|
|
|
|---|---|
|
Hej! Ska köpa en 328 e36 som dessvärre inte går att rubba från platsen. Den har stått hela vintern men startade bra. Däremot Så sitter högerhjulet hjulet helt STUMT, försöker man backa reser sig bilen på höger sidan, men rör sig inte, fortsätter man gasa börjar vänster spinna efter ett tag. Någon som vet vad det är som kan ha kärvat ihop? Jag tycker inte bromsarna ska kunnat rosta ihop med skivan? Parkeringsbromsen har inte varit ansatt. MVH Tropix | |
| Det ar oftast handbromsbackarna som kranglar nar bilen statt ett tag. Sitter det okansliga platfalgar pa den sa kan man banka pa falgarna med en stor hammare samtidigt som man forsoker backa eller kora framat. | |
| Bara att skruva bort hjulet och lossa på bromsoket och se vad som har kärvat fast, kanske gravrost på skivan som belägget sitter fast i? skulle väl i och för sig kunna vara gravrost inuti trumman som gjort att handbromsens belägg fastnat i... hursomhelst så är det bromsrelaterat. | |
|
tänk på att en rätt inställd trumbroms (handbromsen i detta fallet) ligger väldigt nära trumman så den kan helt klart rostat fast där inne. justerar/repar trumbromsar på lastbilar/släp/bilar/bilsläp ibland så jag vet att de ska precis ligga mot lite, lite, lite.. att själva bromsklossarna skulle sitta fastrostade så hårt mot skivan är nog mer sällsynt. BMW ownz |
|
|
Antar att det sista Du gjorde tropix var att tvätta av bilen? Även bromsklossarna kan rosta fast i skivan något alldeles fruktansvärt! Men tror som de övriga i tråden att boven i dramat är handbromsen. |
|
|
Min bil stod parkerad från början på januari till början på maj. Under tiden rostade klossarna fast i skivorna så att bilen inte gick att rubba. Jag fick pressa in kolvarna i oken och knackade på klossarna så lossnade de. Körde några mil med intensivt bromsande innan bromsverkan var ok och ojämnheterna på skivorna inte märktes längre. //Göran |
|
|
har ni gjort nått speciellt innan bilen fått stå? hjälpte en gammal granne att köra undan 10-15 gamla bilar som stått hemma hos han 1-5 år och bara en hade rostat fast i ok/skivorna. tänker att de måste vara nått samband någonstans. BMW ownz |
|
| Som Hexagon säger: Hammaren. Knack knack! Kostar ca 5 sekunder att prova... | |
|
Tack för alla svaren! Plockade den fälgen och tog isär allting och skrapade, så det löste sig. MVH |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.