|
|
|
|---|---|
|
Skulle kolla oljan på bilen när jag upptäckte denna smörja. Bilen köptes föra året i slutet på oktober allt var bra när oljan kollades, Trodde det värsta med sprucken topp eller trasig packning men bilen har ej gått varm mm. Började googla lite och detta problem kan man få vid endast korta sträckor alltså bilen körs aldrig varm. Så först kollade jag glykolen och tyckte det kanske försvunnit lite så fyllde på knappt 0.5 dl till max strecket Torkade av det värsta av geggan Bilen går hur bra som helst kör 1 par mil o tillbaka hem. kollar glykolen som är i samma nivå som tidigare samt betydligt mindre under locket till oljan och på stickan har det inte förvärrats lite på toppen av den. Så bildas det kondens då man endast kör korta sträckor vintertid eller gäller det övriga året med | |
|
Har du inga andra symptom nu så är det väl bara att köra vidare och "hålla koll"... Omöjligt att säga annat egentligen. Byt motorolja o filter, om du vill göra någonting som iaf inte är "bortkastat".. Vit "gegga" kan det bli vid kortkörningar och med kanske också lite tveksam service tidigare(läs hyfsat frekventa olja + filterbyten etc.) Kondensemulgeringar kan det bli trots att motorn begåvats med olja + filterbyten och servats annars även tidigare ska jag väl också skriva.. Behöver alltså inte alls vara något fel.. Lycka till! Mvh Janne. |
|
|
Det är nog ingen fara. Som Janne skriver - byt olja och torka av oljestickan ordentligt. Jag hade samma problem på en Volvo 850. Det var kondens i röret till oljestickan och grå gegga på oljelockets insida. Blir inte bilen genomvarm någon gång i veckan blir det så där under framför allt vintermånaderna. Gr8ride |
|
|
Tack för dom lugnande tipsen. Har googlat lite på ämnet så det verkar lugnt Det mesta av geggan är borta efter en ordentlig färd varmkörning. så 1 oljebyte med filter blir det till helgen. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Notera att 405 och även flera Peugeot är en riskbil när det gäller frusen vevhusventilation och den kräver rengörning då och då, min granne råkar ha en sådan som råkad ut för detta och han var långt ifrån ensam. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.