|
|
|
|---|---|
|
Om man kör rakt fram och drar ratten lite åt höger från nolläget känner man hjulvibrationer i ratten (intensitet/frekvens följer hastigheten). Känns bara just när man vrider, inte när man håller ratten konstant och kör i sväng eller rakt fram. Det vibrerar i ratten lite också när man bromsar mjukt, men det kommer och går lite godtyckligt (??). Ibland inte märkbart, ibland tydligt. Bromskivor+belägg fram är ca ett år gamla originalgrejer. Men alla stag är original är jag rätt säker på (10000mil). | |
| Hjullager, glidpinnarna i bromsoket kanske? | |
|
Hjullager, ja. hm. Jag har hört ett svagt skrapande/skärande ljud både före och efter byte av bromsar, ungefär som om det var nån liten sten på bromsskivan (det är inte sten alltså). Varje gång jag har hissat upp o kollat så har hjulen snurrat riktigt lätt utan skrap. Skrapljudet är värre när man svänger, men inte heller det märks alltid. Kan ett hjullager låta på det sättet? Tänker du att glidpinnarna har börjat kärva? |
|
|
Ett hjullager kan absolut låta på det sättet. Det kanske inte märks förrän du belastar lagret och när du svänger blir det ju ännu mer belastat. När du håller ratten i samma läge så ligger lagret i samma läge men när du rör ratten kan det röra sig konstigt när det glappar omkring... Jag skulle nog prova att byta lagret om jag vore du. Annars kanske du ska besikta snart? Då kan du be dem spinna framhjulen med en maskin och se om de hittar något problem med hjullagret. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Aha, besiktning om en månad. Ska fråga! Kan hjullager haverera på ett sådant sätt att hjulet i princip lossnar? Dvs är bilen potentiellt trafikfarlig? |
|
|
Hittade info. "steering wheel torsional vibration" => check wheel bearing. Max axial runout 0,03mm. Om defekt byte lager+skiva+belägg = trist att byta "nya" skivor+belägg. Låter ju rimligt iofs, om jag kört med ett kasst lager i ett år (ända sen bromsarna byttes) att bromsskivan då är sned/snedsliten. Även om oket är flytande och teoretiskt ska kunna följa med. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.