AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.215

Går i dieseltankar... 520D (4 cyl) eller 525D (6 cyl)?

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Hej!

Går i tankarna att avyttra M5:an till förmån för en E61:a.
Det känns som att det är en LCI-bil man ska satsa på och då går ju min tilltänkta 545 Touring fetbort och man får i stället satsa på en 550 som tyvärr i nuläget ligger utanför min ekonomi.

En Dieselbil har jag aldrig ägt men kört en hel del och nyare Dieselmotorer är ju ganska okej ändå.

Tittar man på förbrukningen och den låga skatten på en 520D LCI så lockar det verkligen men hur är det egentligen.. Är det stor skillnad i motorljudet på en 520D och en 525D..
En sexa är ju alltid en sexa men diesel så kanske skillnaden är mindre.

Skatten drar ju iväg en hel del på 525D men också förbrukningen.
Jag kör kanske ca 1000 mil om året så en dyr skatt är ej att föredra eftersom det aldrig kommer att löna sig att köra diesel för mig då.

Jag har sätt att man kan hitta en 520D LCI runt 150-160K i dag men lagom mil på mätaren men jag är väldigt orolig över värdeminskningen.. Vad händer om några år när F11:an kommer ut på begagnat marknaden?

Lufta gärna era tankar. Jag vet att det är många som åker diesel här inne.

Citat "Är det stor skillnad i motorljudet på en 520D och en 525D.."

;-) som att välja mellan pest och kolera?

Om man strikt bara lyssnar på en dieslmotor så är det väl ingen skönsång direkt?
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Varför köpa diesel när du bara ska köra 1000mil/år?
Huvudargumentet för en diesel är trots allt ekonomin.
//Marin
Be
67
BeroT
X3 xDrive30e -20
Marin: Om man inte värderar mindre CO2-utsläpp....

Jag provade både 520 och 525 häromåret, då pratar vi -08:or / -09:or, och mitt intryck var att 6:an hördes mer i kupén är 4:an. Körmässigt var det däremot ingen jätteskillnad, i alla fall vid "normal" körning. Jag kan kanske tänka mig att 525:an har mer ork om man ska dra släp/husvagn men det är inget jag har haft möjlighet att jämföra.

/BeroT
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
CO2 utsläpp är bullshitt, ekonomin styr för dom allra flesta....tyvärr.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kom ihåg att man bör ha andningsmask med aktivt kolfilter om man går i dieseltankar ;)
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Är själv på gång att köpa en E61 LCI som ersättare till den 330i som nyligen såldes, och jag säger helt klart att köp en 525d. Sexan är efter vad jag upplevt rejält mycket tystare än fyran, knattrar mycket mindre, går jämt som en sexa skall och skakar inte som en dieselfyra och har en mycket trevlig karaktär (För att vara diesel...)

Ljudet skiljer sig definitivt, en diesel kommer aldrig låta "skönt" enligt mina referensramar men sexan sjunger trots allt lite diskret till skillnad från fyran som enbart brölar. Kanske ett svagt substitut till den härliga bensinsexan, men bättre än ingenting.

Men 525d kostar 1000:- mer i skatt, och dricker vid blandad körning en halv deciliter/mil mer ungefär fick jag det till i praktiken. Vid provkörning visade det sig att 520d och 525d drack ungefär lika mycket vid landsvägskörning, det är här bilen skall rulla mest och det var det största skälet till att vi kunde "räkna bort" en 520d.
Men: En 525d är billigare att försäkra! Rejält dessutom, 3000:- i mitt fall per år. Jag antar att det kanske beror på att 520d är en vanligare tjänstebil?
När jag räknat samman allt på 5års ägande blev slutresultatet att en 525d blir 6000:- dyrare att äga. 6000:- på 5år, det är jag helt klart beredd att betala för en pigg sexa!

Men i ditt fall hade jag utan att tveka en sekund köpt en bensindriven BMW. Visst är diesel snåla men det har hänt mycket på bensinfronten och dagens bensinsexor dricker inte mycket och har väldigt låg skatt.

