AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.006

Tips E39 525 / 530 köp

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Ska skaffa mig en 530 alternativt en 525.

Hur är stöldskyddet?

Fördelar med utan M-paket?

Automat eller manuell?

Är 523 / 538 M ett alternativ?, ligger nära i pris..

Hur är prestandan i framförallt 530, har precis sålt min manuella 9-5 Aero som är en riktigt underhållande bil vad gäller prestanda och vägegenskaper, vill ha något som motsvarar där helst.

Varför är 530 så mycket dyrare att äga än 525, vad gäller skatt mm

Övriga tips önskas :)
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Kan säga att ska du köpa en E39 så satsa på en med M-Sport paket.
Ligger klart bättre på vägen med det chassit och gör stor skillnad på utseendet på bilen. Blir lite tamt utan M-Paketet.

Automat tycker jag gör sig klart bäst med BMW:s 6:or. Växlar helt underbart och smart. Klart billigaste automat lådorna i förbrukning jag har haft/kört utom DSG.

Jämför man 525 och 530 så ör det inte så stor skillnad att köra. Jag valde mellab det när jag köpte min. Men tyckte att skicket och så fick avgöra då det känndes ungefär lika och köra. Bara att 530 är dyrare i förbrukning , skatt och försäkring.
Och JA 530 drar mer bensin än 525 även om folk säger att det är marginelt. Dom siffror som BMW visar mellan dom stämmer inte. 525 automat ca 1,05-1,1.
Och 530 ca 1,2. Ca 0,1 i skillnad på dom. Så beror på hur mycket man kör hur stor skillnaden är. Men sen så är premien på försäkringen större oxå.

Leta efter en 04:a då du får den 12 åriga rostskyddsgarantin. Fram till 03 var det bara 6 år och det har ju redan gått ut.
På årsmodell 04 så räcker ju garantin till 2016.

d.fagersten: När det gäller manuell versus automat så lär du nog få många totalt olika svar. ;-)

Här bör du också fråga dig själv.

Manuell inbjuder till lite mera aktiv sportigare körning. Lite mindre risk för dyrbara haverier också kanske. Även det går att hitta automatlådor till bra pris på skroten.

Automat ger så klart högre lyxkänsla och känsla av komfort men en något mera passiv körning.

Det här med 525 versus 530 är nog också lite personligt, hur/om man upplever de extra hästkrafterna i 530n, men visst är det lite skillnad, åtminstone i det övre registret... mindre skillnad vid lugn passiv familjekörning.

Håller så klart med Craile om att 04a är att föredra. Men svårare att få tag på i Sverige och normalt sett får man betala extra för 04orna pga 12 års rostskyddsgaranti.
Lägger till:

M-paket helt klart snyggare på E39 men något större stöldrisk, buset gillar att plocka av delar från bilar med M-paket.

När det gäller chassit och fjädring är jag lite osäker på upplevd skillnad mot vanliga. Någon annan vet säkert.

De med bilar som gått 15 000 mil och över så vill man ju ändå strax byta dämpning (åtminstone fram) och då kan man ju ändå välja en sportdämpare om man vill.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Går du från en Aero, så satsa på en 530 , 525 är inte alls samma klös i , tror du blir "besviken" och i det långa loppet mer nöjd med 530 , detta säger jag inte bara för att jag har en 530 just, utan för jag också haft en saab innan =)

Min personliga åsikt ang M paketet är att det är snyggare på Kombin med M sport medans sedanen passar bäst utan, tycker den ser lite för "stylad" ut med det paketet samt det fula utblåset.

Dock inte M5 inkluderad i detta resonemang då det just är en M5.

Visst är du ute efter mer inspirerande körning kanske M sport + manuell är vägen att gå för dig , medans icke M paket samt automat är mer glidae, fast i sportläge underhållande trots sin storlek tycker jag.

Håller med Craile att skicket borde avgöra ändå , det kan vara knepigt att hitta dom där fina exemplaren nu, bäst att provköra 525 / 530 och se om du tycker det är värt skillnaden.

Visa användare
142
bondenpaavo
F11 M550d Imolarot -14
Eller så köper d.fagersten just Craile's kärra så vi får ett bra slut på en viss följetång?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det är märkbar skillnad mellan motorkaraktärerna i 525 och 530. Enkelt sätt kan man säga att 525 är komfortinriktad medan 530 upplevs sportigare.

Jag har de tittat på bilar med M-sportpaketet i första hand. Sedan hade jag tittat på både 525 och 530 och fokuserat mer på skick och historik. Automat eller manuell är en samksak. Personligen tycker jag manuell är roligare att köra men automat är behagligare att leva med.

