AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.229

Stafettfel #1019 E39 523 - Denna gång: Larm & centrallås reagerar ej på fjärr

An
111
Andreas523
BMW 523i Touring -97
BMW Z3M Roadster Hamann Ed. -97
Så var det dags igen, mindre än två veckor sedan hela imobiliser systemet (EWS) byttes ut, två veckors felsökning och delar för ca 5000. Igår var jag ute och fixade till radiomottagninen till eftemarknadsstereon och när jag skulle lägga ner och låsa med fjärrnyckeln så hände absolut ingening. Det går att låsa bilen med nyckeln i dörren, men bilen reagerar inte på någon av knapptryckningarna på nyckeln, varken lås / lås upp / baklucka. Jag gick direkt och hämtade nyckel nr 2, samma sak där...

Efter samtal med min sambo så hade precis samma sak hänt henne någon vecka tidigare och när hon öppnad med nyckeln så gick larmet (men då var ju sitatuationen tvärtom eftersom bilen då var fjärrlåstoch nu öppnadens i dörrlåset).

Jag har läst samtliga trådar i ämnet och testat de mest uppenbara sakerna (listat nedan), men i vanlig ordning får jag naturligtvis ett udda monsterfel som sannolikt ska ta två nya veckor *jag är inte ett dugg uppgiven* =)

Följande är testat;

* Kollat samtliga säkringar
* Initierat om nycklarna
* Dubbelkollat att alla dörrar inkl baklucka och huv är ordentligt stängda

Idéer för nästa steg någon?

--- BMW För dig som älskar att mecka ---

Mvh
Andreas

An
111
Andreas523
BMW 523i Touring -97
BMW Z3M Roadster Hamann Ed. -97
Förtydligande: När jag försöker initera om nyckeln så svarar nyckeln korrekt, dvs ledlampan på nyckeln blinkar etc. men det kommer aldrig en bekräftelse från bilen att den är synkad, dvs centrallåset går inte igång. Eftersom ingen av knapparna på nyckeln ger någon respons alls, får man nästan känslan av att det är bilens mottagare som klappat ihop. Verkar vara många som menar att antennförstärkaren för fm radion är samma enhet som tar emot alt. förstärker dessa signaler. Är det så? I så fall är det enheten som sitter i stolpen på vänster sida i bagageluckan.

Mvh
andreas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.