Jag vet inte om du sparar eller förlorar på en diesel, men på 1000mil/år blir skillnaden så liten att jag personligen aldrig hade kunnat tänka mig att köra diesel. Och blir diesel dyrare, då är bensin ett självklart val! :)

//Bjersér
Visa användare
142
bondenpaavo
F11 M550d Imolarot -14
Jag har precis gått från en treliters bensinsexa på 220 hk till en treliters dieselsexa på 218 hk. Annat tyskt märke till BMW.

Skillnaden är stor. Till dieselns fördel. Det enda som stör mig är att det låter lite traktor när den är kall. När den är varm morrar den gött.

Det mest effektiva varvtalsområdet ligger mellan 2000-4000 varv men i detta område så finns det massor utav kraft. 500 nm sätter bra fart på kärran.

Har precis beställt nya termostater som skall monteras snarast, skall bli mycket intressant att se vad bränsleförbrukningen landar på med korrekt motortemp över en tank eller två. Redan nu går den så pass mycket snålare per mil än vad bensinaren gjorde att jag har en brytpunkt på under 400 mil.

En brytpunkt på under 400 mil! Valet är för mig då inte alls svårt.
Visa användare
1.266
Stanic
Bmw 335CIA Cab M-sport -07
Audi A6 Avant 2,0 TDI -12
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
Satsa på en 525D en 520D -07 är slö tycker ja!
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Om vi tittar på bensin så hittar vi 523 från 2008 med 190Hk.
Vad ligger en sådan på i verklig förbrukning mot en 520D?

Bilen kommer rulla ca 85 % stadstrafik.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
En 520D från 2007 är väl ingen raket precis. Riktigt tråkigt motorljud och vibrationer.

Satsa på en 525D eller en 530i med 272HK motorn.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Att det inte är en raket förstår jag mycket väl. :D
Efter att ha åkt M5:a i 2 år nu så räknas även en 530 med 272HK motorn slö.
Hade väl gärna haft en sådan i stället men prismässigt ligger dessa för högt.

Vibrationer låter tråkigt. Är det verkligen sådan skillnad mot bensin 6:an kontra diesel 4:an.

Om man står i valet mellan 520D och 523 bensinare Länk (samma 0-100 tid på pappret)
så talar allt för 520D om man ser till ägandekostnad.

Sen har jag börjat gilla dieselvridet när turbon knuffar på vilket jag absolut kommer att sakna (med tanke på mina 500nm jag åker runt med i dag) om jag köper 523 bensinaren vilken jag tror kan vara ganska trött på låga varv?

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Deejaywasp: Dieselfyrorna går inte ojämnare än att 99% inte skulle tänka på att vibrationerna finns där, men är man skadad från Bmw´s fina bensinmotorer så är man och då är den inte lika trevlig.

Jag hade nog ändå kollat på en 525d, eftersom den är markant starkare än 523i, trevligare än 520d och enligt de beräkningar jag gjort för mitt eget bilköp marginellt dyrare att äga än en 520d. :)

//Bjersér
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Jag kör en 202 hk 520d med Bluefin (06a).. saknar ingen kraft där alls..
och bra förbrukning trots automat
Visa användare
1.266
Stanic
Bmw 335CIA Cab M-sport -07
Audi A6 Avant 2,0 TDI -12
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
är den chippad lr? för du har 206hk!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Bluefin är ett trim, så den är chippad.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Med tanke på att du är på väg bort från en M5:a så är frågan om inte en 520d är ett lite väl långt steg att ta?

Motorn har en bra vridmomentskurva mellan 1700-3800 varv, ungefär och där befinner de flesta sig när de är ute och kör, men motorkaraktären är inte trevlig. Först på F11:an har man lyckats dölja knattret på ett bra sätt - där spelar paketet mer harmoniskt tillsammans.

525d är en klar förbättring rent känslomässigt, även om effektskillanden inte är så stor. Här finns mer "BMW känsla" och som paket tycker jag det fungerar klart bättre.

Men, varför stirra sig så blint på diesel? Folk verkar tro att alla världens problem löses med diesel numera, och jag förundras hur snabbt debatten har svängt över från att vara en uppfinning från belsebub till att nu vara Det Enda Rätta.

Med tanke på hur lite du tänker köra skulle jag hellre slå ett slag för 2,5 liters bensinsexan i 523:an; skön gång, moderat förbrukning och helt ok acceleration - mitt val i din situation!

----
BMW CS #6212
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.