|
|
|
|---|---|
| ¨Jag har en 850 där dom 3 bakesta cylindrarna högr sida slår igen, om man åker undan kan den glufa i sig 2-3 l olja på 8-10 mil, den ryker inte går bra tills stiften blir oljiga. Är cylindrana på något vis ihopkoplade 3 & 3 så den på¨något vis kan få olja genom insuget? | |
|
Sorry men du har nog ett stort problem, min tar inte en dl på 5000 km, nej men du kan få in olja i cylindrarna om ventilstyrningarna är slut vilket kan vara ett problem som du har. Vad menar du med att de slår igenom??? /P |
|
|
Ja jag vet att det är det är ett problem vad då igenom?? Tre av stiften slår igen!! llängs bak höger sida- Toppen är renoverad utan resultat så ventiltätningar kan vi glömma.Bilen har varit på en BMW firma i Lubeck för felsökning, förslag att byta kolvringa 4000-euro? jag vill ha vettiga tips innan jag river den i småbitar MVH lasse ( med 50 år erarehet av motorer ) |
|
|
Jag har noll års erfarenhet av motormek, men jag gillar att fundera över saker och ting :) Insug: Länk Topp: Länk Grenrör: Länk Block: Länk Det enda som ser ut att vara gemensamt för cylindergrupperna är insug och grenrör, men för att olja ska komma in den vägen måste det vara något som är allvarligt på tok? |
|
| Ja ett problem är det, men hur alvarigt vet jag inte ännu, den tar ju ingen olja när man åker lungt?? Jag har svårt för att tänka mig att tre kolva eller ringar jämte varandrar skulle paja? men någon gång ska ju vara den första. I vilket fall motorn hänger i lyften men man är inte lika på hugget som förr så det få bli lite terrapi. jag återkommer när jag fått snurr på den igen Ha de bra MVH Lasse | |
|
gjort kompressionsprov? gjort leakdowntest? Kollat vevhusventilationen? |
|
|
Hej Lasse E! M 70 är ju kända för att bli "för" varm från cyl 9 och bakåt vilket kunde resultera i att de ventiltätningarna blev dåliga men om allt e renoverat nyligen så vore det jäkla konstigt att det redan skulle skett.Tror att stefan-m:s förslag om komp och leakdown test kan svara för även (speciellt) oljeringarna på dessa cylindrar som tenderar till att bli kassa med resultatet koksade stift.Finns lite trådar om det från salig Paap:s tid,han bytte ringarna underifrån och passade på att byta övre oljetrågs packningen oxå. Mvh Dic |
|
| Det låter ju rätt troligt, Fn, kan man ta ut kolvarna underifrån??? Lät han topparna sitta kvar? Vad kan jag läsa lite om det MVH Lasse | |
|
Om du går in på 8er.se och söker så finns det instruktioner på hur man plockar ner den övre trågpackningen mm. /P |
|
|
Jodå! Topparna fick vara kvar,om jag inte minns fel så slutade det med att han bytte alla ringarna på de tre kolvar som visade sämst värden från resultatet på leakdowntestet. I detta fallet var det cyl:9,10 och 11. Om du söker på Paap så bör du hitta en hel del godis angående denna motor. Mvh Dic |
|
|
Rätt drygt att få ner det övre tråget,såvida man inte vill borra sönder sprängkåpan då dom bakre bultarna till tråget sitter bakom kåpan,i annat fall måste lådan släppas och dras tillbaks några cm. Väljer man att borra så kan man faktist demontera framvagnsbalken först genom att släppa bärarmarna,styrsnäckan från framvagnsbalken och givetvis hänga upp motorn i tex. en motorlyft,en bock eller liknande. Då går det nog rätt lätt att komma åt att få ner tråget. Troligen så sparar man hel del tid på detta jämfört med att lyfta ur motorn. Sen vete tusan om det går att få ur kolvarna neråt? speciellt med vevaxeln kvar i blocket,och få kolvarna förbi vevaxeln? Bästa och enklast i längden är troligen att lyfta ur motorn ifall det saknas komp. eller leakdown är kasst. Har själv gjort det i vintras och det går på en halvdag. |
|
|
Leakdowntråden: Länk + en annan: Länk Mvh |
|
|
Jag tror det är helt omöjligt att plocka kolvar neråt även om man tagit ur vevaxeln. Man måste lyfta topparna. Men motorblocket kan vara kvar i bilen. Låter dock lite mystiskt att motorn bara drar olja när man gasar på, känns mer som att den borde blåsa olja genom vevhusventilationen då. Men kan väl kanske vara knäckta oljeringar. Kolla även så cylindrarna är runda annars hjälper det nog inte så mycket med nya ringar. /Mats J |
|
|
Ja Mats du har nartuligt vis rätt, det är omöligt att plocka ut kolvarna utan att demontera toppen inte ens Hundini hadde haft en suck?? Som jag skrev tidigare har bilen varit nere sitt hemland där dom gort vad dom kunnat utan att riva motorn.I vilket fall så hänger nu motor i lyften med sumpen borta så det är bara att fortsätta MVH lasse |
|
|
Då har du ju kommit långt. Bara resten kvar! /Mats J |
|
| Hej Mats!!! Nu är den ner riven (Simpel konstruktion borrad direkt i blocket utan foder ) Ja kolvringarba var ju slut, jag har nog aldrig sett ett sådant slitage på en mordern motor, så det slutar med att vi byter alla 8 & kam kjedja & spännare seda ka den kanse rulla 13000mil till. MVH Lasse | |
|
Byt alla 12 istället. /Mats J |
|
| Ja Narturligt vis jag skrev fel det ska vara 12 inte 8 som på en riktign maskin Lasse | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.