|
|
|
|---|---|
|
Min 328 är lite grinig i starten. Håller dock tomgången fint men går ojämnt vid gas på absolut lägsta varven (6-700 rpm). Sedan går den fint vid normal slökörning och sen på högre varv orkar den inte med alls. Känns mer som en 318 än 328. Varken driv eller bett finns kvar. Jag har tidigare haft den inne för byte av kam- och vevaxelgivare vid liknande symtom. Efter detta gick den kanon. Men nu börjar problemen komma tillbaka igen och min lokala verkstad hittar inte längre någon felkod som tyder på att givarna är kassa. Istället misstänker han att remskivan är kass. Han menar samtidigt på att det inte går att kontrollera (minsta lilla millimeter avvikelse kan ge galet resultat) utan att man måste byta den för att se. Sådant känns ju sådär.... Eftersom det är lite av en kostsam historia så undrar jag om någon annan varit med om detta? Vanligt på E36? Och är symtomen dessa i sådana fall? Värt att byta för att se eller finns det en billigare lösning att kolla först? mvh Henrik | |
|
Har inte hört problemet på någon BMW, men en kompis felsökte en Audi i två dagar, bytte kam o vevaxelgivare m.m. Felet visade sig att någon inte fått kilen till remskivan rätt vid montering och den rörde sig fram och tillbaka på vevaxeln. Det var då ingen fabriksmonterad skiva utan någon som joxat med den (utbytesmotor) Det var mycket som var halvgjort på den. Generatoranslutning ej korrekt, klamma till kylarslang saknades m.m. Möjligheten finns ju, men du borde märka det om du lättar på centrumbulten och känner om det finns glapp i rotationsriktningen. |
|
| tackar, skall be honom göra vad dom kan för att leta glapp först. Är kass på att skruva själv och litar inte heller på mitt omdöme :-/ | |
|
Tror man ska leta efter andra fel. Om inte mekanikern hade kunnat se att t.ex. tändpunkten vandrade via live-data vid körning tycker jag det är en väldigt sanbb diagnos att säga att remskivan är paj. Det du kan göra är att kolla att gummibälgen mellan LMM och spjällhus är hel utan sprickor. Det går bäst om man tar loss den och bänder på den och kollar förgreningar o.s.v. Du kan också prova att ta ur kontakten till LMM och se om bilen går bättre. |
|
|
Tack, just den gummibälgen byttes för 3-4 år sedan så den borde vara fräsch tycker jag. Däremot låter det som att jag kan ge mig på LMM kontakten....var sitter den? Är det bara att dra ut den rakt upp och ner och sedan testköra? |
|
| LMM, luftmassemätaren sitter i främre änden på gummibälgen du bytte. Tar du ur elkontakten ur den kommer motorstyrningen kontrollera insprutningstiderna (blandningsförhållande) endast med spjällägesgivaren som indata. Om LMM ger felaktiga mätvärden skall motorn alltså bli att gå bättre utan LMM. om inte helt optimalt ekonomiskt så att säga. En annan tanke främst vad gäller orkeslöshet på högre varv är att katalysatorn rasat ihop internt och du får en propp där som bromsar. Den börjar vara i den åldern om det är orginal. Ruska och knacka på den och lyssna om det ligger något löst i den. | |
|
Tack, får kolla detta. Fick byta kat på min gamla 316 en gång i tiden men den gick som en klocka, märkte endast ett skrammel från den, det var allt. Och förstås dåliga mätvärden då. Om den går bättre när jag dragit LMM kontakten, är luftmassemätaren kass då antar jag? Vad går en sådan på? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.