Dom gånger jag jämfört försäkringen på 525 och 530 så har det inte varit några märkbara skillnader men detta kan ju variera mellan ålder, ort och bolag. Skatten bör även den inte vara något som påverkar då skillnaden bör vara högst marginell. Förbrukning för 525 vet jag inte vad den ligger på men min 530iAT har på 7000+ mil legat på ca. 1,15 blandad körning.

___
//Ulf
BM
385
BMW64
520dA Touring M-sport -10
325 M-sport cabrio -02
Jag har haft tre st e39 Touringar, en 528a 97a, en 530 med M-paket och en 530 utan M-paket och de skillnader jag sett är följande.

530:n är rappare och starkare än 528:an.
Mycket trevligare med M-sportchassiet, den utan känns lite "gungig".
Förbrukning, M-sporten låg på 0,95 i snitt och den utan 1,05 med samma körningar. Jag kör ca 75 % landsväg.

Samtliga har haft automat.

HAr inte ägt någon 525 men provkört ett par när jag varit mellan bilar och 525 med automat känns segt och inget för mig.

För den lilla extrakostnad som 530 vs 525 skulle jag välja 530 alla dagar i veckan=)
Vad skiljer M-chassi mot vanliga förutom dämpningen som jag antar är lite styvare och något lägre?
M_
467
M_Tech
Bmw 540IA Msport -18
Är du ute efter en kombi lr sedan E39?
Ba
328
Basilika
E39 530im
satsa på en 530 o manuell låda. Har själv en E39 530t utan m-paket och jag överlever utan den. Visst är M lite stabilare om man kör aktivt. Men annars så prioriterar Jag andra utrustningar istället. Min har standard 16:9 med navi, elstolar, pdc (fram o bak), helskinn, glastacklucka, AC, farth, elratt, elspeg mm mm. Som sagt, kör du aktivt, m-paket o manuell! =)
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
bondenpaavo... Du har en poäng i det. hehe ;)

Då får han se hur en E39 ska se ut! ;)
Ha
77
Hardy
530iM -02
Hur är det med vevhusventilationen på 525an? Jag har 530 och har haft mycket problem med vv. Kaffe upplever att 530 är mycket starkare representerad än 525an..
I övrigt är jag stormförtjust i den. Manuell. Fullsmetad och med M-paket.

---
Körglädje alla dar i veckan
Ha
77
Hardy
530iM -02
Vart nu telefonen fick Kaffe ifrån, jag ska de stå. Sorry.. :)

---
Körglädje alla dar i veckan
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Inget fel på Kaffe =)

Jag har inte haft några problem med min iaf, tror det är lika på båda, handlar nog mer om körstilen, ang korta sträckor.
Visa användare
176
Johnny Bravo
523i touring lci -07
Kaffe? :) haha

Jag hade 525 e39 tidigare, har nu 530 e60. Tyckte faktiskt e39 var en riktigt bekväm och trevlig bil. Automat är skönt vid vardagskörning men nog blir den lite slöare än den manuella. 530 är betydligt starkare vid alla varvtal även om 525 räcker till de flesta. Fördelen med automat och 525 som (gillar lite varv) är att du slipper vispa runt i lådan vid omkörningar, kan bara trampa ner så växlar den snabbt och mjukt. Mina bilar verkar ha praktiskt taget samma förbrukning (sällan över litern) men då kör jag ofta ganska långt och 530n är en annan kaross, annan automat osv.

Om jag skulle rekommendera en bil blir det en faceliftad med låga mil, utan m-paket och med std 16" hjul för du får verkligen en fin bil med grym komfort och det är ju ändå ingen sportbil vi pratar om. Ser dock inte lika häftig ut. Eftersom jag själv är en spoling med mindervärdeskomplex (som de flesta andra här) så körde jag på 18 tum och det upplevdes lite för fast i fjädringen för norrländska vägar. I gengäld blev den väldigt pigg att köra.
Hardy: Vevhusventilationen är ett h-vete som drabbat väldigt många. Enligt mig ett svart patetiskt kapitel i BMWs historia (åtminstone för BWM Sverige).

Ja, jag vet att BMW ej är ensamma med denna brist men verkar vara de som drabbats allra hårdast och skött det allra sämst jämtemot kunderna (syftar på BMW Sverige), rent patetiskt.

Men jag tror faktiskt att seriös isolering förebygger problemet en hel del (kanske helt). Samt att det självklart inte skadar med ett oljebyte på senhösten innan vintern kommer. Motorvärmare säkert också bra.

Mitt intryck är att de flesta som drabbas gör det under de svinkalla perioderna, när det går ner under -15 (ungefär).

Finns en hel del trådar om hur man kan isolera på ett vettigt sätt.

Tex marin849 verkar varit seriös med isolering och forskat en del?

Länk
Länk

Slutsats: Vevhusventilationen gör inte att man behöver undvika E39 men isolera och oljebyte innan vintern ett plus.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.