|
|
|
|---|---|
|
Jag tänkte dela med mig lite av min erfarenhet så här långt. Jag är inte färdig ännu så jag kommer att uppdatera under projektets gång. Jag har professional systemet i min E91:a. det finns bas, det finns tom djup bas när man vrider upp bas reglaget på stereon, men den känns inte tillräckligt energisk och stark. Ett sätt är så klart att komplettera med en baslåda. :-) I bagage golvet finns en låda under mattan som duger bra för ändamålet. dessutom finns plats bredvid den för förtärkaren så man kan lägga på locket som vanligt och bagageutrymmet ser orörd ut. För att göra jobbet enklare bestämde jag mig för att ta ur bagage golvet från bilen och jobba på sidan om. Det är en del plastbitar som ska bort innan golvet kommer ur. Den är dessutom skruvad underifrån mot kofångaren och värmeskyddet till avgassystemet. Väl ute började jag först med att lägga lite maskeringstape och jämna ut ytorna så gott det går. Sedan blev det ett lager silvertape. Tre lager vax och ett lager släppmedel senare var det dags. Jag la fem lager glasfibermatta, och det gick åt ca 2,5Kg polyester. Jag känner att jag var lite för generös med polyestern :-) Väl efter att allt härdade ville inte lådan komma ut ur formen... Så med lite bändande i kanterna sprutade jag in varm vatten. Efter mycket dragande och svärande kom den ut. Jag monterade golvet tillbaka i bilen och stoppade in låda för att fylla upp med vatten och se vart man ska skära. Det gick att få i 20,5lit vatten. Det finns ett antal 10" basar som funkar bra i denna volym. | |
| Hur kan jag lägga till bilder? | |
|
Vet inte om den funktionen finns i detta forum, men ett alternativ är att ladda upp dem te.x här och infoga en länk i ditt inlägg: Länk |
|
|
Du kan ju regga dig på www.garaget.org me. Mycket intressant bygge, ser fram emot bilder! :) |
|
|
Jag har i och för sig en tråd på Zatzy som innehåller lite bilder, men det trådet har inte samma informativa syfter som jag ville att denna skulle ha. Hursom, nu i helgen ska jag kapa kanterna på lådan och tillverka en form baserat på den. Som sagt, det blir enklare att göra fler om man har en form istället för att hållas i bilen eller ta ut golvet. Länk: Länk |
|
| Och ja, jag skriver väldigt dåligt när jag har bråttom :-) | |
|
Tänkte bara säga att det finns nya bilder på Länk Nu återstår montering av slutsteg i bilen och annat som man kan göra utan skyddsdräkt och gasmask :-) |
|
| El Toro: sorry för OT men vart har du fått namnet Hovig ifrån? | |
| Samma land som du har fått Sevak från??? :-) | |
| El Toro: Är du armenier? | |
| Japp, armenier rakt igenom :-) | |
| El Toro: Bra där:) | |
|
Ja då var det dags igen för en uppdatering. Nu sitter lådan och slutsteget på plats. Nästa steg är skivan som ska täcka över paketet och fin justering av ljudet... Länk |
|
|
Vädret var garage vänligt igår så jag bestämde mig för att lägga på dem avslutande touch-en. Jag är väldigt nöjd med resultatet. Inget synligt, förutom färgen på mattan. Låter mycket gör det också. Gain nivån på steget är på bara 1/4 av skalan och det är knappt man klarar sig från att bli kallad Volvo raggare :-) Eftersom det gick så bra bestämde jag mig för att städa och tvätta Klaus och även sätta på honom sommar sulorna. Länk |
|
|
Lägger in en länk till mitt bygge: Länk |
|
|
@MM. Snyggt. Men du förstår att det kommer frågor när du lägger ut en länk ;-) Hade du Professional systemet också? Är original basarna under framsäten kvar? Har du kvar högtalarna i bak dörrarna? Hur stor är skillnaden mellan Focal högtalarna och originalen? Dämpade du bara dörrklädseln, inte dörrplåten? |
|
|
Ja jag hade professional systemet.Originalbasarna fungerar ganska bra när de inte behöver spela lika långt ner som i original och matar dem med mer effekt.Testade med Earthquake basarna också men det blir ingen bra med högtalargallret.Helst skulle jag vilja ha basarna från individual ljudsystemet men de är dyra! Högtalarna i bakdörren är kvar och drivs av original slutsteget. Focalerna är klart bättre men jag vet att de kan spela mycket bättre än de gör nu, beror på huvudenheten och signalen som inte verkar vara av toppkvalite. Skulle inte lägga 3900kr på Focalhögtalarna igen, om jag inte får bättre signal/ljud än jag har nu! Tror att Audison Bit One ljudprocessorn (eller helt ny huvudenhet) kommer att göra stor skillnad. Dämpade endast dörrsidan, inget på plåten. Det står även lite text i bilderna på sidan jag länkade till. |
|
| Var sitter orginalsteget ? | |
| Längst bak, vänster sida satt min. | |
|
Kan lägga in några bilder på min med.. Det har hänt en del den sista tiden, nya bilder kommer i dagarna. Länk |
|
|
Jag körde med professional-CD+Audison BitOne. Funkar helt ok, men nu har jag bytt till Alpine HU+Alpine processor. Nån som vill köpa en BitOne? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.