|
|
|
|---|---|
| Hej! Har en bmw 320d e46-02. Ibland så lysrer oljelampan när man startar, men sen slutar den efter ca 5-10s. Oljenivån är ok, så vad kan det vara? | |
|
Är det den röda eller gula? HN |
|
| den gula! | |
|
Min FD 330i E46 gjorde precis likadant, det beror på en givare som är defekt och är ett vanligt fel. Det påverkar dock inte varningen för för låg och farligt låg oljenivå, dessa styrs av fler sensorer. En gissning är att samma fel finns på 320d, men jag vet inte med säkerhet. Felet på en 330i löses genom att man bytar givaren för cirka en tusenlapp, är det samma fel bör det innebära samma jobb på din bil. :) //Bjersér |
|
| OK tack så mycket för svaret! känns skönt o veta att det inte är nått allvarligt, som man måste byta med en gång. Vet du vad det är för givare exakt o var den sitter? /Calle | |
|
Jag har samma på min e46, Dock endast när jag startat motorn och den är varm?! Aldrig vid kallstarter |
|
| Ja där ser man, tråkigt skit fel=) ne min lyser bara vid start när den är kall, men så länge de finns rätt mäng olja i ska de nog inte va några bekymmer! | |
|
Samma här, 320i -01. Bra nivå men gul lampa vid start ! Bilen regelbundet servad vid max 1500 mil med Castrol eller Mobil. |
|
| De flottörgivarna brukar sluta funka. Bytes lämpligen vid oljebyte. Givaren sitter med tre skruvar i oljetråget. Du ser den om du tar bort plastkåpan under motorn. | |
|
Jeps, Hade samma fel på min. Fick givaren bytt i samband med service i måndags (oljan måste tappas ur vid byte av givaren). Nu lyser inte längre den gula lampan. /WGG |
|
| Tack för informationen, känns skönt att veta vad de rör sig om, så kan man ta det vid nästa oljebyte! | |
|
Har ett liknande problem på min 320D E46 Fast min lampa tänds efter avstängning? Lyser länge och väl, även efter att jag låst bilen. Har inte orkat vänta och se om den slocknar alls. Någon som vet nått? Kanske också är givaren som är kass? /08976 |
|
|
08976: när den tänds efter avstängning så betyder der oftast att det är för låg olje nivå. Kolla upp det! MvH Bmw 4-ever |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.