AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
2.284

Balanseringsvikt på 20" fälgar

He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Tjena

Jag är inte mycket till expert vad gäller balansering av hjul, men om det finns någon här som är kunnig och kan svara på om det är "normalt" med hela 115g i vint på en enda punkt på en fälg?
Personligen tycker jag det är ren lathet att inte göra om däckmonteringen om det diffar så mycket att man lägger 115g och göra det på 2 rader parallellt. Det är 85g på en längd och resten parallellt

"Riktiga män kör diesel"
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag tror du har alvarliga skevhetsproblem med fälgen. Allt över 30-40g är mycket.
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
Det låter väldigt mycket med 115g, man brukar ju eftersträva att ha så lite vikter som möjligt. Seriösa däckfirmor bruka försöka vrida däcket på fälgen om stor obalans uppstår för att kompensera däcket och fälgens obalans mot varandra och på så sätt minska behovet av vikter, men inte alla tar sig tid att göra detta

BMW CS #5139
Vad är det för fälgar och däck? Har du köpt billiga fälgar och budgetdäck så är det nog tyvärr ganska vanligt att det blir stora obalanser i hjulet.
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Jag köpte dem från BM Autosport och har Michelin Pilot Sport däck på.
Jag ska till däckfirma imorgon och få dem ombalanserade. Skev fälg tror jag inte det är för då hade den skakat hela tiden men nu skakar den vid 120 km/h.

"Riktiga män kör diesel"
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Desto större hjulen är, och desto bredare däcken är - desto mer balanseringsvikter går det åt har jag fått höra.
Hade ca 120g obalans på min Enkreuz 20" custom-splitt fälgar från USA också... Bara att bita i den sura kakan, och köra och vara nöjd.

Försök istället att förstå vilken press Mark har nu i dessa vår-tider och folk som tjatar och ligger på honom om kortast möjliga leveranstider.

Att få oblanas i hjulen från England händer imellanåt. Det har hänt mig på 5-6 uppsättningar nu tyvärr.
Roffa1
Tror att Herr Bayer har fått 2:a hands däck eftersom de förutom obalansen även skuttar omkring på vägbanan vid färd, eller om det är de olika gummiskikten som släpper p.g.a av att däcken är åtta år gamla.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Åtta år gamla? Det står väl inget om det. Tror inte Michelin släpper något "andrasortiment" från fabriken. Jag gissar att obalansen ligger till större del i fälgen.
Skevhet har ingenting med balansen att göra. Det går att balansera både gräsklipparknivar och flygplanspropellrar och de har långt ifrån rund hjulform ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.