AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.528

Inställning klimatanläggning autoläget

Jag har en E60 - 2008.

I autoläget av klimatanläggningen kan man ändra varmare (rött) eller kallare (blått) för vad jag tror luftinsläppen i instrumentbrädan.

För mig är det en gåta varför man ska ändra varmt och kallt när man har ett termostatvred för temperaturen. I mina tidigare bilar (begränsar sig till Saab och Toyota) har det bara varit att ställa in temperatur och sedan fungerar det perfekt.

I BMW:n verkar det som man måste ha mer rött när det är kallt ute och mer blått när det varmt ute. Ställer man inte om den blir temperaturen fel. Jag kallar inte det automatik!

Finns det någon som kan förklara tanken bakom denna funktion och varför den inte är automatisk?
/OlleG
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Många bilar har den funktionen fast då ändrar man ett vred bredvid utblåset mellan blått och rött. Jag tror att det har att göra med att väljer du blått så kommer det friskluft direkt utifrån utan att gå via ett värmepaket/AC.
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Jag stör mig också på den vid utblåset i mitten på brädan. KASS rent ut sagt.
Blått för kallt och rött för varmt är det. Har inget med var luften kommer ifrån.
Utan den styr värme och kyla från mitten utblåset. Varför kan jag inte fatta.

Så håller med om att det inte är helt automatik i BMW.

Nån som har en förklaring på detta?
Sk
58
Skippern
525iA M Sport Touring E39 -04
Den styr även temp. på kanalerna i dörrarna.
Jag tycker det är toppen. Om jag sätter vredet på vita sträcket blir det samma temp som är inställd och sedan kan jag ställa in varmare eller kallare mot kroppen.
Instämmer jag med, tycker att det är en "manuell" klimatanläggning som lever sitt eget liv, fungerar mycket dåligt enligt mig....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.