AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.940

Z3M fälgar på E36 Compact?

ol
63
olleson84
*BMW 550i LCi M-sport e60
*Bmw 325i e93 M-sport
Tjenare!
Någon som vet om man kan köra med Z3M fälgar på en E36 Compact utan att valsa för mycket bak?
Någon som vet vilka ET mått som funkar annars på E36 Compact?
Vill ju köra med så breda fälgar som möjligt, helt med fet kant på ;)
MVH
Fredrik
Visa användare
108
toxtreme
318ti Compact -02
ET och bredd går ju lite hand i hand. Men antar att du har likvärdigt ET som jag har och isåfall är det ET 46 som är standard, men ET 35 ska du ju kunna gå ner till utan problem om fälgarna inte är för breda.

Men försök hitta fälgar med rätt ET som är bredare om du vill ha en fet kant.

Angående Z3M fälgar så har jag sett bilar med det, men då är det stretch och valsat som gäller, i alla fall bak! Fram är det inga problem eftersom Z3M fälgarna bara är 7,5" breda fram men 9" bak.

Som toxtreme skriver - framfälgarna från Z3M passar perfekt, bakfälgarna har ET runt 20 (kommer inte ihåg exakt) och kommer inte att passa. När jag körde E36 hade jag ET35 (17"/8" breda) och då var det inte speciellt mycket utrymme kvar mellan skärmkant och däck.

/ Erik
Visa användare
108
toxtreme
318ti Compact -02
Har kollat lite och enligt realoem så är det ET 8 på bakfälgarna (!!) vilket resulterar i att de kommer hamna nästan 6,5cm längre ut än de fälgarna som original .. = funkar inte! Däremot kan du ju alltid ha 4st framfälgar men då får du inte mycket till läpp ;)
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Glöm det, går inte att valsa ut så det blir snyggt ens. 9" breda går, men under et35 är inte att rekommendera om du inte vill valsa kanterna. Ska köra med 10" breda 17" ET30 bak på min compact, och jag räknar med att få valsa en del för att få plats, ska även köra med smalare däck för tyskstuk.

Mvh Henrik
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Smyger in en liten undran som borde passa i detta sammanhang:
Antar att 225 45 17 funkar på et35 8" fälg fram på compact/e36?? Har 215 breda idag och det är inte mycket marginal fram. Bak är det lugnt. Men nästa gång blir det 225 brett.
Frapp: Jag hade både monterat 235/40-17 och 225/40-17 på mina 8" breda fälgar med ET35. Det är ju en väldigt vanlig däck- och fälgstorlek som många använder så dessa fälgar/däck till E36 så det ska inte vara några problem.

// Erik
Kan komplettera med att ET 22 funkar med 15" (215mm breda Toyo 888:or) och även med 16" 225:or men då fick jag valsa lite lätt bak och svarva av några mm. på insidan av fälgen (så et blev kanske 24 efter det)

till vardags kör jag 245/45/17 8.5" bak på M3 cabfälg dock med ett moderat ET funkar oxå utan anmärkning.

Johan S
NS 8.29
Jag körde med M3 fälgar ( Dom från sedanen ) 225/45-17 fram , och 245/40-17 bak , ET tror jag ligger på 42 , och finns bra med plats .

Länk
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Et35 är inga problem, det kan ta i med 225/45 fram men då ska bilen vara rejält sänkt först.

Mvh Henrik
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
soda: Sänkningen har väl ändå inte att göra med om det tar i eller ej? Det vanliga problemet är ju att det tar i skärmkanten, och det kan det ju lika gärna göra om bilen är normalhög och man kör över ett gupp så hjulet fjädrar upp mot skärmkanten...

Lite olika bud där från soda respektive J_bunk ... Som sagt så har jag rätt liten marginal med et35 215 40 17" men jag antar att det ska gå med 225 45 också.
Visa användare
108
toxtreme
318ti Compact -02
Det är la klart att sänkningen påverkar? Jag menar, om en bil har 2dm mellan däck och skärmkant så kommer det inte ta i hur du än går till väga, men har man, som jag vet att soda kör på tyskstuk så blir det redigt tajt, men då tar ju typ alla dimensioner i :P

Men med 8" breda fälgar och ET35 med 225 sulor så ser jag inte att det skulle ta i, så vida man inte tyskstukat (böttsänkt) bilen då vill säga, men då tar som sagt allt i ..

Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Om bilen har originalhöjd så kan hjulet röra sig så pass högt upp i hjulhuset så det ligger innanför skärmkanten vid kraftig infjädring (t.ex om man kör över ett gupp). Således blir det ju ingen skillnad mot en bil som redan har hjulet vid skärmkanten, då det är just skärmkanten som är problemet.

Eller hur tänker ni?
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Problemet vid tyskstuk är ju det det faktum att fälgarna är rejält breda, inte att bilen är kraftigt sänkt. Kör du med tyskstuk-fälgar och orignalhöjd så finns fortfarande risken att det tar i skärmkanterna, dock endast vid infjädring.
Visa användare
108
toxtreme
318ti Compact -02
Ne men jag förstår vad du menar :)

Angående tyskstuk så är det ju en mix av breda fälgar med smala däck, högt ET (för att få fälgarna att ligga slickade längs med skärmkanten) och rejält sänkt, oftast i form av coilovers för att man ska skrapa asfalt också .

Ganska kaxigt till utseendet med förbannat opraktiskt.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.