AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.153

AKUT Ingen tomgång och går inte på alla cylindrar M20B25 E30

Zw
110
Zwamp
E30 325 iX -88
Jag har precis bytt topplockspackning, insugspackning, grenrörspackning, vattenpump, termostat och topplocksbultar. Samt planat toppen och bytt vissa slangar som såg dåliga ut.

Nu har jag ingen tomgång och motorn går inte på alla cylindrar jag har 90min på mig o laga den innan jag måste ha den för att åka iväg :S

Plz obi wan kanobi heelp meeee
Zw
110
Zwamp
E30 325 iX -88
Ptja oavsett hur mycket ni skulle vilja hjälpa mig så lyckades jag själv.

Tog bort lite saker och kollade kamrem´en, den sitter ett hack fel :( Men nu vet jag vad det är iallafall, och får fortsätta åka buss i en vecka.
Zw
110
Zwamp
E30 325 iX -88
Min kära far har synfel, kamremmen sitter spot on vi är 3 st som delar den åsikten.

Vad är det som kan vara fel?

Börjar bli lite smått deprimerad så alla tips är välkomna

Live long and prosper
//Zwamp
Zw
110
Zwamp
E30 325 iX -88
Kan det vara Hallgivaren som tjaffsar? För den beter sig ju precis som att kammen inte står helt rätt

Live long and prosper
//Zwamp
Zw
110
Zwamp
E30 325 iX -88
Ptja det som jag trodde var hallgivare var ju vevaxelgivare som är ren samt kugg är rengjord.

Stift 1 och 6 Sotar igen på en gång, 3 o 4 är dyngsura och 2 o 5 är ganska sotiga.

Vi har fått den att gå renare efter att jag monterade bort allt för att kontrollera kamremmen och sen monterat igen, men fortfarande ingen tomgång samt att den inte går på alla cylindrar. Nu ska vi kolla ventilspelet igen, vi ställde in dom när vi endå höll på tidigare.

Live long and prosper
//Zwamp
Zw
110
Zwamp
E30 325 iX -88
Har lagt upp en video Länk

Vid ca 1min så rör vi alltså inte gasen men den varvar endå, har inte hittat någon trasig luftslang. Ger tjuvluft en så här stor reaktion?

Någon som har nått tips?

Live long and prosper
//Zwamp
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Har du kollat tomgångsmotorn, kärvar den så brukar tomgången
vandra på det viset.

mvh stefan
Zw
110
Zwamp
E30 325 iX -88
Men kan det göra att den inte går på alla cylindrar om den är ur bruk?

Är lite osäker på vad som är tomgångsmotorn är det någon som har en bild på den?
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Länk
Det är nummer 5 på bilden, hinner den inte med att reglera som den
ska så blir det fel bränsle/luftblandning och då kan det uppfattas som
att den går på fem cylindrar.
Zw
110
Zwamp
E30 325 iX -88
Tack krika

Jepp hittade på nätet att det skulle vara 40ohm mellan dom två yttre stiften och 20ohm mellan en yttre och den i mitten. Någon som vet om det stämmer? Ska mäta imorgon och hittar vi inte felet då så blir det väl att hämta släggan och slå på skiten tills den funkar.
Zw
110
Zwamp
E30 325 iX -88
Ja jag hade 40 mellan dom yttre och 20 mellan yttre och mitten, sen om det är rätt eller inte vem vet.

Någon som vill köpa en BMW E30 325iX i befintligt skick med vissa tomgångsproblem 25k :)
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Kolla luftmassamätaren, har för mig att det sitter en klaff i den som
brukar kärva ( nr 1 på bilden jag länkade till) .
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Uppgifterna på resistensen i tomgångsmotorn är ok. Se till att den inte kärvar genom att rengöra invändigt med bromsrengöring, diesel, T-röd etc och sedan smörja upp den. Den rörliga sliden du ser genom öppningarna skall röra sig lätt.

Här finns lite tips jag skickat till en annan på forumet men som jag tycker du bör kolla upp Länk.

Leta upp ditt elschema här Länk.

I ditt fall tror jag att det finns uppenbar risk att du letar mer än 1 fel. Gå igenom och kolla/byt det du inte redan gjort av nedanstående.

Tändning = stift, kablar, fördelare, rotor

Insug = vacuumslangar, inga sprickor, testa med startgas

Bränslematning = filter, pump - mät tryck och flöde, tryckregulator (mät med frisk bränslepump), spridare

Insprutning, elektronik = givare: motortemp, luftmängd, vevaxel, kamaxel, trottelposition

Jag felsöker en av mina bilar (518) sedan 1,5 månad på jakt efter orsaken till en knäpp tomgång. Den är låg (500 rpm), hög (1300-1800 rpm) eller pendlande (1200-1700 rpm). Genom att kolla punkt för punkt och åtgärda det som inte är helt ok så har den blivit bättre och bättre till att idag vara nära att vara ok. Det som gett mest utdelning är byte från en öppen Biltema ljuddämpare till en med rätt dämpning (ej original) och att se till att spjället kan gå tillbaka helt i tomgångsläget (skrapade bort lite avlagringar inne i spjällhuset närmast spjället). Arbetet fortsätter.

//Göran
Zw
110
Zwamp
E30 325 iX -88
Ptja leta sprickor med startgas kunde vi inte göra eftersom att den ständigt pendlade i varv både högt o lågt. Vi lyckades hursom bränna tomgångsmotorn :D

Så var o köpte en ny sån utan att det hjälpte, dock plockade vi bort luftburken och körde utan lmm och då fick vi en tomgång samt att den hoppade igång på alla. Dock går den som skit men det är ju inte så konstigt.

30min senare.
Var ute och körde med startgas vid spridarna och insuget, och insuget var okej men vid 3 spridare så höjdes varvet ordentligt. Som tur är så fick jag med spridarpackningar med mitt packningskit.

Går det att få bort spridarna utan att ta bort insuget? Och om inte hur får man lättast bort insuget utan att behöva lyfta toppen som jag gjorde förra gången.

Gärna bilder på operationen eftersom att jag är lite efterbliven.
Zw
110
Zwamp
E30 325 iX -88
Zwamp´s blogg fortsätter ;)

Vet inte ens om jag vågar berätta alla mina missar jag gjort :D

Fick bort spridarna men inte utan att en plastdetalj lossnade och åkte ner och la sig på ventilen, så plockade bort insuget och lyckades få upp den. Dock så kollar jag på packningen och vid insug på cylinder 3 o 4 var trasigt efter 1 vecka utan drift WTF. Kollar lite mer noga sitter en bricka bakom packningen vid dom två pinnbultarna där packningen var trasig :(

Aja life sux :D men imorgon ska jag åka och köpa ett ark med packningsmtrl och göra egen packning och sen montera ihop allt, starta upp den och höra den gå som en klocka :D

Roliga var att i torsdags så sa jag att det var något med luften och att vi skulle behöva plocka bort insuget, visste väl i bakhuvudet att jag gjort fel.
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Den kommer nog att gå som den ska sen, misstag gör vi alla och det
är av misstagen man lär sig av.

mvh stefan
Zw
110
Zwamp
E30 325 iX -88
Så nu funkar bilen :) och motorn är genomgången och mycket nytt, men näste månad kommer jag väl o frågar något om växellådan eller annat som har med fyrhjulsdriften o göra. Mest bara det kvar nu som inte är genomgånget :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.