AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.592

Vad vet ni om 320i

mo
23
mollysdotter
320i-00 E46
Ska köpa en 320i automat 2000 års modell E46 löjligt billigt av en gammal släkting. Jag har aldrig haft en BMW tidigare så jag undrar därför hur bensinförbrukningen brukar ligga? Vad är det för motor i denna modell - fyra eller sexa? Finns det några särskilt positiva eller negativa saker att säga om modellen ifråga?

Molly
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Eftersom du verkar veta väldigt lite är rekommendationen att söka på forumet eller internet för mycket finns redan skrivet och frågan är väldigt öppen.

Men jag undrar hur mycket du får ge för den för du verkar inte så insatt i bilenmodellen måste jag säga.

2 liters 6 cylindrig motor med 150hk. Skulle tro att förbrukningen kan ligga mellan 0,8-1,2 l/mil beroende på hur du kör, landsväg eller stadstrafik.

En negativ sak är att 320i har en lägre utväxling än de starkare modellerna vilket ger högt varvtal i högre farter. Det var iaf så på den tidigare 320i (E36).
Grattis till köpet! Jag hade en 320ci 01:a för några år sen. Det är en skön bil om man har M-paket som jag hade. Har inte testat att åka i dom utan. Det är en rak sexa i den.

Bensinförbrukningen tyckte jag var ganska hög för den prestandan man fick ut. Låg på 0.9 - 1L blandad körning. Det är nästan vad min 330 ligger idagsläget.

Sen så hade jag problemet att den drog mycket olja. Blev några liter i månaden tyvärr. När jag frågade bmw varför den drog så mycket olja så sa dom att den motorn drog mycker olja. Men annars en trevligt bil:)
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Har aldrig haft en E46 själv så jag har väl inte direkt några bra tips, men är lite sugen att göra mig av med E36an och byta upp mig lite i modell.
Det är i alla fall en sexa på 2,0L och senare en på 2,2L.
Jag gillar sexorna då de har silkeslen motorgång och förbrukningen har de lyckats få ner till riktigt bra nivåer.
Bakhjulsdriften är även den ett plus för min del.
Sen skulle jag inte tro att du blir missnöjd med komforten.
Andra får fylla på med fler positiva och negativa saker.

Två sidor att läsa om du inte redan gjort det:
Modellguiden om E46: Länk
Begagnatguiden om E46: Länk

///BMW - Was sonst!
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jag tror du kan räkna med 1L/milen på en 320ia blandad körning även med lite gasfot, sedan kan det förstås variera. Bmw´s sexor är väldigt bensinsnåla i förhållande till storlek, men automatlådor höjer förstås förbrukningen.

Tidiga E46 kunde ha en del punkter man bör kontrollera, men är i övrigt är fruktansvärt bra bil. Pappa har kört 60.000mil fördelat på två stycken E46 utan problem, den ena av dessa (325i, nya M54-motorn visserligen men i princip samma maskin) rullade 40.000mil av dessa utan att byta annat än slitdelar. Kanonbilar!

Dessutom roliga att köra och ligger som ett strykjärn på vägen, kan bara rekommendera dem varmt! Men läs begagnatguiden uppe till vänster här på Autopower så du får koll på dessa punkter, det är bland annat lite glapp i framvagnen som kan finnas.

Får du bilen billigt tror jag lite småfel är skit samma, bilen kan vara värd att kosta på lite underhåll då. Välkommen fast i Bmw-träsket! :)

//Bjersér
mo
23
mollysdotter
320i-00 E46
Precis Grelle. Jag vet egentligen ingenting om denna bil. Det är därför jag frågar eftersom här finns väldigt mycket kunskap om BMW. Som jag skrev så är det en nära släkting jag köper den av till ska vi kalla det en symbolisk summa - 4000 kronor.

Molly
Det är inget fel på priset iaf :).
Helt klart ska du köpa den.

Det som jag hade gjort är service på den. Oljebyte, filter, micro filter.

Ja lite sådant små fix som du kan ha igen om du ine vet när det är gjort senast.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Visa användare
9
Johbys
320i Touring -00
Toyota Avensis kombi -06
Har en 320I automat e46 -00 och är väldigt nöjd. Min ligger i soppa förbrukning på landsväg ca 0,77/mil och blandad ca 0,85/mil.
Går väldigt tyst och fint
mo
23
mollysdotter
320i-00 E46
Tack för alla kommentarer! Flera välkomnas
min 320i -03 med rak sexa . den drar 0,65 lång mil och blandad körning 0.8 ungefär. inte alls dyrt att åkai den. billig bruksbil.
Ph
148
Phastey
520Xd Touring -16
Bilen är det inget fel på, i synnerhet inte priset :)
Se över vevhusventilationen i sommar, den har en tendens att sätta igen vintertid, sök på forumet så hittar du info kring detta.

Den raka sexan är en pärla och att ligga på ca 0,9 i snitt är inte alls omöjligt vid snäll körning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.