|
|
|
|---|---|
|
Under en längre period har jag haft problem att starta min bil. Det kunde ta mellan 1-25 försök att vrida om nyckeln innan den startade. Igår spenderade jag större delen av dagen att byta startmotor. Efter mycket om och men fick jag bytt den och anslutningarna var på plats. Då jag lade på jordkabeln på batteriet försökte starta av sig själv, vilket den gjorde då jag samtidigt vred om tändningen. Felet var att +kabelskon låg emot startanslutningen på solenoiden och en "tjuvkoppling" uppstod. Efter att jag åtgärdet detta genom att skruva på en mutter innanför kabelskon och få lite distans mot andra ansutningar ville den ej starta, bara ett klick uppstod. För att utesluta att det vara fel på tändningen kopplade jag en kabel från +polen till tädningen på solenoiden med en brytare emellan. Nu drar startmotorn runt men den vill inte tända. Någon som vet vad felet kan vara? Uppskattar verkligen svar! (Batteriet är nytt och starthjälp från laddare har används) //MVH Jonas, en frösen mekare. | |
|
*EDIT: Har sökt av för felmeddelanden och fått fram följande: Table 19: 12: Exhaust camshaft position sensor 80: EWS signal D1: EWS message Har även testat att omprogrammera nyckeln utan framgång. |
|
|
Har lämnat in den på Electro Center för felsökning. Får se hur det går. Annars blir det till att bogsera den till närmaste BMW-verkstad :/ Ligger tyvärr en bit bort. |
|
|
Låter exakt som mitt problem, var EWS modulen, för att spara dig lite tid, kolla min tråd som nu är löst; Länk Mvh Andreas |
|
|
Nu har jag fått tillbaks min bil. Känns som om jag hade väldigt otur med detta (inte prismässigt). Det var såhär. Kontaktplattan bakom tändningslåset byttes ut. Sedan visar det sig att min nyckel som jag har avnänt mig av i 1år utan problem (förutom det sista) hade tappat synkroniseringen med EWS-enheten. Den andra nyckeln som jag inte använt någongång sedan jag köpte bilen fungerade. Men nu har jag iaf en ny startmotor :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.