|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Oseriös mekaniker! Dom har med stor säkerhet provkört bilen. Dom kan mycket väl ha kört lite väl inspirerat med en sån motorstark och körglad bil, som i sin tur resulterat i en felväxling... | |
| Ja, det verkar väl inte bättre. Så nu måste jag in med bilen till en BMW-verkstad och bita i det sura äpplet. Jag antar att detta även denna gång kommer kosta mer än beräknat :( | |
|
Länk Kanske nummer 2 på bilden som det är glapp i, glappar den så ändras växellägena när växellådan rör sig. Är en synkring dålig så skrapar det när man växlar. |
|
|
Har precis luftat min slavcylinder för tredje gången efter att jag haft EXAKT samma fel som du har haft, köpte en ny för 500:-, den är känslig som fan om det finns den minsta mängd med luft kvar, då frikopplar den inte helt. Om du står still med motorn i gång och lägger i ettan går det trögt? Om du istället stänger av motorn och sedan provar o lägga i ettan, går det lättare så frikopplar den inte helt, mao luft i kopplingshydauliken o då kan det rassla i lådan vid växling. Mvh P |
|
|
Ja det går lättare (förutom när man måste "flytta" på kuggen sista biten om man haft en annan växel i när man stänger av bilen.) Går det att kolla slavcylindern lätt? Eller rättare sagt, går det att lufta den lätt? (Har en vän som tänkte byta växel-låda annars. Men han kan ju prova detta först?) För slavcylindern är helt ny, den bytte dom i samband med kopplingsbytet. Tacksam för snabbt svar! |
|
|
Ska lufta nästa vecka. Och jag ber till gudarna att det är felet! Om det är de så ska du få en puss pgr69! :D |
|
|
Puss avböjes vänligt men bestämt.. :-) Det som jag gjorde för att lufta kopplingen: Lossa skyddsplåten under bilen Lossa slavcylindern en 13mm hylsa med dubbla förlängningar med spärrskaft behövs, iaf på Z3. Dra cylindern rakt bakåt se till så att tryckstången inte fastnar i kanten på vägen ut annars kan plast pluppen som sitter längst ut lossna(det gjorde den för mig o sedan börjar den knarra när man trycker på kopplingen..) Tryck in tryckstången HELT med hjälp av en metallbit som du sätter över slavcylinder och dra ihop allt med ett par bultar(allt enl BMW TIS verkst. manual). detta för att garantera att den är i botten, öppna o stäng luftningsventilen en gång med ventilen riktad uppåt. tryck till på kopplingpedalen, den skall vara ganska stum(inte som bromspedalen men inte långt ifrån) om den fjädrar väldigt mycket är det luft i slangen, se till o ha MYCKET bromsvätska i behållaren då intaget till master cylinder ligger högre upp i behållaren. om inte luften vandrar uppåt(jag väntade ett par timmar innan det vandrat klart!!) måste du lufta lite mer ordentligt köp biltemas luftningsslangar, sätt på en, öppna luftningsventilen på slavcylindern och pumpa några ggr till det sprutar ut en ren strimma utan luftpuffar. OBS kolla nivån i behållaren hela tiden!! OBS, TRYCK EJ på pedalen om du inte satt dit metallblecket,annars blåser du hela slavcylindern. Sätt tillbaka, klart. Funkade för mig, slavcylindern köpte jag hos schmiedmann.se Det är lite meckigt med att lufta slavcylindern tyvärr. Lycka till! PG |
|
|
Tänkte bara få ett slut på denna tråd. Har nu kollat växellådan, och det var tvåans växel som var trasig. Lådbyte, hamna på 6000kr, då blev det en begagnad låda... Ses på vägarna! :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.