|
|
|
|---|---|
|
Min vattenpump rasade och jag har nu bytt den, samt termostat och remmar. Två av fläktbladen på kylfläkten har gått av helt och några är skadade. Jag ska såklart skaffa nya fläktblad men kan jag köra på de gamla så länge till jag hittar en som är intakt? Tänker närmast på eventuell vobbling och centrifugalkraft, kanske inte bra för vattenpumpaxeln? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag skulle inte kör alls, risken är att resten havererar av obalansen och bladen kommer upp genom huven typ. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Bättre att köra utan den isåfall och se till så att den elektriska funkar OK. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Tack Hasso. Som jag misstänkte då. Ska försöka att få tag i ett begagnat fläktblad någonstans. Bilen är inte värd ett nytt .-) | |
| Passa på att kolla om fläktkopplingen glappar samtidigt. | |
| Hur gör jag det? Eller rättare sagt hur ska det kännas om man inte har någonting att jämnföra med? | |
| Om du tar tag i fläktvingen och roterar fläkten skall kopplingen slira med ett betydligt motstånd. Om du rucklar på fläktvingen framåt och bakåt i bilens färdriktning skall det inte kännas något glapp alls. | |
|
Okej. Jag tror jag gjorde det när den var av men ska såklart checka det igen. Annars så tackar jag Hasso för hans eminenta mektips. Jag drog mig lite för att göra det eftersom jag har en tendens att förstora upp vissa reparationer, men det var ju mycket enklare än jag trodde. Hela bytet tog runt 2 timmar. Det "svåraste" var att få på remmarna innan jag tänkte till och tog en hylsa och vred på spännarna så att remmarna fick plats :-) Nu ska jag ta itu med problemet varför bilen laddar ur batteriet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.