|
|
|
|---|---|
Ras.mus |
Vad kan det kosta på en gammal E28? Den vibrerar sen jag gjorde vid fälgarna och de var ditsatta av en däckfirma så de har nog gjort balansering på plats... Frågan är då: Gör alla större däckfirmor balansering på plats? Hjulinställning? Vad kostar detta? |
Ras.mus |
Verkligen ingen som vet? |
|
Vad menar du? Man kan inte balansera med däcket på bilen.... |
|
|
Det kan man visst. Kolla med din lokala däckhandlare. kan inte han så vet han säkert någon som kan. fyrhjulsdrift är roligast! |
|
|
Det var något nytt! så du menar att man kan balansera ett hjul medans det sitter PÅ bilen?? Det blir nog en bra balans i det hjulet... |
|
|
Man får balans i allt och inte bara hjulet. fyrhjulsdrift är roligast! |
|
wolf |
jo ja skulle vilja se den som kan balansera på plats ja det är ju omöjligt tycker ja alla borde förstå |
|
Det är inte omöjligt att balansera med hjulen på plats ! Det är något som bara vi "ungjävlar" inte har lärt oss. Inom den tungatrafiken (lastbilar,släp,bussar mm) så förekommer detta nästan dagligen på en del däckfirmor. Som "styrman1" skriver så får man dessutom balans i hela det berörda området, och inte bara i hjulet. Och det är inte nytt, utan det är att balansera hjulen separat som är nytt ! Biltema Motor Werken =) www.hackefors.bmw.se |
|
|
Ska tilläga att jag hade skakningar i ratten på min Cossie förut (fast alla hjulen var balanserade och kontrollerade). Efter balansering på plats så försvann skakningarna ! Biltema Motor Werken =) www.hackefors.bmw.se |
|
|
Men då måste det väll vara rätt känsligt om man monterar fälgarna ett halvt varv fel eller på fel ställe? Mvh Patrik 325i -92 |
|
|
Vad sa du nu då wolf? Sandgren: håll koll på hur du monterar hjulen så det blir samma. fyrhjulsdrift är roligast! |
|
|
Ringtjänst i Malmö tar ca 150:- per däck Balanserat på bilen. |
|
Ras.mus |
Äntligen en som svarar på frågan!! Tackar James!! |
Gemini__ |
Tjenare grappsen! Ursäkta mig men det måste vara helt värdelöst att balansera hjulen på plats, det förstår väl alla? Syftar alltså på personbilar! Tänk om du får punktering vänster fram(känsligast ställe) och monterar av hjulet, om man sedan råkar montera tillbaka hjulet "fel" blir det förmodligen obalans. Skojigt värre. Näe, får man inte bort vibrationerna med en normal balansering, gå direkt till källan till problemet. Istället för att bara kringgå det. Syftar på Skeva skivor, fälgar och i vissa fall taskig framvagn. Som många totalt har missat är att det ska vara en "centrumring" monterad på vissa fälgar, utan dessa kan vibrationer förekomma. Mvh: Thomas |
|
Gemini: får du punktering ofta? Även om du har balanserat på vanligt sätt så måste du ju balansera om efter en punktering. fyrhjulsdrift är roligast! |
|
wolf |
Jag har kört timmerbil i 10 år och har aldrig balaserat hjulen på plats och om man lägger av hjulet och lägger vpå det då måste det ju sitta likt igen. Om man balanserar ett hjul riktigt så ska det ju funka så ja fattar inte meningen med det om det nu funkar |
Ras.mus |
Det verkar lite trögt här... Balansera med hjul på gör man för att få bort vibrationer grundade i bromsskivor osv. detta är givetvis en ekonomivariant av att byta ut halva framvagnen på en gammal rishög! Har man en andrabil som man bara vill ha att köra när finbilen är uppallad så lägger man inte ner så mkt pengar på den... Ok? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.