AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.465

M42B18 vägrar starta

Har en E30 med M42B18 -92:ans motor i som har gått bra men velat gå ner i varv lite då och då. Då har det hjälpt att varva upp den lite så har bilen gått bra igen. Detta händer oregelbundet, nån gång i veckan bara. Men nu senast hade jag kört några timmar och sedan ställt den på parkeringen i säkert 2-3 timmar och efter det vägrar den starta. Vrider jag nyckeln 20-30 sekunder så vill den till att tända och hela bilen börjar vibrera (tänder på 1 cyl?!)

Har kollat upp säkringar, relän och tändstiften är nya. Komptestade den för två veckor sedan och då såg det bra ut. Drar jag ur tändstiften, torkar och försöker starta när dem är på plats igen så är samtliga tändstift blöta i bensin så borde inte vara soppapumpen. Och är ytterst skeptisk till att alla tändspolar blivit dåliga under en dag. Har även lossat dessa och blåst ur alla tändkablar och spolar, varav en spole har en spricka genom "metall biten"

Har rotat igenom Haynes bok men inte hittat något vettigt och har som sagt provat det mesta. Alla vakumslangar verkar hela och har även ryckt i alla givarkablar om det skulle vara glappkontakt. Det enda jag gjorde med bilen före detta hände var att skifta däcken och skruvade även lös den knytnävsstora runda korken till diagnostik uttaget och satte även tillbaka den korrekt sen. Har även kollat under bilen så att jag inte lyft den på sånt sätt att något gått sönder och det hade jag inte.

Hoppas någon har vägledande tips som skulle hjälpa mig att få igång bilen igen :)
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Här är några tips som kanske kan bota din bil.

Ta loss, rengör och smörj upp din tomgångsmotor. Kolla även slangarna in och ut ur denna.

Ta loss och undersök den grova slangen mellan luftmängdsmätaren och spjällhuset. Den kan vara sprucken utan att det syns men det påverkar motorns egenskaper påtagligt.

Kolla din luftmängdsmätare. Peta undan gummiskyddet över kontakten på luftmängdsmätaren så att du kan komma åt kablarna. Lossa locket på luftrenaren och vik upp det så att du kan se in från luftfiltrets håll. Tändning på och mät spänningen mellan stift 2 och 5, bör vara 0,2-0,3 V. Peta sakta upp spjället och se att spänningen ökar jämnt upp till ca 5 V vid helt öppet spjäll. Känn även att spjället går lätt utan att kärva direkt från stängt läge.

Kolla givaren på spjällhuset. Peta undan gummiskyddet över kontakten på givaren så att du kan komma åt kablarna. Tändning på och mät spänningen mellan de bruna kablarna, bör vara 0,2-0,3 V. Öppna sakta gasspjället och se att spänningen ökar jämnt upp till ca 4-4,5 V (kommer inte ihåg exakt) vid helt öppet spjäll.

För övrigt finns det fler givare samt problem med oxid och glappkontakter som kan ge problem. Gör en metodisk felsökning så har du chansen att hitta felet men det kan ta tid. Här hittar du elschema på din bil. [LÄNK]

Lycka till

//Göran
Okej vad bra, ska ta och gå igenom allt det där idag och se om det kan sitta där. Tänkte även på om det kunde vara någon kamkedje inställning som ställt om sig. Dvs att den tänder i fel ordning när te.x ventilerna är i något läge. Vet inte vad det heter på svenska men på engelska är det timing belt och timing chain inställningar. Och så som jag fattat det så medför detta att bilen kan låta ungefär som en diesel motor och det gör min.

I värsta fall kan någon löpskena eller kedjesträckare gått och sabbat allt så att ventilerna böjt sig. Läste om någon sådan historia igår sent på natten.

Har hur som helst tänkt riva ut hela motorn och renovera precis allt, men detta kom lite olägligt då jag behöver bilen dagligen tills jag sparat ihop 15 000 till renoveringen och köpt en annan bil :)

Någon som vet hur man kollar upp om kamkedjan står rätt i en m42b18 eller har andra tips på vad felet kan bero på så är det starkt välkommet :)
Har felsökt mer, provat startgas och köra utan lambdasond utan lycka. Lossade ventilkåpan och kollade inställning på kamdreven, kommer inte ihåg exakt hur det såg ut men vet att pilarna inte pekar likadant. Tror insuget pekade på kl 9 och avgas på kl 10-11 nånting. Hade inte låst kamaxlarna i TDC läge då jag saknar verktyg för detta...

Sitter även en löpkedja mellan dreven och jag kunde vicka på kedjan ca 5mm upp och ner.

Vet att bilen körts med rätt hårt och även jag har varit glad på gasen så kan ju ha hoppat något drev och detta borde väl i sånt fall vara felet?!

Behöver dock verktyg för att låsa kamaxlarna och antar att dessa kostar tusenlappar!?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.