ska däcktryckskontrollen inte överdrivas. Men det måste vara bättre att kolla trycket en gång för mycket än för lite. Börjar däcken slitas pga för högt eller lågt tryck så spelar det ingen roll sen hur bra man håller det. Däcket / däcken kommer att slitas ned snabbare! Rätta mig om jag har fel! Jag tycker diskussionen har varit givande, jag har fått svar på de frågar jag ställde! Sen kom vi visserligen lite "off topic"! Att tänka är hälsosamt. Var det inte Decartes som sa: "Cogito Ergo Sum" ("Jag tänker, alltså finns jag.") :) |
|
| Folke> Tack för länkarna, ska kolla in detta! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.