AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.445

Baklucka och shoppinglucka E39 Touring - Ingen håller sig uppe efter vintern

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Under den kalla perioden i vinter slutade båda luckorna att hålla sig uppe, det är knappt något motstånd alls. Kan verkligen 4 gasdämpare gått sönder exakt samtidigt? Eller kan det vara något annat som hänt?

___

Min bil: Länk
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Jag tror att dina gasfjädrar tappat trycket och behöver bytas. Finns inget annat som håller luckorna uppe så inget annat kan vara trasigt eller slitet.

//Göran
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Vad gäller din baklucka så har troligtvis minst en av dem brustit på fjädern. Det är inte bara gasdämpare utan även en fjäder på varje dämpare som försöker att hålla emot bakluckans tyngd och det räcker med att den brustit på ena sidan för att de inte ska orka hålla emot längre. Vintertid är elaka mot de här gamla tunna fjädrarna.

Lite pilligt att byta själv men det finn smektips här på autopower om du använder sökfunktionen.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Tack.
Ingår alltså fjädern om man köper en dämpare?

___

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Bytte den lilla och den stora på vänster sida och nu funkar det. Den lilla kunde man lätt trycka ihop med handkraft (spec 560 N). Den stora rubbades inte med 90 kg last (spec 1600 N) men hade läckt, alldeles blöt. För övrigt inga synbara fel. Men enorm skillnad efter byte.

1006 Riksdaler gick de på.

Tips till andra som ska byta:

* Använd en golvmopp med teleskopskaft för att hålla luckan öppen under arbetet. Moppdelen på stötfångaren och skaftets ände in i ena handtaget på bakluckans insida. Spänn hårt och lås skaftet så går det lätt att arbeta och få dit gasfjädrarna igen. Om lunkan inte är helt öppen är det omöjligt att fästa de nya gasfjädrarna i luckorna.

* För att snäppa loss och återmontera de inre kullederna använde jag framgångsrikt ett teleskopskaft för fälgbultar. Ta bort hylsan, dra ut skaftet, lirka in och se till att inga kablar kläms och bänd mot takets över- och underkanter. Vid montering för man först in fjädrarna och lyfter dem på plats med en skruvmejsel så att skålarna vilar på kulorna, då ligger de stadigt.

* Det är smutsigt där inne och nästan omöjligt att få in de nya gasfjädrarna utan att "doppa" den infettade skålen för kulleden i smuts. För att undvika detta tog jag ett A4-papper, vikte det på mitten på längden och förde in under fjädrarna.

___

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.