|
|
|
|---|---|
|
Godkväll gott folk! Min fråga är: Vilken växellådsolja ska man ha i för att få den lilla "sportiga" känslan. Är ute efter något slag av tunnolja troligtvis, lättare att få i växlarna. Hört att Redline har bra oljor till för detta. Vad säger ni? Tacksam för svar! Mvh rohd | |
|
Jag tror du far storst utbyte av att frascha upp bussningarna i vaxellankaget, speciellt om bilen gatt langt. Tunnare olja an orginal vinner du nog inte sa mycket pa, salange du inte uteslutande kor pa vinter med den :) (ursakta min felande tangentbordslayout) |
|
|
Jag kör på vintern faktiskt, den har rullat ca 17.500 .. Men det känns som att den vill ha mer olja, den känns torr på något sätt. När du älskar att köra "BMW". |
|
|
Har samma känsla i min, speciellt när den är kall. Varm är de väl inga större konstigheter. Ska göra ett byte inom kort och se om den blir lite "lenare". Tycker det är ofattbart ifrån bmw att säga att man inte behöver byte olja i lådan. Nu vet jag dock inte hur de är på e36..? Där tror jag inte dom har någon sk "livstidsolja" |
|
|
Där ser man. Yes, det är en E36a. Man kan säga att det blir lite bättre när den blir värm men ändå känns den torr på något sätt i växelbyten. Men vi får se, får bli en ny olja. ;) Frågan är om man ska ha "original" eller Redline? :) När du älskar att köra "BMW". |
|
|
Jag bytte växellådsolja+diffollja vid ca 9000mil/6år. Båda oljorna såg ut att vara helt nya vid avtappningen och det märktes heller ingen direkt skillnad efter bytet. Tvåan är fortfarande lite bråkig att få i. Kör jag hårt (några fullgasaccelerationer på tvåan, trean, fyran) så att lådan blir varm är den helt fantastisk och nästan förutser vad jag vill göra. Så jag misstänker att det är en bättre ide att montera dit underredstäckplasten om man inte redan har det (alla bilar har inte det av nån anledning, finns nog inte att beställa till alla modeller heller) för att hålla lådan lite varm. |
|
|
Jag har hällt i passande Redline-olja i växellådan på min gamla 3.0S -72. Det blev tex avsevärt mycket lättare att tex få i 1:an vid kall väderlek jämfört med förut. Än så länge är jag helnöjd. Per L |
|
|
Tack Marin849, det var intressant läsning. Per L - du gjorde mig nyfiken där! :) Vet du möjligtvis vilken Redline-olja du köpte? tack för svaren! När du älskar att köra "BMW". |
|
|
Redline MTL köpte jag på Mekonomen! Den var dyr men bra! Per L |
|
|
Okej, tack så mycket Per! Ska nämligen kolla det. :) När du älskar att köra "BMW". |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.