AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.370

Vad är rimligt för omläggning till sommardäck?

ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Tänkte bara kolla vad som är rimligt att betala för omläggning. Kommer att åka in med bil och fälg med gamla däck + nya lösa däck och tänkte åka därifrån med vinterhjulen i skuffen.

Skulle köpa där jag förvarar mina däck men hittade nya däck på Blocket för halva pengarna. Förstår att gummigubbarna tar mer betalt när man kommer med "internetdäck".

Tipsa gärna på ställen mellan Frihamnen i Sthlm city och Södertälje.

Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Det enda stället jag vet att dom inte gruffar när man kommer med egna däck är Intera i Länna. Men det lär kosta runt 1000 spänn. Eller dom gjorde det för ett par tre år sen iaf. Nu vet jag inte exakt.

Annars gör väl dom flesta det efter lite övertalning men tyvärr är det så att de allra flesta gummigubbar surar som fasen när man kommer med egna ringar oavsett var man fått dom ifrån.

En gång var jag tvungen att säga att jag vunnit dom för att gummigubben skulle skifta. Åkte aldrig dit mer.

Sällan man hittar en firma som har utrustningen men som inte vill kränga egna däck...

Niklas

Fransosen
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Det är det jag fasar lite för. Jävligt störande egentligen. 1000 spänn för max en halvtimme borde ju vara rätt OK pengar in men tydligen inte. Jaja, som skrivet har jag en kontakt som tydligen helt klart skiftar men mindre säkert fixar däck också så det blir nog bra. Har inte ropat hej än men är lovad att bli uppringd imorgon och och åka och hämta fyra nya Dunlop SP Sport för 1000 kr/st.

ch
129
cheffer
525i -90
Max en halvtimme för att lägga om 4 däck på fälg (av med gamla, på med nya) och sedan ställa in balanseringsmaskinen och balansera alla 4 också. Är det skitiga hjul får de tvättas först också. Med tanke på att det är bmw så är det stor risk för att antingen är det lågprofil eller punkteringssäkra, ibland en kombination av båda och då är det lite tjurigare att få av och på sulorna så max en halvtimme är lite ambitiöst tänkt. Nu vet jag inte hur det ligger till för er men har er lokala bmw verkstad däckmaskin? Isf kan ni fråga där. Verkstäder brukar vilja värna om sina kunder och kan säkerligen boka in dig för det om de har maskinerna. Annars gnäll på någon däckverkstad. Det är deras jobb, dom får betalt sedan ska dom skita i vart däcken kommer ifrån
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Jag kanske överdrev men en gång gick det så otroligt snabbt, de var två, så jag hann knappt sätta läpparna mot kaffekoppen innan det var dags att betala. De hade platsat i vilket Formel 1-stall som helst. Jag har aldrig särskilt skitiga fälgar med in så jag har aldrig fått dem tvättade hos gummigubben dock.

ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Jag har förresten 235/55-17 och icke RFT så det borde inte vara särskilt knepigt trot jag som amatör. Är det knepigare om man har såna däck? Är det större risk att skada fälgen eller vad är det som skiljer?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
För att få däckkanten att klättra över fälgkanten lätt måste man hålla ned däckkanten innanför fälg-klinchen mittemot (ett halvt varv från) verktyget i maskinen. Lägre profil samt RFT med styvare däcksidor gör detta lite svårare.
Nikasp: Kolla på dackonlines sida Länk dessa däckverkstäder ska inte knorra om man kommer med egna nya däck.
Länken blev lite fel försöker igen Länk
32ProPro-medlem
2.453
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Det som brukar vara invändningen från däckverkstaden är att de inte vet var däcken kommer från och därför är rädda för att de ska haverera vid montering eller balansering om de är av dålig kvalite (kanske tillverkade i fel världsdel).
Köper mina däck och får de monterade och balanserade på samma ställe (prm motorsport) till bra pris. Ligger bra till där jag bor i Karlskrona och bra service.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Jag var in nu på morgonen efter att ha ringt dem igår. Har kört däckhotell där för 1600 kr/år sedan ett tag men de var ändå hyfsat skeptiska, understatement, när jag nämnde att jag hade egna däck. Han lät lite gladare när han såg däcken och att det bara var 55-profil och inte RFT. Fick pris hos dem på 1900 kr/st omlagt för Kumho och 3100 kr/st för Michelin, fick inga modellbeteckningar alls per mail.

Då känns det bättre med helt nya Dunlop SP Sport 01 för 1000 kr/st (kostar runt 1700-1900 kr på onlinebutikerna). Hade ruskigt tur att ett företag inte skulle ha originalsulorna på en helt ny bil och annonserade ut dem på Blocket. Han sa att han haft 10 missade samtal innan han svarade mig 45 minuter efter annonsen lagts ut.

ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Det blev 1125 spänn = 280 kr fälg. Ungefär vad jag räknat med. Det tog 15 minuter att skifta från vinter- till sommarhjul och omkrängning vet jag inte vad det tog. Skönt att köra på sommardäck men nu får den riktiga våren komma snart.

Om det inte lyckas i 08 området prova ringa någon en bit bort, de är kanske inte så bortskämda med kunder som tar nej för ett svar K an löna sig att åka några mil./ Lantisen.
Ja det är ju tur att man inte bor i sthlm hör jag.
Aldrig varit med om att någon gruffar när man kommer dit med egna däck samt aldrig betalat över 500kr

// 4 cyl är INTE en riktig BMW
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.