|
|
|
|---|---|
|
Hej Har en BMW 540iA - 00 Det pratas en hel del om tunga fälgar som gör bilen tung. Men frågan är hur mycket får en fälg väga som max för att inte klassas som en "tung" fälg? Har hittat ett par fälgar med polerad kant som väger 12 kg st sen ska jag ha däck på de oxå 235/40/18 fram och 265/35/18 bak. Så nu är frågan är fälgarna på 12 kg st "för tunga" isf hur mycket ska fälgen väga som max. Ps: Vill inte lägga mer än 20.000 kr på däck och fälgar Tack på förhand A.Khaless | |
| Ska du inte köra bana känns det alltför noga ? | |
|
Absolut ingen bana! Men vill givetvis inte tappa för mycket kraft häller om du förstår vad jag menar. Bmw 540 - 00 är ingen spec bil men jag har den enbart som söndagsbil och den körs enbart, sent på våren och ställs av under hösten. Men vill fortfarande inte ha allt för tunga fälgar. Problemet med BMW är, när du har ägt en och kör andra märken, så känns alla andra skit! |
|
|
12kg är inte jättetunga på något sätt. Tittar man på BMW's egna 18" så väger dom i regel från 10,5 upp till nästan 12. Beror lite på bredd och typ av fälg. De 18" Krysseker style 42 jag har på min E39 väger 11 kg/st. ___ //Ulf |
|
|
Number_3hree kolla vad som är orginal. till din bil gå in här Länk där har du vikterna. på de flesta fälgarna som är till din bil . 2-3 kg mer per fälg gör knappt nånting för dig. blir det mer tror jag nog att det märks både i accelerationen samt bränsleförbrukningen. tyvärr.. jag gick upp från 15 till 18 " det märktes.kändes som man hadde en släpkärra med hela tiden. men tror jag ska gå ner till 16" fälgar. men det finns inga som är så snygga som styling 166 som jag har eller möjligen 162 an. dessa finns i 17" tror ja.man får leta. lycka till. schnellfahrer jaegerwagen the force is with mee |
|
|
Grymt killar.. Tusen tack Ulf och Mika! En riktigt bra länk du skicka med där--- DÅ får det bli de fälgarna,, Sen lite nyfiken, vilka däck kör ni med ? Problemet med BMW är, när du har ägt en och kör andra märken, så känns alla andra skit! |
|
| Jag känner till att ökad däckbredd ger generellt ökad bränsleförbrukning, men ger större ofjädrad vikt verkligen det med? | |
|
Tyngre hjul bör ju kräva mer kraft/energi att få snurr på vilket man kan tänka ökar förbrukningen. Nu är det många år sedan man gick i skolan men när det gäller ett t ex ett hjul så handlar det ju inte bara om dess vikt utan minskt lika viktigt är ju hur vikten är fördelad. ___ //Ulf |
|
|
Lus /// Givetvist så ger ökad däckbredd, generellt en högre bränsleförbrukning Lus. Jag var inte orolig över däckens vikt utan jag ville veta vart gränsen gick mellan tunga fälgar och icke tunga fälgar... Har även funderar på äkta Alpina fälgar i bra skick, men dock är de svåra och hitta. Problemet med BMW är, när du har ägt en och kör andra märken, så känns alla andra skit! |
|
|
Svårt att hitta vettetusan -> Länk Om de passar är en annan fråga :) |
|
|
lus . 1 dl mera milen blev det för mig med 235or18" jämfört med 225 15" + att bilen blev mycket trögare i axet. den lilla bredd ökningen gör inte 1 dl. det har garanterat med fälg vikten att göra. hade mika schnellfahrer jaegerwagen the force is with mee |
|
| mika: jag vill iofs veta teorin, inte subjektiva bedömningar :) | |
|
hej lus. du får ta reda på teorin. jag vet bara att tyngre/större fälgar = mer massa att vrida runt= lika med mer bränsleförbrukning. hade :?) schnellfahrer jaegerwagen the force is with mee |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.