|
|
|
|---|---|
|
Motorn kommer från tds -95 som kommer att laddas hårt och matas med en jäkla massa diesel! Kört på mineral 15/40 innan när den va standard. | |
| Lyfter tråden, ingen feedback i detta ämne? | |
|
Dudda, lite skillnad på en 95 års diesel mot din nya E92 vad gäller oljetyp och visconsitet :) Jag kör själv en steg2 mapp på min 535d och kör med Castrol Professional 0W-30 som det anges i mina intruktionsböcker. Du kan helt klart byta till tjockare om du vill men jag ser ingen som helst anledning till det. Antar att du har runt 260-280hk i din? Din 0W-30 i bilen håller för din effekt. Min 535d har 286hk original så din motor tål samma olja jag har. |
|
|
Det är inte antalet hästkrafter som avgör vilken visc man ska ha på oljan!! Motorkonstruktionen i bilen från -95 är inte avsedd för låg-visc olja typ 0W-30. (Enl min personliga uppfattning så är inte 0W-30 bästa valet heller i de nya motorerna, men det är kanske en annan historia...). Om jag själv hade en trimmad diesel och körde aktivt så skulle jag definitivt välja en olja avsedd för dieselmotorer (inte en universalolja för både bensin och diesel), med viscositet 10W-40 eller 5W-40. Om man vill vara trygg så är min rekommendation även att välja olja av känt märke från ett riktigt oljebolag (inte bensinbolagsolja eller om-märkt olja typ stormarknader/kedjor eller liknande). Jag har aktivt sysslat med smörjmedel i mer än 25 år. Detta är mina personliga rekommendationer grundade på mina egna erfarenheter men jag respekterar att andra kan ha andra uppfattningar. PS. Själv har jag i min 530XD valt att köra med 5W-40 BMW LL-04 från Q8 Oils och jag gör alltid ett extra oljebyte mellan intervallerna, vilket för mig innebär oljebyte omkring var 1600 mil. (Med trimmad bil/aktiv körning skulle jag dock byta mycket tätare...) (Någon annan som har en E34 med en ägare?) |
|
|
Tack! Självklart är det annorlunda men jag är nyfiken ändå. Bilen är bänkad till 300 hk hos ESS med avgassystem och insatsfilter. Ulf, vilka fördelar ger den tjockare oljan? |
|
| Bara att det sitter en turbo på gör nog att du ska akta dig för mineralolja i.a.f. | |
|
Det är väl klart att antalet hästkrafter spelar roll vid vilken visconsitet du ska använda. Kör du en gammal 1,4 liter Micra så behöver du inte samma typ av kylning och smörjning som en helsyntetisk 0W-30 olja. Dessutom har det med friktion och tröghetsgrad att göra. En diesel med tjock olja blir inte rolig att starta på vintrarna, speciellt inte som dem har varit senaste 2-3 åren med runt -20 till -30 grader beroende på vart i landet. M bilarna har tjockare olja, typ 10W-50 för att dem skapar temperaturer och behöver bättre kylning av motorn. Allt beror på vilken motor man har ich effekt då kylning spelar in en roll i oljetyp |
|
|
Mer effekt behöver inte alls betyda mer värme....det beror helt på motorns konstruktion (kylare, oljemängd etc). Jag är helt inne på Ulfs linje här...han verkar ju dessutom insatt i ämnet... Flåklypa |
|
|
En bra 5W-40 är ok att starta vid -20° (-30°) och skillnaden mot en 0W-... är knappt märkbar vid kallstart. (Men jag rekommenderar aldrig kallstart i extrem kyla, oavsett vilken olja man har!) Däremot är det väldigt stor skillnad på oljorna vi hög temp, vilket jag själv skulle prioritera om jag körde aktivt med en trimmad diesel (och vilket jag även valt att prioritera på min egen lugnt körda och otrimmade vagn..!). På en trimmad diesel kan turbon bli så varm att den blir vitglödgad och turbohuset kan bli nästan genomskinligt. Vid aktiv körning värms oljan upp till höga temperaturer så det är väldigt varm olja som cirkulerar runt i motorn. Då är det gott att ha olja som bibehåller sin viscositet, håller oljetrycket, lite bättre! Dessutom förkortas oljans livslängd på ett DRAMATISKT sätt vid höga temperaturer. (Det är bl a därför vi har så extremt korta bytesintervaller vid tävlingskörning!) För olja med lägre visc minskar livslängden mera/snabbare än för olja med högre visc. Jag upprepar: "Detta är mina personliga rekommendationer grundade på mina egna erfarenheter men jag respekterar att andra kan ha andra uppfattningar." |
|
|
Ulf; Vad har du för personlig rekommendation på olja? Ta min bil som ett exempel. // Mvh Andreas |
|
|
tsaros; "PS. Själv har jag i min 530XD valt att köra med 5W-40 BMW LL-04 från Q8 Oils och jag gör alltid ett extra oljebyte mellan intervallerna, vilket för mig innebär oljebyte omkring var 1600 mil. (Med trimmad bil/aktiv körning skulle jag dock byta mycket tätare...)" Q8 Oils Formula M Long Life 5W-40; sök produktblad på nätet. Om min bil var en 535d -08 så skulle jag göra samma val. Den som vill veta var jag köper denna produkt till acceptabelt pris är välkommen med ett personligt PM |
|
| Det går att beställa olja i större förpackning t.ex. 20L på OK/Q8 mackar. Priset blir då ca 30% av literpriset i butik. | |
|
Hej Jag köpte min bil i Tyskland 2008. Den var servad på aukt. BMW verkstad och dom hade hällt i 0-40 vid sista oljebytet. Så jag har fortsatt köra med den viskositeten, tror personligen det är bättre än 0-30. Förvisso är väl tempot lite högre i där nere och även vintertempen, men jag har startat min bil vid några tillfällen utan motorvärmare när det varit -10-15 grader utan några problem. Köpte BMW Orginal 0-40 LL-04 av Mapodo senast. Priset blev 95:- litern inkl. frakt vid köp av 28 liter. BMW oljan är ju Castrol vad jag hört och den kostar ju över 200:- litern här hemma. |
|
|
Det börjar bli dags för ett byte mellan intervallen för min del och dom oljorna jag har kikat på är dessa; Castrol EDGE Turbo Diesel P/D, 5W-40 Castrol EDGE Formula RS, 0W-40 Båda är BMW LL-04 Synpunkter? // Mvh Andreas |
|
|
Hej Min 123d med dpf har en litereffekt på 120hk (105 original). BMW specar den med Castrol TWS, dvs samma som till M-bilarna, det är samma olja som castrol EDGE 10w60. För vintern byter jag till en 0w40 LL04 själv, funkar bättre. Det går nog lika bra i andra hård trimmade dieslar, största faran ligger i att ha i lägre spec. Dock LL04 (låga saps för dpf:en som har lite högre friktion) ska man undvika i en äldre trimmad diesel typ 525tds, bättre en vanlig helsyntet och byta ofta. Ja att byta ofta är nog det bästa rådet överlag ;-) Detta är iaf vad jag lärt mig så här länge... |
|
|
Onehp, vad har du gjort med din kärra för att plocka ut de hästarna? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.